سندرم پای بی‌قرار و کمبود ویتامین
کد خبر: ۱۰۷۶
تاریخ انتشار: 2015 June 26    -    ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
هنوز هیچ درمان قطعی برای سندرم پاهای بی‌قرار وجود ندارد اما آن را به طرق مختلف می‌توان آرام کرد. درمانهای طبیعی شامل مصرف مکملهای ویتامین و مواد معدنی هستند، زیرا کمبود این مواد با سندرم پای بی‌قرار ارتباط دارد.
سندرم پای بی‌قرار و کمبود ویتامینمحرک‌ها و عوامل متعددی با وضعیت عصب‌شناختی سندرم پاهای بی‌قرار یا آر ال اس (RLS)، ارتباط دارند. این وضعیت با حرکت دادن غیر ارادی پا‌ها به علت احساس نا‌آرامی، شناخته می‌شود.

به گزارش «تابناک با تو»، هنوز هیچ درمان قطعی برای سندرم پاهای بی‌قرار وجود ندارد اما آن را به طرق مختلف می‌توان آرام کرد. درمانهای طبیعی شامل مصرف مکملهای ویتامین و مواد معدنی هستند چرا که کمبود این مواد با سندرم پای بی‌قرار ارتباط دارد. حتی اگر کمبود ویتامین یا مواد معدنی در فرد وجود نداشته باشد، مصرف این مکمل‌ها برای کمک احتمالی به درمان توصیه می‌شود به ویژه زمانی که وضعیتهای پزشکی دیگری نیز در فرد وجود داشته باشد. 

سندرم پای بی‌قرار و کمبود ویتامین

نقش آهن

سندرم پاهای بی‌قرار با مقدار کم آهن در خون ارتباط دارد. ارتباط بین کمبود آهن و این وضعیت، در مطالعات تایید شده است اما این مطالعات دو سر کور نبوده‌اند به این معنی که هیچ راهی وجود ندارد که با قطعیت مشخص شود نتایج دقیقا به چه معنی هستند (مطالعه دو سر کور به تحقیقاتی گفته می‌شود که نه شرکت کنندگان از محتوای آزمایش اطلاعی دارند نه آزمایش کنندگان). یک پژوهش که در Journal of Neurology، Neurosurgery & Psychiatry در سال ۲۰۰۴ منتشر شد ارتباط بین مقدار کم آهن در مغز و سندرم پاهای بی‌قرار را نشان داد اما باز این نتایج قطعی نبود. اگر چه برخی مطالعات دیگر نشان داده‌اند که مکملهای آهن در درمان افرادی که مبتلا به سندرم پاهای بی‌قرار هستند، هیچ تاثیری ندارد اما بهرحال کمبود آهن باید درمان شود.

مکمل فولات


سندرم پاهای بی‌قرار در زنان باردار شایع است به خصوص در سه ماهه آخر بارداری. زنان بارداری که کمبود فولات دارند اغلب با مکملهای فولات درمان شده و از فواید آن بهره می‌برند. سایر افرادی که از این بیماری رنج می‌برند نیز می‌توانند فولات مصرف کنند، خواه کمبود فولات داشته باشند یا نداشته باشند. به علت عدم وجود مطالعات دو سر کور، در این مورد نیز هیچ اثبات علمی وجود ندارد که نشان دهد فولات به درمان سندرم پاهای بی‌قرار کمک می‌کند. همچنین در صورتی که فولات به مقدار زیاد مصرف شود می‌تواند خطرناک باشد بنابراین این درمان تنها باید تحت نظر پزشک انجام شود.



مواد معدنی و ویتامینهای دیگر

مکملهای منیزیم و ویتامین‌ «ای و ث» درمانهای دیگری هستند که در برخی افراد، با آرام شدن سندرم پاهای بی‌قرار همراه هستند حتی در صورتی که فرد کمبودی در این ویتامین‌ها نداشته باشد. در سال ۲۰۰۵ Medical Hypotheses بیان کرد کمبود منیزیم می‌تواند با سندرم تورت که سندرم پاهای بی‌قرار اغب همراه با آن اتفاق می‌افتد، ارتباط داشته باشد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در Sleep Medicine منتشر شد نشان داد که ویتامین‌ ای و ث در کوتاه مدت برای بیماران دچار سندرم پاهای بی‌قرار که این وضعیت در نتیجه همودیالیز یا درمان نارسایی کلیه برایشان اتفاق افتاده است، مفید هستند.

ویتامین ب ۱۲ نیز علائم افراد مبتلا به سندرم پاهای بی‌قرار و کمبود ویتامین ب ۱۲ را رفع می‌کند. دوباره در این مورد هم صرف نظر از اینکه ویتامین ب ۱۲ تاثیری بر علائم سندرم پاهای بی‌قرار دارد یا خیر، کمبود این ویتامین باید فورا درمان شود. محققان Sleep Medicine نیز دریافته‌اند که شدت علائم در افراد مبتلا به کمبود ویتامین دی بیشتر است اما نتایج این مطالعات قطعی نیست.

به پزشک مراجعه کنید


اگر چه مصرف ویتامین‌ها می‌تواند علائم سندرم پاهای بی‌قرار را رفع کند اما پیش از شروع هر درمانی باید به پزشک مراجعه کنید. طبق گزارش مرکز پزشکی NYU Langone، این وضعیت می‌تواند بازتاب کننده بیماری جدی تری در فرد باشد و متخصص ممکن است درمانهای دیگری را توصیه کند. اگر چه مطالعات دو سر کور کارایی برخی مواد معدنی و ویتامین‌ها در درمان سندرم پاهای بی‌قرار تحت شرایط خاص، را نشان داده‌اند اما اطلاعات زیادی پیرامون این روش درمانی در حد نظریه مانده است.

زینب رهامی
منبع: livestrong/
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار