مزایا و معایب مصرف قهوه چیست؟
کد خبر: ۱۰۷۳۰۴
تاریخ انتشار: 2018 April 27    -    ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
کافئین، مواد روانگردانی که به طور گسترده در جهان مصرف می‌شود، بهترین ماده شناخته شده در قهوه است. اثرات مفید آن بر بدن انسان به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است، اما قهوه به طور کلی یک نوشیدنی پیچیده با هزاران ماده مختلف است. برخی مطالعات می‌گویند که قهوه ممکن است همان اثرات بهداشتی را داشته باشد و نشان دهد که این کافئین نیست که مسئولیت بسیاری از مزایای سلامتی قهوه را داشته باشد. تحقیقات در مورد قهوه، منافع و معایب آن برای انسان‌ها به هیچ وجه به پایان نرسیده است، اما در اینجا لیستی از آنچه ما در حال حاضر می‌دانیم ارائه شده است:

مزایا
قهوه عملکرد فیزیکی شما را افزایش می‌دهد. یک فنجان قهوه سیاه در حدود یک ساعت قبل از ورزش می‌تواند ۱۱ تا ۱۲ درصد عملکرد شما را بهبود بخشد. کافئین سطح آدرنالین را در خون افزایش می‌دهد. آدرنالین هورمون “مبارزه یا پرواز” بدن شما است که به شما کمک می‌کند تا برای اعمال فیزیکی آماده شوید.

قهوه ممکن است به کاهش وزن کمک کند. قهوه حاوی منیزیم و پتاسیم است که به بدن انسان کمک می‌کند از انسولین استفاده کند، میزان قند خون خود را تنظیم کرده و میل شما را به غذا‌های شیرین و تنقلات کاهش می‌دهد.

قهوه به شما کمک می‌کند چربی را بسوزانید. کافئین به سلول‌های چربی کمک می‌کند تا چربی بدن را از بین ببرند و از آن به عنوان سوخت برای تمرین استفاده کنند.

قهوه به شما کمک می‌کند تا تمرکز کنید و هشیار بمانید. مصرف متوسط ​​کافئین، ۱-۶ فنجان در روز، به شما کمک می‌کند تا تمرکز و سلامت ذهنی خود را افزایش دهید.

قهوه خطر مرگ را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان داده اند که خطر کلی مرگ و میر در مصرف کنندگان قهوه، ۲۵ ٪ کمتر از افرادی است که قهوه نمی‌خورند.

قهوه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. یک مطالعه نشان داده است که قهوه ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را ۲۰ ٪ و سرطان آندومتر در زنان را ۲۵ ٪ کاهش دهد. کافئین همچنین ممکن است از کارسینوم سلول بازال، شایع‌ترین نوع سرطان پوست جلوگیری کند.

قهوه خطر سکته را کاهش می‌دهد. مصرف منطقی قهوه (۲-۴ فنجان در روز) با خطر کمتر سکته مغزی همراه است.

قهوه خطر بیماری پارکینسون را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان داده است که نوشیدن قهوه به طور منظم خطر بیماری پارکینسون را ۲۵ ٪ کاهش می‌دهد. شواهدی وجود دارد که قهوه باعث فعالیت در بخشی از مغز مبتلا به پارکینسون می‌شود.

قهوه از بدن شما محافظت می‌کند. قهوه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که به عنوان جنگجویان کوچک مبارزه کرده و از آسیب رادیکال‌های آزاد در بدن شما محافظت می‌کنند.

قهوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. کافئین حساسیت به انسولین و تحمل گلوکز را کاهش می‌دهد، بنابراین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌یابد.

قهوه از مغز شما محافظت می‌کند. سطح کافئین بالا در خون شما خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد. همچنین خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد.

قهوه خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد، به مبارزه با افسردگی کمک می‌کند و خطر ابتلا به خودکشی را کاهش می‌دهد. کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و تولید کننده‌های نوروترانسمیتر مانند سروتونین، دوپامین و نورآدرنالین را تقویت می‌کند. دو فنجان قهوه در روز از ۵۰ درصد موارد خطر ابتلا به خودکشی جلوگیری می‌کند.


معایب و خطرات
قهوه بد می‌تواند سمی باشد. قهوه با کیفیت بد می‌تواند ناخالصی‌های زیادی در آن داشته باشد که می‌تواند باعث بیماری، سردرد یا احساس بد عمومی شود. این می‌تواند اتفاق بیفتد اگر قهوه شما از دانه‌هایی ساخته شده باشد که خراب باشند. حتی یک دانه خراب می‌تواند فنجان شما را سمی کند.

قهوه می‌تواند شما را بکشد. بله، اگر شما در یک فاصله کوتاه ۸۰-۱۰۰ لیوان (۲۳ لیتر) بنوشید. این دوز کشنده است و در حدود ۱۰ تا ۱۳ گرم کافئین در بدن شما به وجود می‌آورد. با این حال، قبل از رسیدن به این نقطه، اکثر آن را استفراغ می‌کنید، زیرا ۲۳ لیتر از هر مایع بسیار زیاد است. حتی ۲۳ لیتر آب آشامیدنی می‌تواند شما را بکشد.

قهوه می‌تواند بی خوابی و بی حوصلگی ایجاد کند. حداکثر مقدار کافئین که برای شما توصیه می‌شود ۴۰۰ میلی گرم است، تقریبا مقداری که از ۴ فنجان قهوه دریافت می‌کنید. اگر شما به کافئین حساس هستید، در مورد قهوه دقیق باشید. شما احتمالا قبلا متوجه شده اید که چه مقدار و چه نوع قهوه مناسب است. مقدار کافئین که برای مصرف انسان ایمن است، در واقع در DNA ما نوشته شده است.

اگر باردار هستید، بیش از یک فنجان در روز مصرف نکنید. مطالعات مربوط به تاثیر قهوه بر روی یک جنین بحث برانگیز بوده است، اما یک چیز حتمی است: اگر در طول بارداری قهوه بخورید، کافئین نیز به جنین می‌رسد و کودک شما بسیار به کافئین حساس است. بنابراین، اگر شما یک مصرف کننده قهوه هستید و نمی‌توانید آن را در حین بارداری متوقف کنید، حداقل مصرف قهوه را به یک فنجان در روز کاهش دهید.

اگر کلسترول بالا دارید، لطفا قهوه تصفیه شده را انتخاب کنید. دانه‌های قهوه حاوی کافئین و کافئول است، دو ماده‌ای که به نظر می‌رسد سطح کلسترول LDL را بالا می‌برند. کافئین و کافئیدول در اسپرسو، قهوه ترک، مطبوعات فرانسوی و قهوه تصفیه شده اسکاندیناویایی یافت می‌شود. مصرف LDL از یک فنجان اسپرسو هنوز خیلی کوچک است، زیرا افرادی که سطح کلسترول نرمال دارند، در معرض خطر نیستند. همچنین مطالعات متعددی در مراحل اولیه تشخیص وجود دارد که نشان می‌دهد کافئین و کافئیدول ممکن است برخی از اثرات مفید ضد سرطان را داشته و برای کبد مفید باشند.

قهوه برای بچه‌ها ممکن است شب ادراری را افزایش دهد. یک تحقیق گزارش داد که مصرف کافئین کودکان ۵ تا ۷ ساله ممکن است سبب بروز زخم معده شود.

نکته پایانی
اگر شما کلسترول بالا دارید و یا به کافئین حساس هستید، باردار هستید یا یک کودک هستید باید به نوشیدن قهوه توجه داشته باشید. برای دیگران، (۱-۶ فنجان در روز) قهوه مناسب است. این می‌تواند از بیماری‌های جدی جلوگیری کند، ذهن و عضلات شما را افزایش دهد و حتی به کاهش وزن کمک کند.

دکترسلام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار