اگر موهایتان زود به زود چرب می‌شود بخوانید
کد خبر: ۱۰۷۳۰۱
تاریخ انتشار: 2018 April 27    -    ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
اغلب مردم به اشتباه علت اصلی چربی مو‌ها را به چربی پوست سر وابسته می‌دانند. این در حالی ست که قضیه دقیقاً برعکس است. پوست سر چرب معمولاً طی چند تا چندین ساعت پس از استحمام حالتی براق پیدا می‌کند، مو‌ها به هم چسبیده و در هنگام لمس روغنی می‌باشند.

اگر موهایتان زود به زود چرب می‌شود بخوانید

اگر موهایتان زود به زود چرب می‌شود بخوانید   به گزارش «تابناک باتو»؛ بعضی افراد مو‌هایی دارند که به سرعت چرب می‌شود و نیاز است برای تمیزی موهایشان با فاصله زمانی بسیار کمی حمام بروند. حمام رمتن مداوم و شستشوی مو‌های با شامپو‌ها برای مو‌ها ضرر دارد و موجب آسیب رساندن به مو می‌شود. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که باید زود به زود به حمام بروید و موهایتان خیلی سریع چرب میشود ادامه این مطلب را بخوانید

دلیل داشتن موی چرب چیست؟
اغلب مردم به اشتباه علت اصلی چربی مو‌ها را به چربی پوست سر وابسته می‌دانند. این در حالی ست که قضیه دقیقاً برعکس است. پوست سر چرب معمولاً طی چند تا چندین ساعت پس از استحمام حالتی براق پیدا می‌کند، مو‌ها به هم چسبیده و در هنگام لمس روغنی می‌باشند.
فولیکول‌های موجود در بافت پوست سر ومنافذ پوست که تحت عنوان غدد سبابه شناخته می‌شوند، ماده‌ای روغنی به نام سبوم را تولید می‌کنند. سبوم، پوست و موی سر را مرطوب کرده و جلوی خشک شدن آن را می‌گیرد، اما گاهی بنا به شرایطی، تولید بیش از حد این ماده در غدد سبابه، منجر به چرب شدن مو‌ها می‌شود.


علل چرب شدن مو‌ها
هورمون‌ها یکی از عوامل بسیار مهم و تعیین کننده در میزان چرب شدن مو‌ها (بخصوص در دوران بارداری و بلوغ که سطح هورمون‌های بدن تغییر می‌کنند) بشمار می‌روند. اما خوشبختانه، زمانیکه هورمون‌ها دوباره بالانس می‌شوند، سطح سبوم هم پایین آمده و به شرایط نرمال خود برمی گردد.

یکی دیگر از فاکتور‌های چرب شدن مو‌ها؛ دست‌ها، شانه و برس آلوده هستند که تماس آن‌ها با سر، موجب چربی بیشتر پوست و مو خواهد شد.

برس کشیدن بیش از حد مو‌ها نیز می‌تواند منجر به چرب شدن زود به زود مو‌ها شود، چرا که با تحریک زیاد پوست سر، سطوح سبوم را افزایش داده و باز هم موجب چرب شدن مو‌ها می‌شود؛ بنابراین در برس کشیدن مو‌ها، زیاده روی نکنید و هر چند وقت یکبار، حتما برس و شانه‌های خود را با آب گرم و شامپو بشویید.

استرس نیز یکی از عوامل تشدیدکننده چربی سر محسوب می‌شود. تاثیرات منفی استرس بر برجسم و روح انسان کاملا واضح و اثبات شده است. در همین خصوص، هورمونی به نام آندروژن، تولید سبوم را کنترل میکند و استرس با تاثیر بر این هورمون، باعث چرب شدن زود هنگام مو‌ها خواهد شد.


اگر موهایتان زود به زود چرب می‌شود بخوانید

تریکوتیلومانیا یکی از دلایل چرب شدن مو‌های تان است. تریکوتیلومانیا به معنای دستکاری غیرارادی، وسواسی و بیش از اندازه مو‌ها است. البته یک نوع بیماری روحی است که در حالت عصبانیت، خستگی، نداشتن اعتماد بنفس و ... تشدید می‌شود. البته این وضعیت حاد آن است. اما اگر شما هم عادت دارید که زیاد به موهایتان دست می‌زنید، بهتر است بدانید که موهایتان زودتر از حد معمول چرب خواهند شد، چون تمام چربی‌ها و آلودگی‌های انباشته شده در دست‌ها را به موهایتان منتقل می‌کنید. به همین راحتی!

شستشوی زیاد مو‌ها باعث چرب شدن مو‌های تان می‌شود. اگر تصور می‌کنید که با شامپو زدن روزانه به مو‌ها آن‌ها را تمیز می‌کنید سخت در اشتباه هستید. شستشوی روزانه و زیاد مو‌ها چربی طبیعی پوست سر را از بین برده و باعث تحریک آن می‌شود. در نتیجه پوست سر مجبور به تولید سبوم (چربی) بیشتر می‌شود. در واقع یک دور باطل شکل می‌گیرد. بهترین کار این است که مو‌ها را دو تا سه مرتبه در هفته شامپو بزنید.

استفاده از نرم کننده مو باعث پرب شدن مو‌های تان می‌شود. اگر به طور مرتب از نرم کننده مو (بعد از شامپو زدن) استفاده می‌کنید و میزان زیادی از این محصولات را از ریشه تا نوک مو‌ها می‌زنید، بدانید که در استفاده از این محصولات دچار اشتباه هستید.

بهتر است از محصولات ملایم استفاده کنید و آن‌ها را فقط به نوک و ساقه‌ی مو‌ها بزنید، نه به ریشه‌ی آنها، چون زیاده روی در استفاده از این محصولات باعث چرب شدن مو‌ها می‌شوند. در نهایت نیز مو‌ها را با آب فراوان شستشو دهید تا باقیمانده‌ی نرم کننده‌ها برطرف شوند. در غیر این صورت باعث خفه شدن مو‌ها و آسیب‌های جدی به آن‌ها خواهند شد.

براشینگ زیاد باعث چرب شدن مو‌های تان می‌شود. براشینگ یا همان سشوار زدن مو‌ها اگر به صورت مکرر و افراطی باشد و همچنین استفاده از اتوی مو و ... نیز باعث چرب شدن زودهنگام مو‌ها می‌شوند، چون استفاده از این ابزار‌ها باعث افزایش ترشح سبوم می‌شوند. درست است که در ابتدا مو‌ها زیبا و درخشنده به نظر می‌رسند، اما واقعیت این است که سشوار زدن طولانی مدت تولید چربی را تحریک می‌کند. هر چه بیشتر زیر سشوار بنشینید، موهایتان چرب‌تر خواهند شد.

یک ترفند عالی برای مو‌های چرب
اگر مو‌های شما چرب است کافی است در شامپوی خود دو تا سه قاشق غذاخوری نمک دریا یا نمک معمولی بریزید و با آن مو‌های خود را شستشو دهید. این ترفند باعث می‌شود مو‌های شما مدت بیشتری تمیز بماند.

الودکتر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار