جزئیات ارائه اینترنت بدون فیلتر به خبرنگاران
کد خبر: ۱۰۷۱۷۵
تاریخ انتشار: 2018 April 25    -    ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی از تغییرات امیدوارکننده در مدل ارائه خدمات بیمه تکمیلی به اصحاب رسانه خبر داد.

محمد سلطانی‌فر صبح امروز در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های خبری درباره بیمه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیلی اصحاب رسانه اظهار کرد: توافقی با معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته که رسانه‌های کمتر از پنج نفر نیرو بتوانند از بند کارگاه‌های مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور بهره‌مند شوند و برای برخورداری از مزایای آن تنها هفت درصد حق بیمه پرداخت کنند.

نوآوری در ارائه خدمات بیمه تکمیلی صندوق هنر

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رسانه‌هایی هم که نخواهند کد بیمه‌ای دریافت کنند، می‌توانند با پرداخت ۲۷ درصد حق بیمه پرسنل خود را بیمه کنند.

وی با اشاره به اینکه از تیر ماه سال جاری در زمینه بیمه تکمیلی اصحاب رسانه شاهد تغییرات امیدوارکننده‌ای خواهیم بود، گفت: یکی از آن موارد این است، برای روزنامه‌نگارانی که فعالیت رسانه‌هایشان به هر دلیل متوقف می‌شود، مبلغی به عنوان کمک از طریق صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران پرداخت می‌شود.

ارائه اینترنت بدون فیلتر به خبرنگاران

سلطانی فر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه استقبال خبرنگاران از طرح ارائه اینترنت بدون فیلتر از سوی معاونت مطبوعاتی به چه اندازه بود، گفت: دو فهرست تقاضا به ما رسیده که مجموعا ۳۱۹ خبرنگار تقاضای اینترنت بدون فیلتر را داشته‌اند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه چنین اقدامی با مصوبه شورای عالی فضای مجازی که تاکنون اجرایی نشده بود، صورت می‌گیرد، خاطر‌نشان کرد: روال کار به این شکل است که ما مشخصاتی خبرنگاران متقاضی را که شامل شماره تلفن همراه آنان می‌شود به کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ارائه می‌کنیم و با هماهنگی‌های این کمیته با وزارت ارتباطات، خدمات اینترنت بدون فیلتر روی تلفن همراه آنان فعال می‌شود.

کالبدشکافی از یارانه مطبوعات

سلطانی‌فر همچنین در این نشست به روال تخصیص یارانه مطبوعات پرداخت و اظهار کرد: پیش از این و تا اواخر سال گذشته، ۹۰ درصد بودجه یارانه مطبوعات را به صورت مستقیم به آن‌ها تخصیص می‌دادیم و ۱۰ درصد را هم برای توزیع رسانه‌ها هزینه می‌کردیم.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این سیاست باعث شده بود که دولت عملا از یک ظرف مشترک بودجه‌ای، یارانه مطبوعات بدهد؛ بنابراین در سال جدید تصمیم گرفتیم روال تخصیص یارانه به همان شکل باشد، اما مدیران رسانه‌ها را ملزم به بیمه کردن پرسنل و خبرنگارانشان کردیم.

وی در نخستین نشست مشترک خود با اصحاب رسانه درباره میزان یارانه‌ای که به رسانه‌ها طی سه ماه آخری سال گذشته پرداخت شد و همچنین پرداخت یارانه برای نخستین بار به بیش از ۲۰۰ رسانه آنلاین گفت: برای ۲ هزار و ۵۰۰ رسانه طی سه ماه گذشته، یارانه واریز کرده‌ایم که بعضی پرداخت‌ها طی یک نوبت و بعضی هم در دو سه نوبت بوده است.

حل مشکل کاغذ برای روزنامه‌ها

او همچنین اشاره‌ای به مشکلات تأمین کاغذ برای مطبوعات داشت و ابراز کرد: کاغذ روزنامه معمولا بیش از ۴۰ درصد هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد لذا فورا پیگیر این موضوع شدیم و با پیگیری‌ها توانستیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات کاغذ تخصص دهیم.

سلطانی‌فر معتقد است که بهبود فرآیند‌های آموزشی در روزنامه‌نگاری کشور دلیل اصلی حضورش در معاونت مطبوعاتی بوده است.

طراحی دکه‌های جدید مطبوعاتی طبق استاندارد‌ها

معاون مطبوعاتی به انتقاد از شبکه توزیع روزنامه‌ها در کشور پرداخت و ابراز کرد: شبکه توزیع همان روال ۸۰ سال پیش را طی می‌کند در حالیکه فناوری تغییر کرده و باید روش‌های جدید را در ارسال رسانه برای مردم به کار گیریم لذا در این زمینه تفاهمی با شرکت پست انجام شد تا ارسال پستی مطبوعات برای مشتریان با تعرفه‌های مناسب صورت گیرد.

وی خاطر‌نشان کرد: البته طراحی مدل‌های استاندارد و جدیدی از دکه‌های مطبوعاتی را نیز انجام داده‌ایم که برای استقرار آن‌ها در تهران و کرج، گفت‌وگو با شهرداران را آغاز کرده‌ایم.

لایحه سازمان نظام رسانه‌ای به کجا رسید؟

سلطانی‌فر درباره لایحه سازمان نظام رسانه‌ای خاطر‌نشان کرد: دیدگاه‌های کارشناسی زیادی را برای لایحه سازمان نظام رسانه‌ای بررسی کرده‌ایم و تمام نظرات روزنامه‌نگاران، اصحاب رسانه و اساتید را به اطلاع مسئولان مربوطه و دولت رسانده‌ایم.

معاون امور مطبوعاتی در پایان با بیان اینکه روال اعطای مجوز به رسانه‌ها تسهیل شده است، گفت: در سال‌های اخیر تلاش شده که درخواست افراد برای راه‌اندازی رسانه‌ها تسهیل شود و این فرآیند همچنان نیز ادامه دارد، اما روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان را از این روال مجزا کرده‌ایم؛ پیش‌تر دادن مجوز به رسانه‌های کودک و نوجوان آسان بود، اما الان کمیته‌ای در این راستا تشکیل شده است که باید برای دریافت مجوز رسانه‌های کودک و نوجوان حتما از آن فیلتر عبور کرد؛ احراز هویت و تأیید صلاحیت این بخش و أخذ مجوز نشریه توسط کمیته‌ای هفت نفره با حضور متخصصان صورت می‌گیرد.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار