دو روایت از سرگذشت جنازه رضا شاه
کد خبر: ۱۰۷۰۷۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2018 April 24    -    ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰

دیروز خبری مبنی برکشف جسد رضا شاه در شهر ری در فضای مجازی منتشر شد. بعد از انتشار این خبر، حرف و حدیت‌های زیادی در مورد صحت این جسد و این که واقعا جسد معتلق به رضا شاه است یا نه مطرح شد.

دو روایت از سرگذشت جنازه رضا شاه

خسرو معتضد از پژوهشگران و اساتید برجسته تاریخ معاصر در گفت وگو با «فردا» پیرامون آخرین وضعیت جسد رضا شاه در زمان پهلوی دوم گفت: «آقای مکی در جلد هشتم کتاب تاریخ بیست ساله ایران در مورد جنازه رضا شاه و شاپور علی رضا نوشته است که در حدود دی ماه سال پنجاه و هفت یعنی یکی دو هفته قبل از فرار شاه از ایران، جسد رضا شاه به کشور مصر منتقل شد؛ و در آن جا در گورستانی در مصر دفن شد. آقای مکی از دوستان بنده بود و به نظرم کتاب او از منابع موثقی بهره گرفته است»

این پژوهشگر تاریخ با بیان این که این روایت بیشتر گفته شده است، اما صورت جلسه‌ای به تاریخ ۱/۸/۶۱ هم وجود دارد که در آن بیان شده است جنازه به آمریکا منتقل شده است ادامه داد «صورت جلسه را آقای خلخالی امضا کرده است که خلاصه صورت جلسه این است که جنازه رضا خان و علیرضا پهلوی در مقبره شهر ری بود اما دو روز قبل از فرار شاه جسد ها را در جعبه هایی به آمریکا و شهر لس آنجلس بردند. در این صورت جلسه نوشته شده است که جنازه حسنعلی منصور در مقبره شهر ری وجود داشت. اما جنازه رضا شاه نبود و بنی صدر خائن با تخریب مقبره صد درصد مخالف بود، اما خلخالی ذکر کرده است که من مقبره را علیرغم مخالفت او تخریب کردم»

معتضد در مورد شایعاتی که مبنی بر پیدا شدن جسد رضا شاه در شهر ری مطرح شده است هم گفت « با توجه به مدارک و شواهدی که وجود دارد و مطالعاتی که بنده انجام دادم به نظرم من این خبر بیشتر شایعه است و خیلی بعید است که جنازه رضا شاه در ایران باشد»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
1
هر چی اقای معتضد بگه درسته!!!!!!!!!!!!
چنان اظهارنظرمیکنه که انگار تو تمام وقایع تاریخی بوده این بنده خدا
ناشناس
|
United States
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
اره واقعا جنازه مومیایی خیلی عادی همه جا هست! مردم هم گوش دراز!!!
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
0
1
رضاخان پهلوي ديگر متعلق به تاريخ ايران است! مثل اهرام ثلاثه مصر! بنابراين هيچ سليقه شخصي اي هرگز نبايد در تاريخ و هويت تاريخي ايران بنا بر بدآيند و خوشايندش دست ببرد و اعمال سليقه كند! در اين صورت اعتماد مردم ديگر به طور كل از آنگونه اشخاص كه ايران را و تاريخ را و امروز را و ديروز را و فردا را مصاف تسويه حساب هاي شخصي خود مي دانند از دست خواهد داد.
دکتر حقیقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
0
0
آقای معتضد متاسفانه تاریخدان خوبی نیست و نظراتش و آدرسهایی که می دهد، متاسفانه اغلب نادرست هست.به نظر من ما تاریخدانهای معتبر هم در کشور داریم که انها می توانند نظر درست را به دهند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار