ماجرای بارش ماهی از آسمان اصفهان چه بود؟
کد خبر: ۱۰۷۰۱۱
تاریخ انتشار: 2018 April 24    -    ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲
عصر امروز و در پی بارش باران در اکثر شهرستان‌های استان اصفهان، برخی رسانه‌های استانی خبری مبنی بر بارش ماهی از آسمان را منتشر کردند که صحت ندارد.

عصر امروز و در پی بارش باران در اکثر شهرستان‌های استان اصفهان، برخی رسانه‌های استانی خبری مبنی بر بارش ماهی از آسمان را منتشر کردند.

در این خبر که همراه با فیلم است، تنها تصاویری از ماهی‌های پراکنده در کف یک خیابان مشاهده می‌شود و مردم هم در حال جمع آوری ماهی‌ها هستند، اما یکی از خبرگزاری‌ها در اقدامی عجولانه این تصاویر را به بارش ماهی از آسمان تعبیر کرده است و آن را امری واقعی در این شهرستان عنوان کرده است.

اما پیگیری‌های خبرنگار مهر در گلپایگان حاکی از آن است که یک خودروی حامل بشکه‌های ماهی در جاده روبروی پارک جنگلی چپ کرده و بار آن روی زمین پخش می‌شود و مردم هم با استفاده از این فرصت اقدام به جمع آوری ماهی‌ها کرده اند و هیچگونه پدیده‌ای مبنی بر بارش ماهی در این شهر وجود نداشته است.
 
هرآنچه در مورد پدیده ماهی‌ها باید بدانید/ پلیس فرضیه واژگونی خودرو را رد کرد

وجود تعداد زیادی از بچه ماهی‌های زنده در یکی از خیابان‌های شهر گلپایگان بعد از بارش باران، حدس و گمان‌های زیادی را به وجود آورد، اما هنوز هیچ پاسخ رسمی برای علت آن ارائه نشده است.

عصر امروز پس از بارش باران در شهرستان گلپایگان که بیشترین میزان بارش امروز در کل استان اصفهان بود، گزارشات مردمی از وجود تعداد زیادی ماهی در یکی از خیابان این شهر باعث برخی گمانه زنی‌ها درباره علت این حادثه از جمله موضوع بارش ماهی شد (اینجا بخوانید).

با توجه به عدم اظهارنظر قطعی مسؤولان شهرستان در این باره در ادامه به بررسی فرضیه‌های مربوط به این گزارشات مردمی پرداخته می‌شود.

در فرضیه اول علت‌یابی این موضوع و فیلم‌های منتشره شهروندان حاضر در صحنه، می‌توان به لغزنده بودن جاده و واژگون شدن تانکر حمل ماهی در این جاده پرداخت که البته این فرضیه با دو دلیل رد شده است؛ نخست این‌که پلیس راهور گلپایگان هیچ‌گونه حادثه تصادف یا واژگونی را در محور مذکور تایید نکرده و دوم این‌که در فیلم‌های منتشر شده تصویری از تانکر یا نیسان مذکور وجود ندارد.

در این زمینه این احتمال نیز وجود دارد که به دلیل لغزنده بودن جاده، تعدادی از ماهی‌ها از خودروی حمل ماهی خارج شده‌اند که با توجه به تعداد زیاد ماهی‌های موجود در خیابان این موضوع خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد.

نکته مهم‌تر اینکه با اعلام رئیس اداره جهاد کشاورزی گلپایگان نه تنها سانحه‌ای برای بخش شیلات در این شهرستان گزارش نشده بلکه وی انتقال ماهی با نیسان را غیرمنطقی و دور از واقعیت خوانده و بیان داشته که برای حمل ماهی از خودرو‌های مخصوص استفاده می‌شود.

فرضیه دوم با توجه به حجم بارندگی در گلپایگان و همچنین یکسان بودن نوع ماهی‌ها، موضوع طغیان دریاچه موجود در پارک جنگلی مجاور این جاده را مطرح می‌کند که باعث ورود بچه ماهی‌ها به جاده شده است؛ موضوعی که به عنوان یک احتمال از سوی کارشناسان زیست‌محیطی شهرستان مطرح شده و البته هنوز موضع رسمی در این باره اعلام نشده است.

در فرضیه سوم می‌توان به موضوع طغیان رودخانه فصلی اناربار که در اطراف شهر گلپایگان واقع شده است اشاره کرد که باعث آوردن ماهی‌ها به درون جاده شده که این فرضیه نیز با توجه به عدم اعلام رسمی هرگونه طغیان رودخانه در گلپایگان، عدم انتشار تصاویری از طغیان رودخانه و البته فاصله آن از محل حادثه از سوی منابع رسمی تائید نشده است.

فرضیه چهارم نیز موضوع بارش ماهی‌ها را مطرح می‌کند که با اعلام غیررسمی در گزارشات مردمی منتشر شده در همه رسانه به آن اشاره شده است و البته هیچ منبع رسمی نیز آن را تائید نکرده است.

موضوعی که طبق مشاهدات مردمی در مناطق مختلف دنیا سابقه داشته است، اما در شرایط فعلی برای وقوع آن در گلپایگان با وجود قرار داشتن در مجاورت سد، دلایل رسمی وجود ندارد.

کدام فرضیه صحیح است؟

حیدرعلی گل‌محمدی مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن اظهار بی‌اطلاعی از واژگون شدن تانکر حمل ماهی در گلپایگان بیان کرد: در این حادثه ممکن است یک ماشین حمل بچه‌ماهی از مسیر خوانسار به سمت شهری دیگر در حال حرکت بوده یا ممکن است خودروی احتمالی حمل ماهی، مربوط به یکی از واحد‌های خصوصی تکثیر ماهی در شهرستان گلپایگان بوده است.

وی با تأکید بر غیرمنطقی بودن حمل ماهی با خودروی نیسان افزود: معمولا بچه ماهی‌ها را برای حمل به مراکز پرورش ماهی با تانکر حاوی مخلوط اکسیژن انتقال می‌دهند و انجام این انتقال با ماشین‌های معمولی منطقی نیست.

فرهاد داودی‌پور رئیس پلیس راهور گلپایگان نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: امروز گزارش تصادفی مبنی بر واژگونی خودرو یا تانکر حمل ماهی به پلیس اطلاع داده نشده است.

وی افزود: ما نیز از طریق پخش فیلم در کانال‌های فضای مجازی از این اتفاق اطلاع پیدا کردیم.

یک کارشناس محیط زیست گلپایگان نیز در گفت‌وگو با فارس در مورد موضوع رخ داده اظهار داشت: باید بررسی‌های دقیق‌تری راجع به علت این موضوع صورت گیرد و نیازمند به بررسی کامل این موضوع هستیم.

وی افزود: احتمال اینکه با توجه به یکسان بودن نوع ماهی‌ها و میزان بارش باران، ماهی‌ها از دریاچه پارک جنگلی گلپایگان به درون جاده ریخته شده باشند وجود دارد.

علی‌رغم گزارش‌های مردمی و اظهارنظر‌های مسؤولان شهرستان به نظر می‌رسد این رویداد که بازتاب زیادی در فضای مجازی داشته است، با بررسی دقیق کارشناسان محیط زیستی و شهری ابعاد این موضوع در روز‌های آینده بیشتر مشخص می‌شود.

فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار