۴ مزیت باورنکردنی جوشاندن شیر پیش از مصرف
کد خبر: ۱۰۶۹۶۴
تاریخ انتشار: 2018 April 24    -    ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۵
تقریبا ۴۰ درصد از جمعیت جهان به ویژه کودکان از شیر گاو مصرف می‌کنند. معمولا در بسیاری از نقاط جهان عمل پاستوریزه کردن شیر صورت نمی‌گیرد از این رو افرادی که در چنین مکان‌هایی زندگی می‌کنند باید پیش از مصرف شیر آن را بجوشانند. همان طور که می‌دانید جوشاندن شیر پیش از مصرف مزایای فرانی از جمله نابود کردن بسیاری از انواع میکروب‌ها و باکتری‌های بیماری زا و حتی کاهش میزان چربی در آن می‌شود چرا که وقتی شیر جوشانده شده خنک شود درصد بالای از چربی آن در روی شیر جمع می‌شود این عمل به شما این امکان را می‌دهد تا چربی اضافه شیر را از آن به راحتی جدا کنید و برای خود و یا کسانی که دوست ندارند شیر پر چرب مصرف کنند در نظر بگیرد. البته این مورد برای کسانی که از چربی بالا رنج می‌برند نیز موثر است چرا که کاهش چربی با این روش می‌تواند میزان چربی درون شیر را به مقدار قابل ملاحضه‌ای کاهش دهد.
 

البته بد نیست بدانید جوشاندن بیش از اندازه شیر می‌تواند برخی از مزایای تغذیه‌ای آن را کم کند و همچنین شما با جوشاندن شیر نمی‌توانید خواص لاکتوزی آن را کاهش دهید. بسیاری از مردم به خاطر خواص لاکتوزی شیر نمی‌توانند از این ماده غنی به نحو مطلوب استفاده کنند؛ چرا که به محض استفاده دچار مشکلات گوارشی بعضا شدیدی نیز می‌شوند.

جوشاندن شیر از دیر باز در بین مردم رایج بوده چرا که شیر فاسد به سرعت می‌تواند باعث ایجاد انواع مسمومیت و ایجاد بیماری‌های نظیر سل، دیفتری، تیفوئید (حصبه) و بسیاری دیگر از این نوع بیماری‌ها که معمولا عامل‌شان باکتری‌ها و میکروب‌ها هستند در انسان شود. از این رو اگر از پاستوریزه بودن شیر اطمینان ندارید، سعی کنید آن را بجوشانید و تا با خیال راحت مصرف کنید. یکی دیگر از مزایای جوشاندن شیر این است که اگر شیر مورد نظر ترش و یا فاسد شده باشد، پس از جوشاندن خودش را می‌گیرد و ماده‌ای ژله مانندی تشکیل می‌دهد. از این رو شما می‌توانید به ناسالم بودن آن پی ببرید و به فکر معدوم کردن آن باشید. در این مطلب سعی کرده ایم تا شما را با ۴ مزیت باورنکردنی جوشاندن شیر پیش از مصرف آشنا کنیم، تا با دانستن این مطالب قبل از مصرف شیر حتما آن را بجوشانید و سپس مصرف کنید.

با جوشاندن شیر سلامت آن را بالا ببرید

شیر وقتی پاستوریزه می‌شود، عوامل بیماری زا در آن‌ نابود می‌شود. معمولا برای این کار شیر را در دمای بالاتر از جوشاندن آب، می‌جوشانند. بسته به مقدار چربی، قند شیر و ارتفاع شیر درون ظرف به آن گرما می‌دهند تا موارد بیماری‌زا نابود شوند. شما با جوشاندن شیر می‌توانید به طور معمول هر گونه میکروب و یا باکتری عامل بیماری‌زا در شیر را با این روش نابود کنید. با توجه به هشدار‌های مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها احتمال آلوده بودن شیر‌های نجوشیده به بیماری‌هایی همچون؛ سل، دیفتری و تیفوئید (حصبه) وجود دارد و این گونه بیماری‌ها می‌توانند یک تهدید بزرگ برای انسان‌ها بالغ و به ویژه کودکان باشد. از این رو با جوشاندن شیر احتمال ابتلا به چنین بیماری‌هایی را به میزان چشمگیری کاهش دهید.

وقتی شیر به خوبی می‌جوشد ایمنی مصرف آن بسیار بالا می‌رود و احتمال آلوده بودن آن به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد. امروزه ممکن است؛ شیر خام به انواع باکتری‌ها همچون؛ E.coli (اشریشیا کولای)، سالمونلا و سایر باکتری‌های مضر آلوده شوند. جالب است، بدانید که طبق گفته‌‌ٔ دانشگاه ایالتی اوهایو، روش‌های پاستوریزه مدرن، شیر را در مدت زمان کوتاهی به نزدیکی نقطه جوش می‌رساند؛ چرا که جوشاندن بیش از حد شیر می‌تواند اختلالاتی روی طعم، عطر، اجزای تغذیه‌ای و حتی مزه آن داشته باشد. از این رو پس از پاستوریزه کردن شیر آن را زود خنک می‌کنند. با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که احتمال آلوده شدن شیر‌های پاستوریزه پس از باز شدن درب‌شان وجود دارد. از این رو توصیه می‌شود که شیر‌های پاستوریزه را خیلی زود مصرف کنید و ترجیحا به تاریخ مصرف آن توجه بیشتری کنید و حتما به اندازه نیاز خود و خانواده خود شیر تهیه کنید؛ چرا که این ماده خیلی زود فاسد و آلوده می‌شود.

کم کردن چربی شیر با استفاده از جوشاندن آن

طبق گزارش دانشگاه ملل متحد، شما با جوشاندن شیر گاو و دیگر شیر‌های مصرفی، به راحتی می‌توانید میزان چربی آن را کاهش دهید. در چنین شرایطی فقط کافی است پس از جوشاندن شیر مورد نظر چند دقیقه صبر کنید تا چربی‌ها روی شیر ظاهر شوند، سپس با جدا کردن چربی روی آن می‌توانید به میزان قابل ملاحضه‌ای درصد چربی شیر را درهنگام مصرف کاهش دهید. شاید امروزه دسترسی به شیر کم چرب کار سختی نیست، اما افرادی که از چربی خون بالا رنج می‌برند و دسترسی به شیر کم‌چرب ندارند، گزینه بسیار آسانی در پیش رو دارند. در چنین شرایطی با جوشاندن شیر، علاوه بر بالا بردن سطح سلامت آن، چربی اضافی شیر را نیز می‌توانید کم کنید.

علاوه بر این موارد شما می‌توانید از شیر کم چرب به عنوان یک جایگزین مناسب برای جبران کمبود آب بدن خود نیز بهره ببرید. البته شما می‌توانید از این مایع شگفت انگیز برای رقیق کردن قهوه و یا موارد مشابه نیز استفاده کنید. استفاده کردن از سر شیر به دست آمده می‌تواند جایگزین مناسبی برای خامه‌ها و حتی کره‌هایی که در بازار عرضه می‌شود، باشد. چرا که چربی‌های موجود در سرشیر سلامت قلب و عروق را برخلاف کره‌های موجود در بازار تهدید نمی‌کند.

مزایای جوشاندن شیر در آشپزی

شیر می‌تواند به عنوان یک رقیق کننده مثل آب، جایگزین این ماده حیاتی در آشپزی شود. البته این مورد به خصوص برای همه گزینه‌ها در آشپزی مناسب نیست. به گفته آشپز دیو کتز، شیری که به نزدیکی نقطه جوش برسد، می‌تواند در آشپزی کارایی زیادی داشته باشد. چرا که این ماده می‌تواند برخی از آنزیم‌ها را از بین ببرید از این رو تهیه پودینگ‌ها و شیرنی‌ها با این روش بسیار آسانتر می‌شود. با نابود شدن برخی از آنزیم‌ها خمیر حاصل از این روش نرم‌تر بوده و بهتر می‌پزد. البته استفاده شیر در هنگام پختن نان باعث می‌شود تا نان مورد نظر سالم‌تر و نرم‌تر شود. شما می‌توانید شیر جوشانده شده را به همراه برخی از گیاهان طعم‌دار و همچنین وانیل به کیک خود اضافه کنید تا طعم و مزه منحصر به فردی را تجربه کنید.

جوشاندن باعث آشکار شدن فساد شیر می‌شود

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی می‌خواهید شیر را بجوشانید، شیر درون ظرف می‌بندد و شکلی ژله مانند و کمی شبیه به ماست پیدا می‌کند که به اصطلاح یعنی شیر بریده است. از این رو شما متوجه می‌شوید که این شیر قابل مصرف نیست و باید دور ریخته شود. پس می‌توان نتیجه گرفت با جوشاندن شیر، به سالم بودن و یا ترش شدن آن نیز می‌توان پی برد و با این شرایط از بیماری‌هایی که ممکن است از طریق شیر خام و یا آلوده وارد بدن شما شوند مصون می‌مانید.

نکاتی منفی پیرامون جوشاندن شیر

شاید جوشاندن شیر باعث ایجاد نکاتی منفی در آن شود، اما نباید از یاد برد که شیر آلوده می‌تواند در پاره‌ای از مواقع باعث بیماری‌های بسیار شدید و حتی مرگ شود. از این رو قبل از مصرف شیر حتما آن را بجوشانید تا با خیال راحت‌تر بتوانید از این نعمت خدادای نهایت بهره را ببرید. معمولا برخی از انسان‌ها با خوردن شیر دچار مشکل می‌شوند. از این رو این گروه باید با مصرف مواد لبنی دیگر مواد مغذی مورد نیاز بدن شان را تامین کنند تا کمتر به مشکلات گوارشی دچار شوند.

به گفته موسسه مواد دانشگاهی پرینستون، لاکتوز یک کربوهیدرات در شیر است که باید توسط آنزیم لاکتاز موجود درمعده تجزیه شود. گزارش "USA Today" که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، نشان می‌داد؛ بیش از ۴۰ درصد از بزرگسالان دنیا لاکتوز کافی برای راحت هضم کردن شیر گاو در بدن خود ندارند. از این رو با مصرف آن دچار مشکلاتی در معده خود می‌شوند. متاسفانه با جوشاندن شیر پیش از مصرف این مشکل بر طرف نمی‌شود. از این رو افرادی که با چنین مشکلی روبه‌رو هستند با جوشاندن شیر پیش از مصرف نمی‌توانند کمکی به خود بکنند. همچنین جوشاندن شیر می‌تواند برخی از مواد مغذی مانند تیامین، ویتامین B۱۲ و ویتامین C را در خود کاهش دهد.

نکته: جوشاندن شیر چون باعث کم شدن ارزش غذایی آن می‌شود، نباید باعث شود تا شما از جوشاندن آن صرف نظر کنید؛ چرا که میکروب‌ها و دیگر میکرواورگانیسم‌ها که بعضا در شیر مشاهده می‌شوند، می‌توانند بسیار خطرناک باشند. از این رو حتما شیر را قبل از مصرف بجوشانید تا علاوه بر مطمئن شدن از سلامت آن از دیگر مزایای بهداشتی آن نیز نهایت بهره را ببرید.

فردا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار