داروی میلیاردی بهای زنده ماندن «امیرعلی» ۸ ساله
کد خبر: ۱۰۶۸۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2018 April 23    -    ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰

در میان هیاهو و بازی‌های کودکی از یک پا درد ساده شروع شد و این سرآغاز فصل جدیدی از زندگی امیرعلی بود که حالا پس از یک سال و نیم او را زمین گیر کرده است.

داروی میلیاردی بهای زنده ماندن «امیرعلی» ۸ ساله

او به بیماری نادر MPS موکوپلی ساکاریدوز مبتلاست. این بیماری به دلیل جهش در یک ژن بروز می‌کند که آن ژن مسئول تولید یک آنزیم یا پروتئین است. این آنزیم‌ها درون سلول وظیفه شکستن و تجزیه مولکول‌های درشتی را دارند که به آن‌ها موکوپلی ساکارید می‌گویند. همچنین تجزیه نشدن این مولکول‌ها سبب انباشته شدن آن‌ها در درون سلول شده و به تدریج سبب تخریب و مرگ سلولی در اقشار مختلف می‌شود.

به گفته مادر امیرعلی، مراجعه به پزشکان و بیمارستان‌های مختلف در ایران هیچ نتیجه‌ای نمی­ داد و هیچ پزشکی نوع بیماری را تشخیص نمی‌داد. تا اینکه آزمایش‌ها را به آلمان فرستادیم و آنجا تشخیص MPS تیپ ۳ دادند.

در مراجعات اول می‌گفتند پا دردش چیز خاصی نیست و به خاطر شیطنت‌های بچه گانه است. اما این بیماری پیش از آنچه که فکر می‌کردیم رشد کرد. ابتدا تعادلش را از دست داد و پس از چند روز دیگر قدرت تکلم نداشت. یک ماه نگذشت که قدرت بلع را نیز از دست داد و از طریق سرم غذا وارد معده اش می‌کردم.

پدر و مادر این کودک که با هم نسبت فامیلی دارند حالا امیدشان به دارویی است که می‌گویند به تازگی برای این تیپ بیماری تایید شده است، اما به دلیل هزینه بسیار بالا امکان وارد کردن آن به کشور وجود ندارد.

به گفته مادر امیرعلی، در صورت دسترسی به این دارو حدود دو سال طول درمان خواهد داشت و هزینه آن بیش از یک میلیارد خواهد بود.

آن‌ها چند ماهی است که با راه اندازی یک کمپین توانسته اند مقداری از این هزینه را با کمک مردم و برخی از هنرمندان جمع آوری کنند و همچنان به حمایت‌های مردم و نهاد‌های حوزه سلامت امیدوار هستند.

انجمن بیماری نادر mps که جزء انجمن‌های زیر مجموعه بنیاد بیماری‌های نادر ایران است حدود ۴۰۰ بیمار در نقاط مختلف کشور عضو دارد که در تیپ‌های مختلف همه در انتظار درمان و دریافت دارو هستند.

خانواده‌های این بیماران اخیرا چند بار با تجمع مقابل سازمان غذا و دارو، خواستار دسترسی راحت به دارو‌های آنان با هزینه‌های پایین شده اند.

مهر

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
0
0
در حای که کشور ورشکسته هست و با فقر، گرانی و بیکاری در هم آمیخته حماقت برخی انسان را شگفته زده میکند. خوب وقتی نون شب نداری و محتاج یارانه دولتی هست و توانایی انجام آزمایش ژنتیکی قبل از ازدواج ، تامین یک آینده خوب برای فرزندت،آموزش مناسب، رفاه، کار مناسب ، بهداشت و درمان مناسب و .... رو نداری چرا زاد و ولد میکنی که یک انسان بیگناه رو خلاف خواسته اش وارد زندگی نکبت بار خودت بکنی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
0
0
موکوپلی ساکاریدوز که درمان قطعی نداره ضمنا هیچ کس با ویزیت اول تشخیص این بیماری رو نمیده حتی در اروپا یا امریکا چون بیماری خیلی نادری هست معمولا اول موارد شایعتر رد میشه بعد در نهایت این بیماری تشخیص داده میشه اکثر بیماری های متابولیک هم نمونه های ازمایشگاهی به خارج فرستاده میشه برای ازمایش چون کیت های ازمایشگاهیشون در کشور نیس و اوردنش هم به صرفه نیست این دارو هم فقط کمی سیر بیماری رو کند میکنه و علایم تا حدودی کنترل میکنه وگرنه درمان قطعی نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار