دشت‌های رویایی ایران کدامند؟
کد خبر: ۱۰۶۷۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2018 April 22    -    ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
طبيعت‌گردي در دشت‌هاي ايران مي‌تواند تجربه بي‌نظير و خاصي براي گردشگران باشد. به‌جرات مي‌توان گفت بهار بهترين فصل براي گردشگري در دشت‌هاي وسيع و پهناور اين سرزمين است.

دشت‌های رویایی ایران کدامند؟به گزارش «تابناک با تو»؛ بازار سفر و گردشگري اين روزها بسيار داغ شده، چرا كه بهار فصل ديدن جاذبه‌هايي بي‌نظير اما با عمر كوتاه است. بسياري مناطق بكر و رويايي ايران زمين عمري به كوتاهي بهار دارند و با پايان اين فصل، ديگر خبري از آن مناظر رويايي و خارق‌العاده نيست. براي ديدن دوباره آن‌ها بايد منتظر بهاري ديگر بود. حال كه به ميانه فصل بهار نزديك مي‌شويم، فرصت مناسبي براي سفر به اين مناطق زيباست.
طبيعت‌گردي در دشت‌هاي ايران مي‌تواند تجربه بي‌نظير و خاصي براي گردشگران باشد. به‌جرات مي‌توان گفت بهار بهترين فصل براي گردشگري در دشت‌هاي وسيع و پهناور اين سرزمين است. با قدم زدن در ميان گل‌هاي وحشي و استشمام بوي آن‌ها، گويا قدم زدن در ميان بهشت را تجربه مي‌كنيد. در گوشه و كنار كشور، دشت‌هاي رويايي و بكري نهفته است كه مانند الماسي بر طبيعت ايران مي‌درخشند.

دشت هويج،بهشت گمشده تهران
اگر جزو پايتخت‌نشينان هستيد و زمان كافي براي سفر به مناطق دور از تهران را نداريد، مي‌تواند در همين حوالي قدم‌زدن در بهشت را تجربه كنيد. دشت هويج، مانند بهشتي در تهران گمشده است. به گزارش تبيان، اين دشت که به گُرچال نيز شهرت دارد در البرز مرکزي، بالاي روستاي افجه شهرستان شميران در استان تهران، قرار دارد. علت نام‌گذاري اين دشت، کاشت هويج در آن در روزگاران گذشته بوده است. البته امروزه اثري از هويج در آن نمي‌توان يافت. در ضلع شمالي اين دشت، گردنه افجه قرار دارد که بقاياي راهي مالرو در آن ديده مي‌شود.

دشت‌های رویایی ایران کدامند؟

اين راه، دشت هويج را به دشت لار و ديگر ارتفاعات البرز مرکزي مرتبط مي‌سازد.قله ريزان، آتشکوه، مهرچال و پرشون از قله‌هاي مجاور دشت هويج محسوب مي‌شوند. دشت هويج يکي از مکان‌هاي مورد علاقه گردشگران طبيعت‌گرد تهراني است که در آن چادر زده و چند روزي را در دامان طبيعت مي‌گذرانند. اگر بخواهيد از تهران به دشت هويج سفر کنيد، بايد حدود پنج کيلومتر در جاده لشگرک طي کنيد و لواسان را پشت سر بگذاريد تا به روستاي افجه برسيد، در شمال اين روستا دشت در انتظار شما، آغوش خود را باز کرده است.

دشت‌ نرگس‌هاي شيرازي
اگر حس و حال عاشقي به سر شما زده، بدون شك به دست نرگس استان فارس سفر كنيد. نرگس‌زارهاي زيباي فارس با وسعت تقريبي 65هکتار در شهرستان کازرون قرار دارند. اين مجموعه دشت‌ها راکه مهم‌ترين آن‌ها در دو منطقه جره و بلبلک قرار دارند،‌ مي‌توان به‌جرات يکي از بهترين مقصدهاي گردشگري در زمستان به‌ويژه بهمن و اسفند دانست.

دشت‌های رویایی ایران کدامند؟

بوته‌‌هاي نرگس اين دشت‌هاي وسيع در بهمن به گل مي‌نشيند و منظره‌اي چشم‌نواز را به‌همراه رايحه‌اي بهشتي به گردشگران عرضه مي‌کند. گرچه در برخي مناطق ديگر فارس همچون خفر، شيراز و فراشبند دشت‌هاي نرگس وجود دارند اما کيفيت نرگس‌زارهاي کازرون بسيار بالاتر است. نرگس‌هاي اين دشت‌ها به بسياري مناطق داخل کشور و‌ کشورهاي حاشيه خليج فارس صادر مي‌شود. نرگس شهلاي کازرون از جمله نرگس‌هايي است که از نظر مرغوبيت، شرايط منحصربه‌فردي دارد.

مغان، رويايي‌ترين دشت ايران
اگر فرصت كافي براي سفر چند روزه داريد، به دشت مغان سفر كنيد. دشت مغان، يکي از زيباترين دشت‌ها و چشم‌اندازهاي طبيعي کشور محسوب مي‌شود. اين دشت که در ساحل جنوبي رود ارس و غرب درياچه مازندران واقع شده، جلگه‌اي در شمالي‌ترين قسمت استان اردبيل است. اين دشت به سبب حاصلخيزي خاک و شرايط مساعد آب ‌و هوايي به‌عنوان يکي از قطب‌هاي کشاورزي و دامپروري ايران شهرت دارد.

دشت‌های رویایی ایران کدامند؟

دشت مغان همچنين از لحاظ زيست‌محيطي نيز يکي از مهم‌ترين مناطق در کشور است؛ چرا که محل زمستان‌گذراني بسياري ازگونه‌هاي نادر پرندگان مهاجر محسوب مي‌شود. به سبب تنوع و نايابي اين پرندگان، دشت مغان به عنوان يکي از جاذبه‌هاي مهم گردشگران طبيعت‌گرد و تماشاگران پرندگان شناخته مي‌شود. دشت مغان از سه شهر گرمي، بيله سوار و پارس آباد تشکيل شده است. برطبق منابع، يک سوم اين دشت در ايران قرار دارد و مابقي در جمهوري آذربايجان است.

لاله‌هاي واژگون، ياقوت بختياري
مشهورترين دشت لاله در ايران، دشت لاله‌هاي واژگون شهرستان کوهرنگ است که در 90 کيلومتري شهرکرد در استان چهارمحال و بختياري قرار دارد. اين دشت که يکي از مناطق حفاظت شده محيط زيست ايران است، با مساحتي حدود 3600 هکتار يکي از مراکز اصلي رويش گونه گياهي کمياب و زيباي لاله واژگون محسوب مي‌شود.اين گل‌هاي منحصربه‌فرد که در زبان مردم محلي «اشک‌مريم» خوانده مي‌شوند، از اواخر فروردين مي‌شکفند و تا اواخر ارديبهشت به مدت يک ماه چشم‌انداز بي‌نظيري را به گردشگران بي‌شماري عرضه مي‌کنند. رويشگاه اصلي اين گياه نادر، دامنه کوه‌هاي آب‌کاسه خوربه، گرگانک و مناطق بنواستکي و مله زرده ‌است. لاله‌هاي واژگون که در زبان محلي اشک مريم ناميده مي‌شوند، در اواخر فروردين به گل مي‌نشينند و تا اواخر ارديبهشت گل‌هاي خود را حفظ مي‌کنند.

دشت‌های رویایی ایران کدامند؟

دشت ناز در مازندران
دشت ناز در 29 کيلومتري شمال‌شرقي ساري در مازندران واقع شده است. اين دشت با وسعتي‌ حدود 56 هکتار از سال 1346 به‌عنوان پناهگاهي براي حفاظت و تکثير گوزن زرد ايراني، يکي از نادرترين گونه‌هاي گوزن در جهان، در نظر گرفته شد. به طور کلي دشت ناز منطقه‌اي کوهستاني است که از جنگل‌هاي هيرکاني تشکيل شده است. اين دشت با داشتن بيش از 447 گونه گياهي يکي از مهم‌ترين اکوسيستم‌هاي طبيعي ايران را داراست. طبيعت‌گرداني که به دشت ناز سفر مي‌کنند، اين امکان را دارند که در کنار تماشاي گوزن زرد ايراني، از تماشاي شوکاها، مرال‌ها، قرقاول‌ها و گربه‌هاي وحشي موجود در اين دشت نيز بهره ببرند. البته بايد توجه داشت که ورود به چنين منطقه زيستي حساسي‌ ‌به‌عنوان گردشگر يا طبيعت‌گرد بايد با اجازه و نظارت محيط‌بانان و حضور راهنمايان حرفه‌اي صورت گيرد.

دشت‌های رویایی ایران کدامند؟

دشت تَرارُو، زمرد هرمزگان
تَرارُو،دشت گسترده‌اي در باديه جنوبي «کوخرد» ‌ شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان است. اين دشت در ناحيه تنب ترارو واقع شده است. دشت ترارو در واقع نخلستان وسيعي به همراه زمين کشت جو و گندم است. آب انبارها (برکه‌هاي) متعددي نيز در اين دشت پهناور وجود دارند. در فصل زمستان و بهار و بعد از بارش باران، اَکال (گياهي از تيره ريشه‌داران رده قارچ‌ها که پس از باران مي‌‌رويد) به‌شکل غير قابل تصوري در اين دشت تشکيل مي‌شود، مردم کوخرد در اين موسم براي جمع کردن خير (خوراکي خوشمزه و مقوي اين منطقه) و اکال گروه‌گروه به آنجا مي‌روند. درختان سمر وکُنار تنومندي در دشت ترارو وجود دارند‌ و گردشگراني که به آنجا مي‌روند، در سايه اين درختان بزرگ منزل مي‌گيرند.

دشت‌های رویایی ایران کدامند؟

دشت شقايق‌هاي وحشي گيلان
دشت شقايق‌هاي وحشي در دامنه‌هاي کوهستاني تالش در شمال گيلان قرار دارد. اين دشت که از چشم‌اندازهاي منحصربه‌فرد منطقه تالش محسوب مي‌شود، در خرداد به گل مي‌نشيند. عمر تقريبي اين گل‌ها يک ماه است. در سال‌هاي اخير با ورود بي‌رويه گردشگران و انجام رفتارهاي تخريبي همچون چيدن گل‌ها، دويدن در ميان دشت و لگدمال کردن آن‌ها و...اين دشت بسيار آسيب ديده است. با توجه به اينکه شقايق‌هاي وحشي از دسته گياهان خودرو هستند و با چنين رفتارهاي غيرمسئولانه‌اي سال به سال از وسعت اين دشت‌ها کاسته مي‌شود، چراي بي‌ريه دام نيز از ديگر مشکلات اين دشت زيباست که مانع از گرده‌گيري و غنچه‌افشاني شقايق‌هاي وحشي مي‌شود.

دشت‌های رویایی ایران کدامند؟

دشت بزرگ، زمرد خوزستان
منطقه نمونه گردشگري دشت بزرگ در شهرستان ايذه در فاصله تقريبي 257 کيلومتري از مرکز خوزستان واقع شده است. اين دشت در محدوده منطقه حفاظت شده «شالو مونگشت» که از مناطق حافظت شده محيط‌زيست خوزستان محسوب مي‌شود، قرار گرفته است. اين منطقه توسط کوه هاي مجاور احاطه شده و داراي سکنه عشاير کوچ رو بوده که در زمستان به اين مناطق وارد و در تابستان از مناطق کوچ مي کنند. کوهستاني بودن، وجود مناظر زيباي طبيعي و دور بودن از هياهوي شهر باعث شده است تا در همه فصول سال علاقه‌مندان بسياري براي تفريح و استراحت به اين منطقه بيايند.

دشت‌های رویایی ایران کدامند؟

دشت بزرگ داراي تنوع گياهي بسياري است که علاوه بر ايجاد چشم‌اندازهاي طبيعي فوق‌العاده، اهميت زيستي بالايي دارد. از مهم‌ترين گونه‌هاي گياهي اين منطقه مي‌توان به بلوط، انار، زبان‌گنجشک، آويشن و‌کرفس وحشي اشاره کرد. دشت بزرگ همچنين داراي تنوع جانوري بالايي است که از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به پلنگ، خرس قهوه‌اي، سنجاب ايراني، تيرمار، خدنگ کوچک، سنجابک درختي، پرندگان شکاري، گرزه مار، مار سرسياه و مارکوتوله پارسي اشاره کرد. گردشگراني که به اين دشت سفر مي‌کنند، اين امکان را دارند که از جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي شهرستان‌هاي لردگان و ايذه که بسيار متنوع نيز هستند، بازديد کنند.

دشت شقايق کالپوش، سمنان
دشت شقايق‌هاي کالپوش در 200 کيلومتري شمال شرقي شاهرود، حد فاصل شهرستان شاهرود و گنبد کاووس واقع شده است. اين دشت به همراه دشت آفتابگردان‌ها، جنگل دشت شاد، جنگل و آبشار نام نيک، يکي از مناطق نمونه گردشگري استان سمنان را تشکيل داده‌اند.گل‌هاي شقايق از اواسط ارديبهشت مي‌رويند و تا اواخر بهار به حيات خود ادامه داده و چهره اين دشت را گلگون مي‌کنند. همه‌ساله تورهاي طبيعت‌گردي بسياري به‌خصوص‌ از تهران، گرگان، بجنورد و مشهد راهي اين دشت حاصلخيز مي‌شوند و از زيبايي منحصربه‌فرد آن لذت مي‌برند. مسير دسترسي آن به گونه اي است که پس از طي 60 کيلومتر از مسير شاهرود - مشهد با رسيدن به شهر ميامي به سمت شمال تغيير مسير داده و در نهايت به منطقه کالپوش منتهي‌مي شود.

دشت‌های رویایی ایران کدامند؟

دشت لار مازندران
دشت لار از شمال به کوه‌هاي شهرستان نور مازندران، از جنوب به آبعلي، از غرب به قله خاتون بارگاه و روستاي گرمابدر لواسان کوچک، از جنوب‌غربي به لواسان بزرگ، از شرق و شمال‌شرقي به کوه دماوند‌ و از جنوب‌شرقي به پلور مازندران مي‌رسد. براين اساس در تقسيمات کشوري، بخشي از دشت لار که به نوعي در کوهپايه دماوند واقع شده، جزو بخش لاريجان شهرستان آمل استان مازندران محسوب شده‌ و بخشي ديگر در بخش لواسانات شهرستان شميران استان تهران قرار گرفته است.

دشت‌های رویایی ایران کدامند؟

وسعت دشت لار حدود 73500 هکتار است. اين دشت سال 54 به پارک ملي تبديل شد و سپس سال 61 براساس مصوبه شوراي عالي حفاظت محيط زيست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد. به دليل مشکلات زيست‌محيطي پيش آمده در دشت لار از سال 70 برخي مناطق اين دشت به‌عنوان مکان‌هاي شکار و تيراندازي ممنوع تحت مراقبت قرار گرفت. از مهم‌ترين جاذبه‌هاي گردشگري دشت لار مي‌توان به رود و درياچه لار که در پشت سد لار پديد آمده، اشاره کرد. اين درياچه 20 کيلومتري، سالانه گردشگران بسياري را به خود جذب مي‌کند.

منبع: روزنامه قانون

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ارش
|
United States
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
3
دشت زیبای سراب در دامنه دو کوهستان سبلان و بزقوش با ابگرمهای فراوان و گلهای زیبا و دره های باشکوه با درختان بسیار در تابستانها بسیار خنک
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
0
0
دشت خلخال به كلور و درياچه نئور - الان بسيار زيبا و خنك هستند توصيه ميكنم همين فردا بريد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار