نشانه های بیماری پانیک اتک
کد خبر: ۱۰۶۳۵۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2018 April 18    -    ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
بسیاری از مردم از اصطلاح پانیک اتک به سادگی استفاده و با عصبانی شدن یا استرس گرفتن اعلام می کنند که دچار حمله وحشت زدگی شده اند، ولی یک پانیک اتک بسیار ترسناک تر از آن چیزی است که شما فکر می کنید. پانیک اتک یک وقفه ناگهانی از ترس بسیار شدید است که در واقع می تواند باعث واکنش های فیزیکی شود.

10 نشانه بیماری پانیک اتک به گزارش «تابناک با تو»؛ بسیاری از مردم از اصطلاح پانیک اتک به ساده گی استفاده می کنند و با عصبانی شدن یا استرس گرفتن اعلام می کنند که دچار حمله وحشت زدگی شده اند!!! اما یک پانیک اتک بسیار ترسناک تر از آن چیزی است که شما فکر می کنید.

پانیک اتک یک وقفه ناگهانی از ترس بسیار شدید است که در واقع می تواند باعث واکنش های فیزیکی شود. شناسایی حمله های وحشت زدگی و راه مقابله با آن راهی طولانی در جهت بازگرداندن آرامش خواهد بود.با ما همراه باشید با معرفی نشانه های این بیماری بسیار خطرناک.

۱– ترس عمیق ناگهانی

پانیک اتک می تواند بدون هشدار رخ دهد، و باعث ایجاد احساس نگرانی شدید شود که این احساس بسیار شدیدتر از عصبانیت، اضطراب، یا استرس جزئی درباره مسأله ای است. با توجه به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، افزایش ناگهانی احساسات در هنگام حمله به شدت «شدید» است و «بدون هیچ دلیل آشکاری» اتفاق می افتد، هرچند اغلب با نشانه های فیزیکی نظیر احساس گیر افتادگی یا ترس از جمعیت مرتبط است. اگر پانیک اتک دائما در حال اتفاق افتادن باشد منجر به بیماری شدیدتری به نام اختلال ترس یا (panic disorder) می شود که حدود ۶ میلیون از افراد آمریکا به آن مبتلا هستند و بنا به گزارش WebMD تعداد مبتلایان زن بیشتر از مردان است.

10 نشانه بیماری پانیک اتک


۲ – احساس دیوانگی یا اختلال تفکر

به علت شدت و هجوم ناگهانی احساسات، علاوه بر نشانه های جسمی که ممکن است در همان زمان بوجود آیند، غیر معقول نیست که شما احساس دیوانگی یا دیوانه شدن را در زمان حمله وحشت زدگی حس کنید! پرفسور Todd Farchione از مرکز بیوتکنولوژی و اختلالات مرتبط با دانشگاه بوستون می گوید: قطع ارتباط ذهن و بدن در لحظه حمله و اتفاقات صورت گرفته می تواند بسیار گیج کننده باشد! یکی از بیماران من می گفت: من نمی دانستم چه اتفاقی در حال افتادن است! بدن شما نمی داند چه باید بکند … نیمی از مغز شما به شما می گوید که شما باید فرار کنید، و نیمه دیگر به شما می گوید که شما باید بمانید و مقاومت کنید. شما درواقع در نوعی بن بست هستید. (اما نگران نباشید، شما واقعا دیوانه نیستید و نباید احساس بدی نسبت به احساسات خود داشته باشید).

10 نشانه بیماری پانیک اتک۳ – تغییر ضربان قلب

هنگامی که شما دچار حمله وحشت می شوید، بدن شما به سرعت پاسخ می دهد و این حمله را همانند یک تهدید جدی فیزیکی قلمداد می کند، و در عرض چند دقیقه به حالت ناراحتی شدید افزایش می یابد. موج عظیم سیگنال های عصبی، آمیگدال (قسمتی از دستگاه کناره‌ای (سیستم لیمبیک) در مغز است)، فعال می کند و باعث ایجاد علائمی از قبیل ضربان قلب سریع و تپش قلب می شود که باعث می شود شما احساس حمله قلبی کنید.

10 نشانه بیماری پانیک اتک۴ – ترس از مرگ

پالس های وحشت زدگی که مغز شما ارسال می کند موجب می شود که شما احساس عدم کنترل خود یا احساس مرگ کنید ! اما آنچه واقعا اتفاق می افتد، همان طور که پرفسور فارچینو توضیح می دهد، این است که بدن شما به دلیل درک خطرات احتمالی پر از آدرنالین می شود، در واقع ذهن شما با ترشح آدرنالین بدنتان را برای موقعیت های بحرانی و حیاتی آماده می کند. نظیر دویدن به سرعت، مشت و لگد زدن برای دفاع از خود و… اگر شما متوجه این امر بشوید که این یک واکنش طبیعی بدن است در نتیجه از میزان ترس شما کاسته خواهد شد.

10 نشانه بیماری پانیک اتک۵ – ممکن است دچار تنگی نفس شوید

طبق گفته انجمن روانشناسی آمریکا، داشتن “تنگی تنفس” و “احساس اینکه شما نمی توانید هوا را به اندازه کافی دریافت کنید” یک اتفاق معمول در زمان تجربه حمله وحشت زدگی است. این اتفاق زمانی می افتد که اضطراب افزایش می یابد و شما بیش از حد سریع و (hyperventilate) نفس می کشید. یادگیری برخی از تکنیک های تنفس ذهنی ممکن است به جلوگیری از افزایش احساسات اضطراب در یک حمله عصبی در سطح مقدماتی کمک کند.


۶ – ترس شدید ناگهانی (همانند آهویی در جاده پر رفت و آمد)

شما ممکن است با ترس بسیار قوی مواجه شوید که عملا شما را بی حرکت می کند. انجمن روانشناسی آمریکا این ترس را به عنوان یک “ترس تقریبا فلج کننده” توصیف می کند.

10 نشانه بیماری پانیک اتک۷ – ممکن است احساس کنید اتاق دور سرتان می چرخد

یکی از علائم معمول حمله وحشت زدگی، احساس ضعف، سرگیجه و بیهوشی است، به احتمال زیاد به دلیل این که خون از مغز شما به سمت پاهایتان در زمان حمله سرازیر شده است، بنابراین شما می توانید با آن مبارزه کنید یا از آن فرار کنید. نگران نباشید حتی اگر حالت تهوع نیز به شما دست دهد.

10 نشانه بیماری پانیک اتک۸ – تعرق زیاد

عرق کردن یک واکنش طبیعی به اضطراب شدید است. شما همچنین ممکن است در حالی که عرق می کنید، لرزش یا تکان را احساس کنید.

10 نشانه بیماری پانیک اتک۹ – احساس گرما و لرز

در طول پانیک اتک، احساس گرما و یا لرز ناگهانی بسیار طبیعی است. در حالی که ممکن است یک حمله وحشت زدگی تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه طول بکشد، اما شما ممکن است عوارض آنرا تا ساعت ها احساس کنید.

10 نشانه بیماری پانیک اتک

۱۰ – شما تحت استرس بسیار شدیدی هستید

دلایل مختلفی برای اینکه چی کسانی و چرا دچار پانیک اتک می شوند وجود دارد. اما چیزی که مشخص است این است که استرس نقش بسیار اساسی را در این زمینه ایفا می کند. و ممکن است استرس ۷-۸ ماه قبل از حمله به سراغ شما بیاید.دکتر رید ویلسون، استاد روانپزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی می گوید: اغلب ممکن است دلیل استرس حس شکست باشد” حسی همانند اینکه کار و یا چالشی بزرگ پیش رو دارید و مهارت های خود را برای انجام این کار کوچک می دانید.” اگر با رویکرد نسبتا مداوم با استرس زیادی مواجه شدید و بیشتر علائم ذکر شده بالا را تجربه کرده اید، به احتمال زیاد شما در معرض پانیک اتک هستید.

10 نشانه بیماری پانیک اتکو اما استراتژی مقابله با حمله های عصبی وحشت زدگی چیست؟

اگر فکر می کند با توجه به نشانه های ارائه شده در بالا شما دچار پانیک اتک و یا حملات مکرر هستید، بهترین راهکار این است که به دنبال یک متخصص روانپزشکی که می تواند درمان شناختی رفتاری ارائه دهد بگردید. انجمن روانشناسی آمریکا می گوید که کارشناسان آموزش دیده در درمان شناختی رفتاری می توانند به شما در تغییر تفکر شما کمک کنند تا موقعیت های مثبت بالقوه را مثبت تر ببینید، ترس های خود را درک کنید و در نهایت با آنها روبه رو شوید. در بعضی موارد، ممکن است تکنیک های آرام سازی یا داروهای ضد اضطراب نیز توصیه شود.

منبع: وارونه

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
خیلی ممنون و سپاس از این اطلاع رسانی .
فقط در باره مورد5 بیشتر قطع شدن نفس پیش میاد تا تنگی نفس .
یکی دیگه از بدترین حالت این بیماری اینه که زمان حمله ها نزدیک و نزدیک تر میشه تا حدی که وقتی یادت میوفته این بیماری رو داری بلافاصله بهت حمله میکنه.
پانیک دو نوع داره 1 و 2 درواقع پانیک 2 خطرناکه که بیشتر حدود سن 50سالگی اتفاق میوفته و نوع یک بیشتر حدود30 سالگی
در خاتمه چنانچه راههای پیشگیری رو اطلاع رسانی کنید بیشتر به درد میخوره تا راهههای مقابله .واقعا در اون شرایط اصلا توان مقابله یا حتی فکر کردن بهش ممکن نیست
با سپاس مجدد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
نوع 1 و 2 نداره و خطرناک نیست. اطلاع رسانی غلط نکنید.
سید مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
منظور از خطرناک الزاما کشنده بودن نیست . 2 از 1 خیلی شدید تره . البته نظر شخصی من نیست بیماری نوع یک رو دوسال درگیرش بودم متخصصان این رو گفتن . نکته ای که یادم رفت بگم اینه که هر دونوع کاملا قابل درمانه. و نهایتا اینکه انشالله این بیماری بجز داعشی ها نصیب هیچکس نشه
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
1
1
سلام،منم ۴ساله مبتلا به این بیماری هستم وچون تونستم تا۸۰درصدبهش غلبه کنم وظیفه خودم دونستم تا بیام مطالبی رو به عزیزانی که درگیر این بیماری دوست داشتنی هستن عرض کنم،اولن این بیماری به هیچ وجه خطرجانی نداره وفقط یه احساس روحیه که انسان رو به توهم مرگ میبره،دومن تنها غلبه بر اون فقط وفقط توی درون شما هست پس جا دیگه دنبالش نگردین،مشاوره خوبه چون اونا بهتر می تونن شما رو متوجه این مطلب کنن،سومن تنها راه غلبه به ترس اینکه به طرفش بریدوازش نترسید،حالاهرچیزی که هست،من فقط وفقط از این طریق تونستم بهش غلبه کنم،وقت مجال نمیده که بگم من از چه چیزای کاملن ساده و خنده دار ترس داشتم،مثلن ترافیک یکی از اونایی بود که من به شدت ازش ترس داشتم و خیلی چیزای دیگه،ولی الان فوق العاده بهبودپیدا کردم،امام علی(ع)فرموده اندبرای غلبه بر ترس خود را درون آن بیندازیدوتنها راه موفقیت من پیروی ازاین سخن گران باربزرگ مردتاریخ بشریت هستش،نگران نباشیداین بیماری کاملن قابل کنترله اگه فقط به خودتون ایمان داشته باشیدوازچیزی که می ترسیدبریدسراغش،بگیدهرچی میخوادبشه بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار