به گزارش «تابناک با تو»؛ در زیر به برخی از بایدها و نبایدها در برخورد با مشتری اشاره می کنیم.
۱- سعی کنید استارت مکالمه را این گونه شروع کنید که از مشتری بپرسید در مورد شما و محصولات تان به چه اطلاعاتی نیاز دارد.
۲- در صورت توهین مشتری به خدمات و محصولات شما، خونسردی خود را حفظ کنید. قطعا دلیلی دارید که مشتری را قانع کند. همچنین از مشتری دلیل قانع کننده بخواهید.
۳- با دیگر همکاران و کارمندان همیشه هماهنگ باشید. ضد و نقیض میان حرف های شما و همکاران تان پیش مشتری جلوه خوبی ندارد.
۴- طول مکالمه با مشتری را زیاد نکنید. مکالمه زیاد مشتری را خسته می کند.
۵- اگر احساس می کنید گوینده و سخنران خوبی نیستید، به هیج وجه به سراغ فروش و بازاریابی نروید و این کار را به عهده بازاریاب ها بگذارید.
۶- سعی کنید هنگام پرزنت، ارزش های کاری مشتری خود را پیدا کنید تا راحت تر بتوانید به چیزی که می خواهید برسید.
۷- از جملات تبلیغی اغراق آمیز مثل “ما بهترینیم” جدا اجتناب کنید.
۸- همه سوالات مشتری را مستقیم و شفاف جواب دهید.
۹- هنگام پرزنت مشتری سعی کنید که با هیجان و با اعتماد به نفس کامل حرف بزنید.
۱۰- اگه برای سوال مشتری جوابی ندارید، لطفا جواب را حدس نزنید.
۱۱- قبل از پرزنت مشتری جدید سعی کنید اطلاعاتی در مورد وی از جاهای مختلف بدست بیاورید.
۱۲- لطفا همه واقعیت ها در مورد محصول و سرویس خود را ارائه دهید. هیچ محصول و سرویسی بی عیب و نقص نیست.
۱۳- مشتری را با پیشنهادهای گوناگون گیج نکنید. در هر پرزنتیشن سعی کنید فقط یک محصول یا خدمت را معرفی کنید.
۱۴- بهترین بازاریاب و مارکتینگ منیجر شهر را انتخاب کنید و با هر قیمتی وی را استخدام کنید.
۱۵- بابت سرویس و خدمات خود، قیمت های توهمی و پرت ندهید. مشتری از قیمت بازار و کیفیت کار شما خبر دارد.
۱۶- با همکاران خود در مقابل مشتری بحث و جدال نکنید.
۱۷- هیچ وقت در مقابل مشتری سیگار نکشید. حتی با اجازه او.
۱۸- برای تداوم فروش محصولات و خدمات خود، سیستم ارتباط با مشتری یا اختصارا CRM را راه اندازی کنید.
۱۹- از دادن تخفیف های هنگفت به مشتری جدا خودداری کنید. با این کار باعث می شوید مشتری فکر کند شما کلاه بردار هستید.
۲۰- اگر نقدینگی شرکت با رکود و فروش هم کم شد، سرمایه باقیمانده را در حساب بانکی خود حبس نکنید. ادامه حیات فروش شما به تبلیغات تان بستگی دارد.
۲۱- اگر درصد فروش محصولات یا سرویس های تان پایین آمد، دنبال عوامل حاشیه ای مثل قیمت یا رقیب نگردید. مهمترین عامل در فروش تبلیغات است.
۲۲- فکر نکنم از شرکت کوکاکولا یا پپسی در جهان شناخته شده تر داشته باشیم! اما هنوز هزینه های هنگفتی را بابت تبلیغات می پردازند.
۲۳- هیچ وقت به مشتری های همیشگی و قدیمی اکتفا نکنید و دنبال مشتری جدید باشید.
۲۴- بین ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمد شرکت های بلوچیپ (مثل نستله) و بزرگ (مثل مبنا) از حفظ مشتریان قبلی می باشد.
۲۵- مهمترین قانون فروش : هرگز رقیب را نکوبید!
۲۶- به جای تخفیف سعی کنید پوئن بدهید. اگر تخفیف می دهید حتما پوئن بگیرید و اگر تخفیف می دهید طوری باشد که مشتری بگوید واووو تخفیف گرفتم!
۲۷- اگر مشتری می گوید محصول گران است یعنی دارد می گوید محصول ارزش ندارد. پس ارزش محصول را بالا ببرید و قیمت را کم نکنید.
۲۸- قراداد را اول جلسه رو میز نگذارید. این یعنی اومدم پول شما را بگیرم و آدم ها از اینکه پول شان را بگیرند خوش شان نمی آید.
۲۹- هیچ وقت قرارداد خالی دست مشتری ندهید حتما فیلدهای قرارداد را پر کنید و تحویل دهید.
۳۰- حواس تان باشد در حین مذاکره ۴۰ ثانیه وجود دارد که مشتری آماده است به شما بله بگوید اگر میسش کنید فروش را باختید.
۳۱- باید بایینگ سیگنال ها را تشخیص دهید تابتوانید ۴۰ ثانیه را تشخیص دهید و قرارداد را ببندید.
۳۲- همیشه بیاد داشته باشید چهار عنصر که موجب می شود محصول تان برای مشتری جذاب باشد : ارزان تر، بهتر، آسان تر، خوب تر
منبع: چهل پنجره
mardoman