آیا حمام آب گرم به اندازه پیاده روی کالری می‌سوزاند؟
کد خبر: ۱۰۵۸۶۲
تاریخ انتشار: 2018 April 12    -    ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰

طی بررسی‌هایی که در لوهوربورو Loughborough در دانشگاهی در بریتانیا انجام دادند، دریافتند مردانی که یک ساعت در وان آب گرم دراز می‌کشند، به اندازه ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع کالری می‌سوزانند، یعنی به میزان ۱۴۰ کالری.۱۴ مرد در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند، بنابراین تحقیق در بهترین حالت خود قرار دارد. به علاوه جزئیات بیشتری نیز در این باره وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اول اینکه آب به مدت یک ساعت باید دارای دمای ثابت ۴۰ درجه سانتیگراد (۱۴۰ درجه فارنهایت) باشد. دوم اینکه در این یک ساعت فرد نباید هیچ کار دیگری انجام دهد. به هرحال یکی از مهم‌ترین دلایل ورزش نکردن کمبود وقت آزاد است، بنابراین اگر بهانه شما هم برای ورزش نکردن کمبود وقت باشد، احتمالا این یک ساعت وقت آزاد را برای دوش آب گرم نیز پیدا نخواهید کرد.

اما در حقیقت مهم‌ترین علت ورزش نکردن عدم تمایل اکثریت به این انجام تمرینات ورزشی است؛ بنابراین اگر دسترسی به وان حمام برایتان امکان پذیر است، می‌توانید از مزیت‌های آن برخوردار شوید. چرا که علاوه بر کالری سوزی دراز کشیدن در وان آب گرم به مدت یک ساعت تاثیرات آرامبخشی برای ذهن و روح هم دارد.

تحقیقات انجام شده در مورد مزیت‌های دراز کشیدن در وان آب گرم یا گرم کردن غیر فعال هنوز در مراحل اولیه است، اما مزیت‌هایی که برای این روش ارائه شده اند، عبارتند از:

با افزایش موادی به نام پروتئین‌های شوک حرارتی کمی قند خون را کاهش می‌دهد.

التهاب را کاهش می‌دهد (شاید به خاطر زمانی است که فرد در تنهایی به سر می‌برد و فرصت آرامش مغزفراهم می‌شود)

فشارخون را کمی کاهش می‌دهد که شاید علت آن افزایش سطح اکسید نیتریک* nitric oxide در بدن است.

خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

اکسیدنیتریک nitric oxide:که بانام‌های نیتروژن اکسید ونیتروژن منواکسید هم نامیده می‌شود، یک رادیکال آزاد است ودارای فرمول شیمیایی NO می‌باشد و تقریبا در تمام انواع موجودات، اعم از باکتری ها، گیاهان، قارچ ها، و سلول‌های حیوانی وجود دارد. اکسید نیتریک در فرایند‌های بیولوژیکی متنوعی نقش ایفا می‌کند و در واقع یک پیامبر بیولوژیکی بوده و در انتقال پیام سلولی اهمیت دارد.

اما اگر بخواهیم با خودمان صادق باشیم، کمترین مزیت‌های ورزش کردن بسیار بیشتر از مزایای روش گرم کردن غیر فعال است

مزیت‌های ورزش کردن برای سلامت

افزایش طول عمر

حفظ وزن متعادل

پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی

کاهش فشار خون و کلسترول

کاهش سطح قند خون و پیشگیری از دیابت نوع ۲

کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها، از جمله پستان، روده، ریه و دهانه رحم.

تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان

قوی ساختن عضلات

تقویت عملکرد مغز

پیشگیری از افسردگی ورزش کردن حتی به درمان افسردگی هم کمک می‌کند.

بهبود خواب

بنابراین حمام آب گرم طولانی بگیرید و از فواید آن استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید این روش هم نمی‌تواند جایگزینی برای ورزش کردن باشد. فعالیت منظم یکی از بهترین و لازم‌ترین عوامل برای داشتن ذهن و جسم سالم است، اما می‌توانید هر از گاهی از روش گرم کردن غیر فعال هم استفاده کنید.

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار