هانامی, جشنواره ی شگفت انگیز شکوفه ها در ژاپن
کد خبر: ۱۰۵۷۳۶
تاریخ انتشار: 2018 April 12    -    ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
وقتی شکوفه های ساکورا (درخت گیلاس) باز می شوند, رسانه های ژاپن این اتفاق را به شکل گسترده ای پوشش می دهند و از مراحل جوانه زدن و شکوفه دادن درختان گزارش های مستمری تهیه می کنند. برای مثال گزارش می دهند: باز شدن شکوفه ها ۱۰ درصد..

هانامی, جشنواره ی شگفت انگیز شکوفه ها در ژاپن

هانامی, جشنواره ی شگفت انگیز شکوفه ها در ژاپناختصاصی «تابناک با تو»؛ در کشور ژاپن جشنواره های سنّتی مختلفی برگزار می شود که بسیاری از آنها ریشه در باورهای دینی ساکنان آن دارد و برخی از جشنواره ها نیز از فرهنگ چینی به ژاپن راه پیدا کرده اند و اغلب در فصل بهار, تابستان و پاییز برگزار می شوند. از معروفترین جشنواره ها می توانیم جشنواره ی شکوفه ها (هانامی) را نام ببریم. هانامی به معنی (تماشای گل ها و شکوفه ها) بوده و در تفکر و تأمّل مردم در شکوفه ها و گل های شکفته شده نمود می یابد.

هانامی, جشنواره ی شگفت انگیز شکوفه ها در ژاپن

تاریخ جشنواره ی شکوفه ها در ژاپن به دوران باستان بازمی گردد و اولین بار در سالهای (۷۱۰- ۷۸۴) و در زمان حاکمیّت خانواده ی تانگ و سیطره ی فرهنگ چینی در ژاپن برگزار شد و به عبارتی دیگر اصالتی چینی دارد.

از درباریان تا عموم مردم ژاپن
مردم ژاپن بر این باورند که ارواح مردگان در کالبد درختان ساکن هستند, از این روی زیر درختان به اجرای مراسم سنّتی می پردازند. این عادت در گذشته فقط در میان کارکنان قصر رواج داشت سپس به سامورایی ها منتقل شد و در زمان حکومت (ادو) جای خود را در میان عامّه ی مردم باز کرد. مردم ژاپن این سنّت را به صورت جمع شدن دوستان و فامیل به دور هم و گستردن سفره در زیر درختان ساکورا (گیلاس) برگزار می کنند.

هانامی, جشنواره ی شگفت انگیز شکوفه ها در ژاپن

آداب و رسوم جشنواره ی شکوفه در ژاپن
هزاران نفر از مردم, باغ ها را پر می کنند تا جشن هانامی را در زیر درختان برگزار نمایند. این مراسم تا پاسی از شب ادامه می یابد. در بیشتر مناطق ژاپن هانامی از پایان ماه مارس تا آغاز آوریل ادامه دارد.

هانامی, جشنواره ی شگفت انگیز شکوفه ها در ژاپن

گردشگری گلها
جشنواره ی گل ها در ژاپن هزاران نفر را به خود جذب می کند به خصوص در پارک آشیکاگا در استان توچیگی که فقط دو ساعت با ایستگاه قطار فاصله دارد. در این پارک بیش از ۳۵۰ نوع گل و شکوفه در رنگ های چشمگیر و متنوع آن را احاطه کرده اند. میهمانان می توانند در تونل ۸۰ متری پر از شکوفه قدم بزنند.

هانامی, جشنواره ی شگفت انگیز شکوفه ها در ژاپن

نقش رسانه های ژاپنی در تبلیغ جشنواره ی شکوفه ها
وقتی شکوفه های ساکورا (درخت گیلاس) باز می شوند, رسانه های ژاپن این اتفاق را به شکل گسترده ای پوشش می دهند و از مراحل جوانه زدن و شکوفه دادن درختان گزارش های مستمری تهیه می کنند. برای مثال گزارش می دهند: باز شدن شکوفه ها ۱۰ درصد, باز شدن شکوفه ها ۵۰ درصد و شکوفه زدن کامل. گزارش‌های مربوط به درجه ی باز شدن شکوفه‌ها هر روزه در اخبار به اطلاع عموم رسانده می‌شود. سرعت حرکت خط شکفتن شکوفه‌ها از جنوب تا شمال ژاپن ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر در روز است. علاوه براین درباره ی آب و هوا اطلاع رسانی دقیقی ارائه می شود.

هانامی, جشنواره ی شگفت انگیز شکوفه ها در ژاپن

 شیرینی های دانگو
خوردن شیرینی دانگو در جشنواره ی هانامی از عصر ادو باقی مانده و یکی از آداب و رسوم ژاپنی ها به شمار می رود. شیرینی هانامی از آرد برنج تهیه می شود و بسیار نرم است و ژاپنی ها آن را با چای سبز می نوشند. دانگو در چوب بامبو فرو برده شده و در سه رنگ صورتی, سفید و سبز تهیه می شود. رنگ صورتی نمادی از بهار و شکوفه, رنگ سفید نماد زمستان و سبز نماد تابستان و سبزی طبیعت است.

هانامی, جشنواره ی شگفت انگیز شکوفه ها در ژاپن

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار