حقایق جالب درباره فنلاند+عکس
کد خبر: ۱۰۵۲۱۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2018 April 05    -    ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
فنلاند سرزمین برکه‌ها، طرفداران موسیقی متال و لغات بسیار طولانی است. در این مطلب با حقایق جالبی درباره این کشور آشنا می‌شوید.

فنلاندی‌ها طولانی‌ترین کلمه واروخوانه را دارند

برای اینکه کلمات واروخوانه (کلماتی که از هر دو طرف به یک شکل خوانده می‌شوند مثل گرگ) رکورد جهانی گینس را به دست آورند، باید به طور رایج استفاده شوند. کلمه «saippuakivikauppias» در زبان فنلاندی، طولانی‌ترین کلمه واروخوانه است. برخی می‌گویند کلمه «saippuakippokukkakivikakkukoppikauppias» طولانی‌ترین است که البته درست است، اما گینس آن را به رسمیت نمی‌شناسد. در هر صورت، دوستداران حرف «K» و کلمات و عبارات سخت و طولانی باید در فنلاند زندگی کنند.

حقایق جالب درباره فنلاند
 


سرزمین برکه‌ها و دریاچه‌ها

فنلاندی‌ها یا استاد دست کم گرفتن هستند یا سواد عددی ندارند. چون به فنلاند لقب «سرزمین هزار دریاچه» را داده‌اند، در صورتی که فنلاند به ازای هر ۲۶ شهروند یک دریاچه دارد، یعنی حدود ۱۸۷۰۰۰ برکه که حدود ۱۰ درصد از کل مساحت این کشور را تشکیل می‌دهد. این دریاچه‌ها در عصر یخبندان و توسط یخچال‌های عظیم تشکیل شدند. پس از ذوب و ناپدید شدن یخچال‌ها، گودال‌هایی از آن‌ها به جا ماند که سپس با آب پر شد. به همین دلیل فنلاند برکه‌های زیادی دارد. به لطف این منابع فراوان، کشاورزی، معادن زیرآبی قابل استخراج و صنعت گردشگری در این کشور رونق دارد.
 
حقایق جالب درباره فنلاند
 


بزرگترین مجمع الجزایر جهان

اگر یک صفحه آبی بردارید و مقداری نان خشک روی آن خرد کنید، می‌توانید نقشه مجمع الجزایر فنلاندی را ایجاد کنید که تا سوئد کشیده شده است. جزایر زیادی در این مجمع الجزایر وجود دارند که حتی خود فنلاندی‌ها تعداد دقیقشان را نمی‌دانند، اما عموما تعداد آن‌ها را بیش از ۴۰۰۰۰ جزیره می‌دانند. طبیعتا، بیشتر این جزایر بسیار کوچک و تنها چند سانتی متر بالاتر از آب هستند و به قایق و مقدار زیادی لباس گرم برای گردش در آن‌ها نیاز دارید. به فاصله نیم ساعت از تورکو، روستای کوچک «Herrankukkaro » واقع شده که نقطه آغاز سفر به سمت غرب است. دهکده‌های کوچکی هم وجود دارند که حیاتشان به صنعت گردشگری در این مجمع الجزایر و ماهیگیری در جزایر بزرگتر بستگی دارد.
 
حقایق جالب درباره فنلاند
 


روز ملی شکست

اولین روز شکست در سال ۲۰۱۰ توسط دانشجویان دانشگاه فنلاند برگزار شد. دراین رویداد سالانه، بسیاری از افراد واقعا موفق ماجرای شکست‌های خود تعریف می‌کنند که در نهایت آن‌ها را به سوی مسیر موفقیت هدایت کرد. فنلاندی‌ها ایده نگاه کردن و خندیدن به اشتباهات و شکست هایشان را به خوبی یاد گرفته اند. سازمان دهندگان این رویداد معتقدند: «تشویق مردم به انجام کار‌های جدید و دشوار بدون نگرانی درباره عواقب آن، به آن‌ها اعتماد به نفس خارج شدن از منطقه امن و لذت بردن از فعالیت‌ را می‌دهد.»
 
حقایق جالب درباره فنلاند
 


جعبه هدیه نوزاد

از دهه ۱۹۳۰ دولت فنلاند به تازه مادران یک جعبه هدیه می‌دهد. این جعبه از مقوا ساخته شده و با وسایل ضروری و مفیدی مثل لباس زمستانی و ... پر شده است. هدف از این جعبه هدیه کاهش نرخ مرگ و میر نوزادان بود که به موفقیت دست یافت. در دهه ۱۹۳۰، از هر هزار نوزاد ۶۵ نوزاد در فنلاند می‌مردند. اما با کمک این برنامه که تاثیر زیادی روی تشویق مادران باردار به مراجعه به پزشک داشت تا جعبه هدیه را دریافت کنند، تعداد مرگ و میر در سال ۲۰۱۵ به ۱.۷ کاهش یافت. این جعبه هدیه در واقع اولین تخت نوزاد هم هست که می‌تواند در آن بخوابد.

حقایق جالب درباره فنلاند
 


گوزن‌های شب تاب

در تلاش برای جلوگیری از کشته شدن حدود ۴۰۰۰ گوزن شمالی در تصادفات جاده‌ای فنلاند، انجمن گوزن‌های شمالی لاپلند، شاخ گوزن‌ها را با رنگ‌های شب‌تاب رنگ کرده است. تنها در لاپلند حدود ۲۰۰ هزار گوزن شمالی وجود دارد و این کار به حفظ جمعیت آن‌ها کمک می‌کند.
حقایق جالب درباره فنلاند
 


می‌توانند آینده را ببینند

برخلاف بیشتر دولت‌ها که زمان خود صرف دشمنی با سایر کشور‌ها و ظلم به حقوق شهروندان خود می‌کنند، دولت فنلاند طبق قانون ملزم است در هر دوره پارلمانی یک چشم انداز رسمی از آینده ارائه دهد. فنلاندی‌های اهل عمل از این چشم انداز و دوراندیشی برای توسعه و تبدیل خود از یکی از فقیر‌ترین کشور‌های اروپایی به یکی از موفق‌ترین کشور‌های جهان استفاده کرده اند. امروزه این اندیشه یکی از صادرات اصلی فنلاند است، خلاقیت و تخصص فنلاندی‌ها به عنوان «قدرت نرم» شناخته شده و آن‌ها را قادر به حل مشکلات دشوار و به نفع بشریت می‌سازد.
 
حقایق جالب درباره فنلاند
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Australia
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
5
آخري رو از ما ياد گرفتن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
5
این نکته آخر خیلی جالب بود امیدوارم مسئولین ما بیاموزند
ايرانى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
0
3
دشمنى با ديگران و ظلم به شهروندان خود يعنى چه جوريه؟!
ناشناس
|
-
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
0
2
اختلاس و دزدی را هم از ما یاد بگیرن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
0
1
دولت ما میگه بیا پولتو سهام بخر بعد که فروخت قیمتهارو یکسوم و یکچهارم میکنه مثل سهام خودرویی و بانکی. خودتم نمیفهمی چطوری پس اندازتو خوردن رفت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار