شیوه‌های غلط تربیت فرزند از نگاه روانشناسی
کد خبر: ۱۰۵۲
تاریخ انتشار: 2015 June 07    -    ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
این روش فرزندپروری باعث می‌شود فرزندان این گونه والدین تا دوران بزرگسالی وابسته باقی بمانند و برای برخورد و رویارویی با بسیاری از چالشهای زندگی آمادگی نداشته باشند، چالش‌هایی که به طور حتم دیر یا زود با آن‌ها روبه‌رو خواهند شد.
هفت شیوه غلط تربیت فرزند‌‌شما ‌برای تربیت فرزند خود از کدام روش‌ها استفاده می‌کنید و در‌ شیوه فرزندپروری چه راه‌هایی در پیش می‌گیرید؟‌
دکتر محمد بهشتیان، در گفت‌وگو با «تابناک با تو» به این پرسش‌ها‌ این گونه پاسخ می‌دهد. وی در این باره می‌گوید:
در این مقاله ‌شما را با هفت (7) روش غلط فرزندپروری آشنا کنم. این روش‌های غلط عبارتند از؛

هفت (7) شیوه غلط تربیت فرزند از نگاه روانشناسی
روش غلط ۱: فرزندپروری هلکوپتری
روش غلط ۲: فرزندپروری گلخانه‌ای
سبک غلط ۳: فرزندپروری ساده و سریع یا اصطلاحا «چسب زخمی»
سبک غلط ۴: فرزندپروری رفاقتی
سبک غلط ۵: فرزندپروری یدکی
سبک غلط ۶: فرزندپروری پارانوئیدی
سبک غلط ۷: فرزندپروری ثانویه


در هر مقاله درباره یکی از شیوه‌ها توضیحاتی ارایه می‌دهم. سعی کنید به به هر یک از روش‌ها بیندیشید و کاملا با خود رو راست باشید. آیا شما نیز از یکی از این روش‌ها برای تربیت فرزند خود استفاده می‌کنید؟ اگر چنین است باید تغییرات اساسی در شیوه فرزندپروری خود انجام دهید. پس از بررسی این ۷ روش غلط فرزندپروری، به توضیح درباره شیوه درست تربیت فرزند خواهم پرداخت.

روش غلط ۱: فرزندپروری هلکوپتری


این متخصص روانشناس، در این باره اظهار می‌دارد: این دسته از والدین مثل یک هلکوپتر بالای سر فرزندنشان چرخ می‌زنند و با عجله ناهمواری‌ها و مشکلات زندگی‌اش را هموار می‌کنند. این دسته از والدین مدام بالای سر فرزندشان چرخ می‌زنند و در صورت پیش آمدن مشکلی سریعا نسبت به رفع آن اقدام می‌کنند. مثلا اگر فرزندشان تکالیفش را انجام نداده باشد، به جای آن را انجام می‌دهند و یا اگر ناقص انجام داده باشد نواقص آن را خودشان برطرف می‌کنند تا مطمئن شوند فرزندشان نمره کامل را کسب خواهد کرد. به علاوه، آن‌ها انرژی بسیاری را صرف فرزندپروری خود می‌نمایند و اجازه نمی‌دهند هیچ مانعی بر سر موفقیت فرزندشان قرار گیرد. از این رو کاملا اوضاع را تحت نظر دارند تا مبادا چنین اتفاقی بیفتد. والدین هلیکوپتری همیشه در حالت آماده باش قرار دارند تا بلافاصله فرزندشان را از مشکلات و چالش‌ها نجات دهند. به عبارت دیگر این والدین اجازه نمی‌دهند آب توی دل فرزندشان تکان بخورد.

اما متأسفانه تحقیقات نشان داده است که همه این دخالت‌ها و مراقبت‌ها می‌تواند نتیجه عکس در پی داشته باشد، زیرا این روش فرزندپروری باعث می‌شود، فرزندان این گونه والدین تا دوران بزرگسالی وابسته باقی بمانند و برای برخورد و رویارویی با بسیاری از چالش‌های زندگی، آمادگی نداشته باشند؛ چالش‌هایی که به طور حتم دیر یا زود با آن‌ها روبه‌رو خواهند شد.

در صورتی که همیشه فردی در کنار ما ‌باشد و ما را از مشکلات برهاند، فرصت بسیار کمی برای کسب مهارت‌هایی همچون اعتماد به نفس، تصمیم‌گیری و حل مشکل در اختیار خواهیم داشت. به همین علت است که بسیاری از کودکان دارای والدین هلی‌کوپتری از اختلالی به نام «اختلال نقص حل مشکل» رنج می‌برند و در مواجهه با دنیای بیرون با مشکل روبه‌رو هستند.

اما چه کار باید بکنم؟ یاد بگیرید به جای دخالت بیجا در زندگی فرزندتان، شریک و همراهش باشید تا وی بتواند درک سالم و صحیحی از استقلال به دست آورد و توانایی ادامه زندگی به صورت مستقل را کسب کند. سعی کنید استقلال فرزندتان را تقویت کنید. در مقالات بعدی درباره اقدامات دقیق برای تقویت استقلال کودک و اصلاح این شیوه غلط فرزندپروری توضیحات بیشتری خواهم داد و شما را با روش غلط فرزندپروی گلخانه‌ای آشنا خواهیم ساخت.

دکتر محمد بهشتیان، متخصص روان شناسی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار