معایب و مزایای استفاده کودکان از کامپیو‌تر را بشناسید
کد خبر: ۱۰۵۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: 2015 May 26    -    ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
کودکانی که به مدت طولانی از رایانه استفاده می‌کنند در خطر بیشتر سندرم بینایی رایانه قرار دارند. انجمن بینایی سنجی امریکا می‌گوید این سندرم در بزرگسالان نیز شایع است و شامل مجموعه‌ای از مشکلات بینایی است که به واسطه استفاده از رایانه تجربه می‌شود. سندرم بینایی رایانه با خستگی چشم، تاری دید یا دو بینی مشخص می‌شود.
 مطالعه که‌‌ توسط ساندرا کالوِرت در مرکز رسانه‌های دیجیتال کودکان امریکا انجام شد، نشان داد ۲۱ درصد از کودکان دو ساله و کوچک‌تر که از رایانه استفاده می‌کنند، در سه سالگی توانایی استفاده از آن به صورت مستقل را کسب می‌کنند. به علاوه ۵۸ درصد از کودکان سه تا چهار ساله، و نیز ۷۷ درصد از کودکان ۵ تا ۶ ساله از رایانه استفاده می‌کنند. این استفاده زیاد از رایانه به طریقی می‌تواند در رشد و تکامل کودکان و آموزشهای آکادمیک مفید باشد اما معایبی نیز در استفاده از رایانه وجود دارد که می‌تواند بر سلامت کودکان تأثیر بدی بگذارد. شناخت این معایب و مزایا می‌توانند کمک کنند استفاده از رایانه را به بهترین شیوه در کودکان تعدیل کنید.

معایب و مزایای استفاده کودکان از کامپیو‌تر را بشناسید

مزایا: آماده سازی آکادمیک و بهبود مهارت‌ها

در مطالعه‌ای که شامل ۱۲۲ پیش دبستانی بود، مشخص شد کودکانی که از طریق برنامه‌های آموزشی کامپیوتری آموزش می‌دیدند، در مقایسه با افرادی که آموزش استاندارد را دریافت می‌کردند، در آزمون‌های آمادگی آکادمیک عملکرد بهتری داشتند. برای کودکان دبستانی یا پیش دبستانی، رایانه به بهبود تفکر ریاضی، مهارت‌های حل مسأله و تفکر انتقادی و افزایش نمره در آزمون‌های ارزیابی زبان کمک می‌کرد.

معایب: خطر سندرم بینایی رایانه از کودکی


کودکانی که به مدت طولانی از رایانه استفاده می‌کنند در خطر بیشتر سندرم بینایی رایانه قرار دارند. انجمن بینایی سنجی امریکا می‌گوید این سندرم در بزرگسالان نیز شایع است و شامل مجموعه‌ای از مشکلات بینایی است که به واسطه استفاده از رایانه تجربه می‌شود. سندرم بینایی رایانه با خستگی چشم، تاری دید یا دو بینی مشخص می‌شود. کودکان مستعد این سندرم هستند به این علت که رایانه نیاز به مهارتهای حرکتی چشم‌ها دارد که هنوز در کودکان تکامل نیافته است، مشکلی که بزرگسالانی که سیستم بینایی تکامل یافته دارند، می‌توانند بهتر از عهده آن برایند. برای کمک به کاهش خطر این سندرم، مدت زمان استفاده از رایانه در کودکان را محدود سازید به این صورت که حداقل به ازای هر بیست دقیقه صرف زمان در جلوی کامپیو‌تر، بیست دقیقه استراحت باید داشته باشند. به علاوه شرایط میز کار را متناسب با اندازه او در‌آورید و مطمئن شوید فاصله بین چشم‌های کودک و صفحه نمایشگر رایانه ۴۵ تا ۷۰ سانتی‌متر باشد.

معایب و مزایای استفاده کودکان از کامپیو‌تر را بشناسید


مزایا: بهبود مشارکت و همکاری با دیگران

وقتی کودکان همراه با دیگران از رایانه استفاده می‌کنند، این استفاده مشترک از کامپیو‌تر، می‌تواند توانایی کودک در مشارکت و تعاون با دیگران را بهبود دهد. همکاری با دیگر کودکان به کودکان یاد می‌دهد چگونه نوبت را رعایت کنند و چگونه با افراد دیگری که از رایانه استفاده می‌کنند، صحبت کرده و به آن‌ها گوش کنند.

معایب: ممانعت از رشد و تکامل فیزیکی


ممکن است رشد فیزیکی کودک با صرف زمان زیاد در جلوی کامپیو‌تر، دچار اشکال شود و کودک فعالیت فیزیکی کافی نداشته باشد یا در وضعیتی پشت سیستم بنشیند که موجب به هم خوردن حالت بدن او شود. برای رفع این دو مشکل، باید کودک را به استراحت مکرر و ایجاد فاصله در زمان استفاده از رایانه تشویق کنید. به کودک کمک کنید هنگامی که از رایانه استفاده نمی‌کند، فعالیت فیزیکی و تحرک داشته باشد و استفاده از رایانه را به کمتر از دو ساعت در روز محدود کنید.

زینب رهامی
livestrong

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هانا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
3
4
ممنون من با این تحقیقم رو کامل کردم
نرگس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
2
2
مطالب بیشتری بگذارید
سحر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
4
0
بسار مفید وخوب است
ملینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
4
0
این مطالب به من کمک کرد تا از کامپیوتر و رایانه کمتر استفاده کنم و این جملات در تحقیق من کمک کرد
00000
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
4
5
چیه این
محدثه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
4
1
عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییی
yakamuz
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
2
1
زیاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد بگذاررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررریددددددددددددددددددددددددددددد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار