با ورود به بازهٔ سنی ۱۵ تا ۱۷ سال، فعالیتها و امیال تفریحی و فرهنگی نوجوانان روز به روز بیشتر شکل منحصر به خود را گرفته و شخصیتر میشود. مسیر فعالیتهای فرهنگی از جنسیت و طبقهٔ اجتماعی تٔثیر میپذیرد و در هر کس به واسطهٔ نحوهٔ گوش دادن به موسیقی و یا به عنوان مثال استفادههایی که از کامپیوتر میکند منحصر به فرد میشود.
کلمانس، لوییز، کامیل و... در سال اول رشتههای ادبیات، اقتصاد، مطالعات اجتماعی، علمی و... مشغول به تحصیل هستند. آنها مسیر فرهنگی مناسبی را در پیش گرفتهاند و در همین راستا فعالیتهای بسیاری را انجام میدهند. ایشان میل آشکاری به مطالعه دارند و به موسیقی علاقهٔ زیادی نشان میدهند. لوییز ۱۶ ساله، یکی از آثار میلان کوندرا را مطابعه میکند. کلمانس، ۱۶ ساله، به تازگی رمان سرخ و سیاه (Le rouge et le noir) را به پایان رسانده و در حال حاضر مشغول مطالعهٔ یکی از آثار یاسمینا رضا (Yasmina Reza) است و در نهایت کامیل، ۱۶ ساله، به واسطهٔ کنجکاوی به تازگی داستان مادام بوواری را تمام کرده و در حال حاضر کتاب هزار زن سفید (Mille femmes blanches) اثر جیم فرگو (Jim Fergus) را میخواند. همهٔ آنها کتابهایی را میخوانند که ارزش ادبی داشته و در مقطع دبیرستان از آنها بهره برده میشود. کلمانس و لوییز میگویند در این مدت اخیر بیشتر کتاب خواندهاند. آنها دوست ندارند از روی اجبار و برای پیشبرد برنامههای درسی خود در مدرسه کتاب بخوانند ولی به هر حال این مساله روی میل زیاد آنها به مطالعهٔ رمانها گوناگون تاثیری نگذاشته است.
جستجو برای یافتن تفاوت...
در شرایطی که دوران راهنمایی زمان فراگیری سبکهای گوناگون موسیقی محسوب میشود، ورود به دوران دبیرستان سبب میشود تا هر کدام از آنها یک سبک مورد علاقه و مختص به خود را جستوجو کنند: جاز، رپ، راک، الکتریک، اپرا و... این مساله به خصوص در دوران معاصر بیشتر به چشم میخورد که نوجوانان با ورود به دوران دبیرستان، علاقهٔ زیادی به موسیقی راک و سبکهای مختلف آن نشان دهند: برای مثال، کامیل به گروه پانک راک سام ۴۱ (de punk rock Sum ۴۱) و فال اوت بوی (Fall Out Boy) علاقه دارد. کلمانس به گروههای پاپ راکی گوش میدهد که خیلی شناخته شده نیستند مثل ورتیکال هوریزون (Vertical Horizon) یا آگوستانا (Augustana).
رادیو به خوبی این روند تخصصی شدن در گوش فرا دادن به موسیقی را نشان میدهد: لوییز به شبکهٔ رادیویی موسیقی جاز گوش میدهد، شبکهای که تفاوتهای زیادی با شبکههای سنتی مختص به نوجوانان دارد. تفریحات این نوجوانان به واسطهٔ تمایز فرهنگیای مشخص میشود که در نظر بوردیو اهمیت بسیاری دارد. لوییز به تمرین تئاتر و شنا میپردازد و کلمانس تنیس را به صورت مرتب دنبال میکند. دخترانی که از آنها نام برده شد، در خروج از خانه هم دقت بسیاری دارند: با وجود اینکه آنها علاقهٔ زیادی به آن دارند که با دوسنانشان به خرید، کنسرتهای موسیقی و یا سینما بروند، اما برای مثال از رفت و آمد به دیسکوتکها پرهیز میکنند. آنها تنها برنامههای خبری تلوزیون را تماشا میکنند، در عوض از کامپیوتر استفادههای فراوانی میکنند، فعالیتهای که به نسبت سنشان تغییر میکند: کامیل در حال یادگیری برنامه نویسیست و فیلمهای مختص به خودش را درست میکند، او حتی تلاش میکند تا سایت اینترنتی طراحی کند.
تفریحاتی کم و بیش مجازی
توماس، هری و جان در سن ۱۷ سالگی تفریحات متقاوتی دارند، تفریحاتی که «فرهنگ مشروعیت یابی در بین سایرین» کمتر بر آنها سایه انداخته است. البته درست است که آنها در تفریحاتشان امیال شخصی خود را در ردهٔ اول اهمیت قرار میدهند، اما برخی از کارهایی که انجام میدهند هم تحت تاثیر مستقیم دبیرستان قرار دارد. توماس میخواهد تاجر شود. او نه کتاب میخواند و نه به انجام فعالیتهای ورزشی میپردازد. هری هم کتاب میخواند و هم آخر هفتهها به صورت مرتب با دوستانش فوتبال بازی میکند.
در نهایت جان علاقهٔ زیادی به تماشای سریالهای تلوزیونی مثل فاکتور ایکس (X Factor) و سیکرت استوری (Secret Story) دارد. هری هم علاقهٔ بسیار زیادی به سریال تلوزیونی بیگ بنگ تئوری (The Big Bang Theory) دارد و تمامی قسمتهای آنها را از طریق اینترنت تماشا میکند. همانطور که مشاهده میکنید، کامپیوتر پایهٔ تفریحات این سه نوجوان محسوب میشود، همچنین علاقهٔ آنها به بازیهای کامپیوتری هم با افزایش سنشان کم نشده است.. هری با دوستانش به صورت آنلاین بازی لیگ آف لجندز (League of Legends) را انجام میدهد، بازیای اسطورهای. جان هم علاقهٔ خاصی با مجموعه بازیهای سیمز (The sims) دارد، در فیس بوک عضو است و وبلاگ شخصی خودش را اداره میکند.
مثل بسیاری از نوجوانان، موسیقی در زندگی ایشان اهمیت والایی دارد. آنها به خوانندههایی مثل دیوید گتا (David Guetta) و لیدی گاگا (Lady Gaga) علاقهٔ زیادی دارند و به تماشای کنسرتهای کمدی – موزیکال میروند. در نظر جامعهشناسان، امواج رادیویی پخش موسیقی نیز در زندگی نوجوانان نقش به سزایی ایفا میکند. هر کس به نسبت سلیقهای که دارد، به این شبکهها گوش میدهد. البته نمیتوان امواج رادیویی مورد علاقهٔ نوجوانان در این سن را تنها به شبکههای موسیقی محدود کرد. آنها ممکن است برنامههای گوناگونی را دوست داشته باشند. برای مثال هری در مورد یکی از برنامههای مشاورهای رادیو میگوید: «مجری این برنامه و مهمانهای آن بسیار خوب هستند، آنها توصیههای بسیار خوبی در خصوص زندگی روز مره به ما میکنند».
در فاصلهٔ سنی ۱۵ تا ۱۷ سالگی، گروه دوستان اهمیت والایی پیدا میکند و نقشی والا در روند جامعه پذیری نوجوان ایفا میکند. باربارا فونتار (Barbara Fontar) و الودی کرودان (Élodie Kredens)، دو جامعهشناس در این مورد میگویند: «هر نوجوان در این دوره سعی میکند تا در عین حال هم مثل گروه دوستانش باشد و هم شخصیتی کاملا منحصر به فرد را برای خود حفظ کند».
منبع: انسانشناسی و فرهنگ