ارتباط دادن ناخودآگاه نياز واقعي به ايجاد نياز كاذب !
کد خبر: ۱۰۴۶۸۳
تاریخ انتشار: 2018 April 01    -    ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
دستکاری در ذهن و رفتار مردم؟!
برنیز که خواهرزاده‌ی فروید بود، اولین کسی بود که از ایده‌های روانشناختی فروید برای دستکاری افکار توده‌های مردم استفاده کرد. او به کمپانی‌های آمریکایی نشان داد که چگونه با استفاده از ترغیب نیازهای ناخودآگاه مردم، آن‌ها را مجاب کنند که چیز‌هایی را بخواهند که لزوماً به آن‌ها نیاز ندارند.

ارتباط دادن ناخودآگاه نياز واقعي به ايجاد نياز كاذب !

ارتباط دادن ناخودآگاه نياز واقعي به ايجاد نياز كاذب !  به گزارش «تابناک باتو»؛ امروزه کمپانی‌ها از روش‌های متنوعی برای بازاریابی و تبلیغات محصولات خود استفاده می‌کنند. بی‌شک یکی از پیشگامان این عرصه را می‌توان ادوارد برنِیز دانست. خیلی‌ها او را به عنوان پدر روابط عمومی می‌شناسند، اصطلاحی که برای اولین بار توسط خود او به جای پروپاگاندا استفاده شد.

ارتباط دادن ناخودآگاه نياز واقعي به ايجاد نياز كاذب !

برنیز که خواهرزاده‌ی فروید بود، اولین کسی بود که از ایده‌های روانشناختی فروید برای دستکاری افکار توده‌های مردم استفاده کرد. او به کمپانی‌های آمریکایی نشان داد که چگونه با استفاده از ترغیب نیازهای ناخودآگاه مردم، آن‌ها را مجاب کنند که چیز‌هایی را بخواهند که لزوماً به آن‌ها نیاز ندارند.

پس از پایان جنگ جهانی اول، برنیز دفتری در نیویورک به اسم «مشاوره‌ی روابط عمومی» راه اندازی کرد. از اولین مشتریان او جورج هیل، رئیس کمپانی دخانیات آمریکا بود که وجود تابوی سیگار کشیدن زنان در انظار عمومی را مانعی برای کسب سود بیشتر خود می‌دانست. برنیز با تأثیری که از عقاید روانکاوی دایی‌اش فروید پذیرفته بود، برای حل این مسأله با یکی از روانکاوان معروف نیویورک مشاوره کرد. او به برنیز گفت که اگر بتواند به گونه‌ای در ناخودآگاه زنان ارتباطی بین سیگار کشیدن و به چالش کشیدن مردان ایجاد کند، تمایل به سیگار در زنان افزایش خواهد یافت.

ارتباط دادن ناخودآگاه نياز واقعي به ايجاد نياز كاذب !

بدین منظور برنیز دست به یک صحنه‌آرایی هوشمندانه زد: در رژه‌ی عید پاک سال ۱۹۲۹ نیویورک، برنیز تعدادی از دختران جوان پولدار را قانع کرد که با اشاره‌ی او به رژه بپیوندند و شروع کنند به سیگار کشیدن. همزمان، او به تعدادی از روزنامه‌نگاران و عکاسان گفته بود که به او خبر رسیده است که تعدادی از فعالان حقوق زنان می‌خواهند امروز در رژه، مشعل‌های آزادی را روشن‌ کنند. فردای آن روز، این خبر نه تنها در روزنامه‌های نیویورک، بلکه در سراسر ایالات متحده پخش شده بود. به علاوه، این موضوع را هم در نظر داشته باشید که آن زمان جنبش‌های بسیاری برای کسب حقوق زنان در آمریکا جریان داشت. در واقع برنیز با یک حرکت نمادین، به نوعی در ناخودآگاه مردم سیگارکشیدن را با مفهوم حمایت از آزادی زنان گره زد، به گونه‌ای که زنان احساس‌ کنند با سیگارکشیدن قدرتمند‌تر و مستقل‌تر از قبل شده‌اند و همان‌طور که انتظار می‌رفت، بعد از آن اتفاق فروش سیگار به طور چشمگیری بالا رفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار