مواد غذایی که نباید شب ها مصرف شوند
کد خبر: ۱۰۴۳۷۷
تاریخ انتشار: 2018 March 27    -    ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
سلامت بدن فقط در گرو خوردن غذا‌های مناسب نیست. این موضوع مربوط به خوردن غذا‌های مناسب در مقادیر مناسب در زمان مناسب است. یک وعده غذایی سنگین در شب می‌تواند بر سیستم گوارش شما تأثیر بگذارد و خواب را مختل کند. علاوه بر این، ممکن است به افزایش وزن نیز کمک کند. زیرا بدن شما نمی‌تواند به راحتی کالری زیادی که در هنگام خواب مصرف کرده اید را بسوزاند.

اجتناب از مصرف شام نیز ایده خوبی نیست. گرسنگی شما را بیدار نگه می‌دارد و تشویق می‌کند تا دیرتر بخوابید.
به یاد داشته باشید، محرومیت از خواب باعث تغییر ساختار ژنتیکی شما شده و بر شاخص توده بدنی تان (BMI) تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین افزایش وزن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مطالعات همچنین نشان داده اند که اجتناب از مصرف شام به کاهش وزن کمک نکرده و باعث می‌شود بدن شما به جای چربی بیشتر عضله را بسوزاند.

قهوه
کافئین می‌تواند شما را بی خواب کرده و باعث شود ساعت‌ها بدون دلیل بیدار بمانید. همچنین مشخص شده است که کافئین مراحل طبیعی خواب و سازش خواب عمیق را تغییر می‌دهد. کمبود خواب در شب می‌تواند عملکرد شناختی را مختل کرده و خستگی روزانه را بیشتر کند.

اگر به فکر تعویض قهوه عادی به قهوه بدون کافئین هستید، بهتر است بدانید که به جای ترک کردن قهوه باید آن را با نوشیدنی‌های گیاهی دیگر جایگزین کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید یک فنجان چای آرامش بخش بابونه را که به هضم و ترویج خواب کمک می‌کند با یک فنجان قهوه تعویض کنید.

گوشت قرمز
یکی از مواد غذایی که نباید شب‌ها مصرف شود گوشت قرمز است. خوردن استیک یا سایر غذا‌های تهیه شده با گوشت قرمز می‌تواند شما را بی خواب کند. با توجه به مقدار بالای چربی و پروتئین، این غذا‌ها زمان زیادی را برای هضم طلب می‌کنند و بدین ترتیب بدن در طول فرایند هضم، بیدار می‌ماند؛ بنابراین صبح روز بعد از خوردن آن‌ها احساس خستگی می‌کنید.
به جای خوردن استیک ضخیم و آبدار، گوشت بدون چربی و سبزیجات را انتخاب کنید. با این حال، از مصرف سبزیجات باد دار مانند گل کلم و کلم بروکلی اجتناب کنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد گاز شکمی شوند.

حبوبات
حبوبات اگرچه سالم هستند، اما جزء دسته مواد غذایی که نباید شب‌ها مصرف شود محسوب می‌شوند. لوبیا و حبوبات دارای فیبر محلول هستند و می‌توانند در طول شب نفخ و درد شکم ایجاد کنند. در واقع، افزایش گاز شکم یکی از عوارض جانبی شایع در رژیم‌های غذایی حاوی فیبر زیاد است. هم فیبر محلول و هم فیبر غیر محلول باعث تولید گاز می‌شوند. اما فیبر محلول دارای پتانسیل بیشتری برای تولید گاز است. زیرا عبور غذا در روده که در آن باکتری‌های روده کربوهیدرات‌ها را تجزیه می‌کنند را کند کرده و باعث تخمیر و تولید گاز می‌شود.

غذا‌های غنی از فیبر محلول عبارتند از:
عدس
نخود فرنگی
آجیل
دانه‌ها

غذا‌های حاوی فیبر نامحلول نیز عبارتند از:
بروکلی
گل کلم
کلم
کلم بروکسل
دیگر سبزیجات
سیر
پیاز
ریشه کاسنی
ریشه کلم
تره فرنگی

غذا‌های حاوی پنیر زیاد
پنیر فراوان روی پیتزا بسیار خوشمزه است. اما می‌تواند شما را بی خواب کند. پنیر برای سلامتی شما مفید است و حتی خواب را ترویج می‌دهد. زیرا حاوی آمینو اسید تریپتوفان است که باعث القای خواب می‌شود. با این حال، خوردن پنیر‌های پر چربی به خصوص در شب، می‌تواند هضم را به شدت کند کند. به علاوه، این ماده کالری زیادی نیز دارد.
شما می‌توانید از پنیر بدون چربی، پنیر موتزارلا یا پنیر کم چرب ریکوتا استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید اعتدال کلید سلامت بدن شما است.

نوشیدنی‌های گاز دار
نوشیدنی‌های گاز دار مانند نوشابه نه تنها کالری زیادی دارند، بلکه ماهیتشان اسیدی نیز می‌باشد. نوشیدن نوشابه در شب می‌تواند فشار معده را افزایش دهد و باعث درد معده شود.
همچنین مقدار قند زیاد در بسیاری از نوشیدنی‌های گازدار سبب افزایش سطح انرژی شما می‌شود و خواب را مختل می‌کند. علاوه بر این، قند‌های خاص و شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند گاز و نفخ را در دستگاه گوارش بیشتر کنند. بعضی از نوشیدنی ها، به ویژه نوشیدنی‌های رژیمی، حاوی کافئین هستند که خواب را مختل می‌کنند.

شکلات و آب نبات
اگرچه شکلات حاوی آنتی اکسیدان‌های زیادی است. اما اصلا خوراکی مناسبی برای خوردن در شب نیست. این موضوع به ویژه در مورد شکلات تلخ بیشتر صدق می‌کند. این ماده شامل محرک‌هایی مانند کافئین و تئوباریم است. این محرک‌ها می‌تواند شما را بیدار نگه دارند. شکلات شیری معمولی، هرچند کافئین کمتری دارد، اما غنی از شکر و چربی است؛ بنابراین در کل شکلات نیز جزء مواد غذایی که نباید شب‌ها مصرف شود می‌باشد.
آب نبات و سایر شیرینی‌ها نیز چنین ویژگی‌هایی را دارند. این خوراکی‌ها علاوه بر بالا بردن انرژی، کربوهیدرات‌های ساده‌ای دارند که به افزایش وزن کمک می‌کنند و موجب افزایش میزان قند خون می‌شوند. نه کالری و نه قند خون زیاد در طول شب به درد بدن شما نمی‌خورند. بدین ترتیب، بدن شما غلظت مازاد گلوکز را به شکل چربی ذخیره می‌کند.

نکات اضافی در مورد بدترین مواد غذایی که نباید شب‌ها مصرف شود
شام خود را حداقل ۲ ساعت قبل از خواب مصرف کنید.
هرگز نزدیک به زمان خواب میان وعده استفاده نکنید.
خوردن میوه بیش از حد در شب برای بدن خوب نیست. زیرا میوه هم حاوی قند است. نباید بیش از ۱ فنجان میوه بعد از شام بخورید.
استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید. زیرا ممکن است چرخه خواب شما را مختل کرده و بدن را تشویق کند که دیرتر بخوابد.

پیام سلامت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار