زن در فلسفه عجیب نیچه
کد خبر: ۱۰۴۲۹۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: 2018 March 30    -    ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
نیچه هرگاه درباره «حقیقت» می خواهد سخن بگوید، از استعاره زن سود می برد و ستیز و کنایه هایش به «زن» درواقع کنایه های او به نظریه های حقیقت است؛ اما آنجا که حقیقتا (و نه متافوریک) درباره زنان سخن میگوید، از تجربیات شخصی خویش بهره می برد و تحلیل هایی روانشناختی عمیقی از زنان ارائه می دهد.

زن در فلسفه نیچه

زن در فلسفه نیچه به گزارش «تابناک باتو»؛ بیشتر دانش آموختگان علوم انسانی (غیر از فلسفه خوانده ها) در مواجهه با نیچه دچار سوء برداشت هایی می شوند که مهمترین آنها درباره موضوع «زن» است.

البته سوء فهم درباره نیچه، گویی به یکی از مقدرات فلسفه نیچه بدل شده است. بی سبب نبود که بعد از نیچه، نخستین کسانی که او را جدی گرفتند، اهل ادبیات بودند و زبان شاعرانه نیچه مورد توجه ایشان قرار گرفت. در حقیقت واپسین کسانی که به نیچه ی فیلسوف توجه نشان دادند، فیلسوفان بودند و این توجه دیرهنگام فیلسوفان پس از گذشت نیم قرن از مرگ نیچه توسط هیدگر کلید خورد؛ اما هیدگر سرآغاز این التفات بود و بعداز آن، هیچ فیلسوفی در پروژه فلسفی خود نتوانست بی توجه از نیچه به فلسفه ورزی اشتغال یابد.

اما به رغم این میزان توجه فلسفی به نیچه، هنوز در ایران اهل ادبیات و علوم انسانی، بر همان سیاق هستند و کمتر راهی به ساحت فلسفه ورزی او می یابند.
از جمله این موضوعاتی که در بین غیر فلسفه خوانها به شدت مورد سوء فهم قرار گرفته، موضوع زن است.
نیچه درباره زن جملات متعددی دارد، اما بنا بر اعتراف اغلب نیچه پژوهان و فیلسوفان پس از او (مانند هیدگر و دلوز) این دو جمله از همه مهمتر و البته معروفتر است؛

۱- به‌ سراغ‌ زنان‌ مي‌روي‌؟ تازيانه‌ را فراموش‌ مكن‌!
۲- اگر حقیقت زن باشد؟
خوب. نیچه در کنار این جملات به ظاهر زن ستیزانه، جملات و کلماتی ستایش آمیز نیز درباره زنان دارد.

مثلا می گوید؛

۱- آدمي‌ را توان‌ آن‌ نيست‌ كه‌ درباره‌ زنان‌ به‌ اندازة‌ كافي‌ والا بينديشد؛ اما اين‌ سبب‌ آن‌ نمي‌شود كه‌ دربارة‌ ايشان‌ به‌ نادرستي‌ انديشه‌ كند.
۲- زن‌ كامل‌ نسبت‌ به‌ مرد كامل‌، گونه‌اي‌ والاتر است و چيزي‌ به‌ مراتب‌ نادرتر.

زن در فلسفه نیچه

آیا نیچه درباره زنان دچار تناقض گویی شده است؟
به گمانم نه!
نیچه هرگاه درباره «حقیقت» می خواهد سخن بگوید، از استعاره زن سود می برد و ستیز و کنایه هایش به «زن» درواقع کنایه های او به نظریه های حقیقت است.
اما آنجا که حقیقتا (و نه متافوریک) درباره زنان سخن میگوید، از تجربیات شخصی خویش بهره می برد و تحلیل هایی روانشناختی عمیقی از زنان ارائه می دهد.

نظریه نیچه در باب حقیقت، پیوند عمیقی با مفهوم «مرگ خدا» و «تبارشناسی اخلاق» او دارد.
نیچه حقیقت را ناحقیقت می داند. او بر این باور است که در عصر جدید و با مرگ خدا و همه ارزش ها، حقیقت نیز به مجموعه تأویل ها تقلیل یافته و در واقع آنچه وجود دارد نه حقیقت، بلکه تأویل هایی از هستی است.
نیچه وقتی از مقوله شناخت سخن می گوید، از استعاره زن استفاده می کند. «حقیقت، زن است» حقیقت مانند زنان هر لحظه به رنگی جلوه می کند. از همین روی، حقیقت جز به تأویل ـ که کنش فعال آدمی است ـ و تازیانه های تأویل کننده، به دید نمی آید؛ لذا می گوید وقتی سراغ زن (حقیقت) میروی، تازیانه (تأویل) را فراموش مکن.

با این وصف درباره وجود تناقض ها در کلمات نیچه درباره زن دو نکته را نیز باید مد نظر داشته باشیم.
نخست اینکه نیچه فیلسوف «زبان باز» است. با کلمات بازی می کند و معانی عمیق تری بدانها می بخشد. از همین روی به بسیار پارادکسیکال سخن می گوید. گاه از چیزی تعریف می کند، ولی در واقع بدگویی میکند. و گاه از چیزی بد می گوید، اما در حقیقت مدح می کند.
دو دیگر اینکه دلیل تناقضات کلمات او، به واسطه تغییر در موضوع است. چنانکه درباره زن گفتم. در واقع وقتی که او از زن با خشونت سخن می گوید، درباره «حقیقت» حرف می زند و این با آن کلمات لطیف درباره زنان، هیچ تناقضی ندارد.

اکبر جباری

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
17
24
زنان برای کارهای حساس و دقیق توانایی کافی ندارند. حتی کارهای ساده رو هم سر سری میگرن. مثلا چند جراح مشههور در دنیا زن هستند؟ چند مخترع بزرگ در طول تاریخ بشریت زن هستند؟ ماری کوری رو مثال نزنید چون همه کارهای وی متعلق به شوهرش بود. در همین ادارات خ.دمان که اکثر مشاغل را زن ها اشغال کرده اند ببینید وضع کارکردنشان چطور هست. یا مشغول بازی با موبایل هستند یا غیبت کردن و دسیسه علیه همکاران.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
چرت نگو لطفا، کارهای ماری کوری را هم به شوهرش نسبت می دهید؟ شما دیگه چجور آدمهایی هستید، متاسفانه برخی مردها نمی خواهند بپذیرند زنها هم انسان هستند و تفاوت چندانی با مردها ندارند در واقع به نفعشان نیست که واقعیت را قبول نمایند، توانایی انسانها هیچ پیوندی با جنسیت آنها ندارد و زنها هم در هر زمینه ای با تمرکز فعالیت نمایند موفق خواهند شد، بسیاری از اکتشافات و اختراعات اولیه توسط زنها صورت می گرفت و همین امر موجب آغاز دوران زنسالاری شد و مردها زنها را به ریاست می شناختند، اما با آغاز دوران تجارت و شکلگیری تمدنها و بوجود آمدن اختلافات، برتری جوییهای انسانها و پدید آمدن جنگها، زنها به حاشیه رفتند، زیرا قدرت جسمانی مردها بیشتر بود و جنگ به نیروی جسم نیاز داشت و با محدود شدن زنها، محدودیتها نهادینه شد و کم کم زنها تبدیل به ابزار جنسی مردها شدند وگرنه چه بسا زنها توانایی مغزی بهتری نسبت به مردها دارند، حداقل در دوران زنسالاری پدیده جنگ و کشتار نداشتیم که خود نشاندهنده عاقل بودن آنهاست، در قرآن و سوره یوسف هم به هوشمندی زنها اشاره شده است و باید گفت اسلام در شبه جزیره عربستان منجی زنها بوده است ولی متاسفانه و در ادامه فرهنگ جاهلیت عرب در مورد زنها تداوم یافت، در ایران زنها همواره جایگاه والایی داشتند و در شاهنامه نیز آمده است: زنان را از آن نام ناید بلند/ که پیوسته در خوردن و خفتنند. بعبارت دیگر اگر زنها از خوردن و خفتن دست بکشند و به کارهای دیگر بپردازند مانعی برای رشد آنها نیست جز افکار پوسیده یکعده خشک مغز
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
5
6
فلسفه نیچه چندان عجیب نیست، خشکمغزی و حماقت و وقاحت یک عده عجیبتر است. هر تفکری محاسنی و معایبی دارد و تفکر نیچه هم خالی از عیب و ایراد نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
3
2
سیبیلارو
پاسخ ها
ماکان
| |
۰۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
دددیدی ااااااااااا بابا خفن سیبیلات تو حلقم
این جججذذذااب دوره خودشون بوده
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
4
2
البته نیچه اگر زندگی نامه اش رو بخونید متوجه میشید که تا اخر عمر هم به اصطلاح پسر بوده و چیز زیادی راجع به زنان نمیدونسته
خلیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
1
4
من بااحترامی که به نظر همه عزیزان قائل هستم باید بگم شخصآ حدود 20 سال با فلسفه نیچه سرو کار دارم وبه این نتیچه رسیدم به راحتی نمیشه در مورد فلسفه این فیلسوف نظر داد حتی اگه فیلسوف هم باشیم .
به دلیل اینکه اگه چیزی که خودش تفسیر کرده وگفته بین هزاره اول ودوم پس از مرگ من تازه جامعه بشری در مورد فلسفه من به نتیجه خواهند رسید.
بنابراین اگر نسل ما اولین کسانی باشن که در اول راه هستن هنوز مسیر طولانی وسختی در پیش روری بشر وجود داره .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار