مرگ گروهی ۱۳۰ نهنگ در سواحل استرالیا
کد خبر: ۱۰۴۱۱۲
تاریخ انتشار: 2018 March 24    -    ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰

منابع خبری گزارش دادند: دستکم 130 نهنگ پایلوت بال کوتاه پس از آنکه بطور جمعی در غرب استرالیا به ساحل نشسته بودند ، تلف شدند.

دهها قطعه نهنگ پایلوت بال کوتاه روز گذشته در سواحل خلیج هاملین در135 کیلومتری جنوب ایالت پرچ درغرب استرالیا به دلایل ناشناخته گیر افتادند و تلاش گروههای دواطلب و محلی برای نجات جان آنها ثمری نداشت.

طبق این گزارش هنوز شمار دیگری از این نهنگ ها در خط ساحلی این منطقه زنده هستند که گروههای امدادگر سعی دربازگرداندن آنها به آبهای اقیانوس آرام دارند.

هاملین استرالیا بخشی از مناطق ماهیگیری صنعتی این کشور محسوب می شود.

طبق این گزارش امدادگران بدون توجه به خطر حمله کوسه ها ، تلاش دارند تا تعدادی از این نهنگ ها را نجات داده و به اقیانوس بازگردانند.

طبق گزارش مرکز حیات وحش غرب استرالیا، این تلاش ها تاکنون سبب نجات جان 15 قطعه از این نهنگ ها شده است.

براین اساس اکثر این نهنگ ها درنیمه های شب خود را به خشکی رساندند و همین اقدام باعث شده تا تعداد زیادی تلف شوند.

درعین حال وزن چند تنی این آبزیان غول پیکر، وزش باد، نبود تجهیزات مورد نیاز و نامساعد بودن شرایط آب و هوا از جمله علل کندی عملیات نجات نهنگ ها اعلام شده است.

این سواحل که از سال 1801 به نام کاشف فرانسوی آن هاملین نامگذاری شده است به دلیل خطر حملات گسترده کوسه ها برای استفاده عموم بسته است.

نهنگ های پایلوت باله کوتاه در آبهای گرمسیری و نیمه گرمسیری به طور گروهی زندگی می کنند.

نظریه های بسیاری برای به ساحل نشستن نهنگ ها به طور گروهی ارائه شده است که شکل خط ساحلی ازجمله عوامل آن اعلام شده است.

دانشمندان زیست شناس براین باورند که نهنگ ها به پیام های اضطراب آمیزی که از دیگر نهنگ ها و یا رهبر گروه به آنها می رسد پاسخ مشابهی برای به خشکی نشستن می دهند و همین امر سبب مرگ جمعی آنها می شود.

پیشتر در سال 1996 هم سواحل 'دانسبوروگ ' درغرب استرالیا شاهد مرگ جمعی300 قطعه نهنگ پایلوت باله کوتاه بود که به عنوان بزرگترین حادثه زیست محیطی دراین زمینه ثبت شد.

ساحل نشستن نهنگ ها پدیده‌ای ناشناخته است که دلایل مختلفی برای آن ذکر شده، اما در این اقدام نهنگ‌ها و دلفین‌ها خود را به ساحل می رسانند و پس از آن به علت کم آبی بدن، فشار وزن یا خفگی پس از جزر و مد جان خود را از دست می دهند.

دو سال قبل نیز 400 قطعه نهنگ به شکل گروهی در سواحل نیوزیلند به گل نشستند که نیروهای امدادی با کمک مردم محلی فقط موفق به نجات 100 قطعه از آنها شدند، اما 300 نهنگ دیگر جان خودرا ازدست دادند.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار