۸ نشانه ابتلا به آلرژی فصل بهار که نباید نگرانش باشید
کد خبر: ۱۰۴۰۹۷
تاریخ انتشار: 2018 March 24    -    ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
همان طور که می‌دانید حساسیت هایی، چون عطسه و یا سرفه کردن، خارش و یا سوزش در چشم و بینی از و حتی جوش زدن پوست می‌تواند از علائم حساسیت فصلی باشد که معمولا با پایان یافتن اوج گرده افشانی گل‌ها، درختان و سایر گیاهان این حساسیت به پایان می‌رسد. در ادامه این مطلب شما را ۸ نشانه ابتلا به آلرژی فصل بهار آشنا می‌کنیم تا با دانستن این موضوع، دیگر نگران چنین آلرژی‌های فصلی نباشید.

شاید ایجاد حساسیت برای اکثر مردم اتفاق بیافتند، اما افرادی هستند که با توجه به پیشنه آلرژیکی که دارند، در فصل بهار دچار مشکلات فراوانی می‌شوند؛ به صورتی که در این فصل زندگی روزمره و عادی‌شان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. چرا که این گونه افراد حساسیت‌های ظاهر شده در آن‌ها گا‌ها می‌تواند باعث بروز نفس تنگی و سرفه‌های پیاپی و آزار دهنده باشد. چنین افرادی پیش از شروع فصل بهار باید با دکتر خود مشورت کنند تا در برخورد با مواد آلرژی زای فصل بهار که به میزان فراوان در هوا پراکنده هستند، خود را آماده کرده باشند. معمولا متخصصین داروی‌هایی را به این گونه افراد تجویز می‌کنند تا درصد حساسیت‌شان در روز‌های پر آلرژی به حداقل ممکن برسد تا این گونه افراد بتوانند مثل سایر افراد جامعه بدون هیچ مشکل خاص و دست و پا گیری به امورات زندگی خود برسند.

عطسه کردن شایع‌ترین نشانه بهار

عطسه کردن یک نوع سیستم دفاعی است که بدن در برابر ورود اجسام خارجی به داخلی مجرای هوایی بینی از خود نشان می‌دهد. همان طور که گفته شد در فصل بهار با توجه به گرده افشانی زیادی که توسط نباتات صورت می‌گیرد، مواد آلرژی‌زا به وفور در جریان هوا یافت می‌شوند. وقتی که ما نفس می‌کشیم این گرده‌ها به همراه هوا وارد بینی و حتی ریه‌های ما می‌شوند. حساسیت ایجاد شده پس از ورود گرده‌ها به بینی و ریه‌ها باعث تحریک بدن برای عطسه کردن می‌شود. در چنین شرایطی جای نگرانی نیست، معمولا دفعات عطسه کردن در فصل بهار بیشتر از سایر فصول سال است.

سردرد و چشم درد

معمولا در فصل بهار ممکن است، شما فشاری جزئی و یا شدید را در پشت چشمان خود حس کنید. این فشار می‌تواند باعث سردرد شما نیز شود. در چنین شرایطی نباید نگران باشید، یکی از نشانه‌های آلرژی فصلی چنین سردرد‌هایی است. فقط توجه داشته باشید این درد‌ها نباید باعث تار دیدن و یا مشکلی در بینایی شما شود، در صورت بروز چنین مشکلی حتما به پزشک مراجعه کنید.

سرفه مکرر و علائم سرما خوردگی

همه ما می‌دانیم یکی از علائم جدی سرما خوردگی سرفه است. اما علائم سرما خوردگی در کمتر از یک الی دو هفته متوقف می‌شود. حال اگر سرفه زدن شما ادامه دار باشد و این سرفه کردن‌ها همراه با خارش بینی نیز باشد، احتمال اینکه آلرژی فصلی باشد زیاد است. از این رو اگر تعداد سرفه‌ها بیش از اندازه باشد به شکلی که روزی زندگی عادی شما تاثیرات منفی بگذارد، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا در صورت نیاز با تجویر دارو میزان حساسیت شما را نسبت به مواد آلرژی زای فصل بهار کم کند.

آبریزش از بینی و چشم

شاید برای شما جالب باشد که بدن ما برای خارج کردن مواد بسیار ریز از بینی و چشم‌ها، مخاطی مایع مانند و گاها شفاف را تولید می‌کند تا به وسیله آن مواد اضافی هم‎چون گرده‌هایی که وارد بینی و چشم شده‌اند به راحتی از آن‌ها خارج شوند. پس جای هیچ گونه نگرانی نیست، اگر از چشم‌تان اشک می‌آید، بدانید که بدنتان به شکلی با چنین مشکل فصلی در حال مبارزه است. از یاد نبرید شاید یکی از مهم‌ترین علائم سرما خوردگی آبریزش بینی باشد، اما فصل بهار با توجه به مواد آلرژی‌زایی که تولید می‌کند، می‌تواند باعث آبریزش شدید بینی شود.

احساس خارش در نواحی چشم و بینی

شاید شایع‌ترین نشانه آلرژی، احساس خارش در نواحی بینی و چشم‌ها باشد. این عامل، به خاطر ورود گرده‌های گیاهان و درختان به داخل چشم و بینی ایجاد می‌شود، از این رو شخصی که در معرض گرده‌ها قرار بگیرد، با چنین مشکلاتی روبرو خواهد شد. البته میزان خارش در نواحی چشم و بینی به میزان حساسیت شخص مورد نظر به مواد آلرژی زا بستگی دارد، از این رو نباید نگران این موضوع باشیم که چرا چشم و بینی ما در فصل بهار بیش از دیگر فصل‌ها با حساسیت روبه‌رو می‌شود.

ایجاد جوش و یا کهیر روی پوست

جالب است که بدانید در موارد حادتر آلرژی فصلی می‌تواند باعث تحریک پوست شود؛ در نتیجه شخص با جوش‌ها و کهیر روی پوست روبه‌رو شود. این مورد در شرایط حادتر می‌تواند باعث بستری شدن شخص برای درمان در بیمارستان و یا کلنیک نیز بی‌انجامد. البته این مورد در کودکان زیر هفت سال بیشتر مشاهده می‌شود. معمولا افرادی که از چنین مشکلاتی در فصل بهار رنج می‌برند، بهتر است؛ تمام نواحی پوست خود را بپوشانند و در حد امکان با پوشش کامل در محیط باز حاضر شوند. بسته نگه داشتن در و پنجر‌ها نیز کمک می‌کند تا مواد حساسیت زا وارد خانه نشود، از این رو افراد حساس کمتر به چنین عارضه‌ای مبتلا خواهند شد. در صورت تشدید اوضاع، شخص مورد نظر باید به یک متخصص مراجعه کند تا بتواند بدون هیچ مشکلی فصل بهار را به پایان برساند. شاید خاراندن پوست آسیب دیده در چنین شرایطی تسکین دهنده باشد، اما همین خاراندن می‌تواند باعث زخمی شدن پوست و در نهایت آلوده شدن آن به انواع عفونت‌های میکروبی و باکتریایی شود. با این شرایط اوضاع از قبل نیز بدتر خواهد شد. بهترین گزینه مراجعه به یک متخصص است.

خستگی بیش از حد و اختلال در خواب

اگر احساس می‌کنید در فصل بهار با مشکل اختلال در خواب روبه‌رو می‌شوید، می‌توان نتیجه گرفت که عوامل آلرژی زا در فصل بهار باعث به وجود آمدن این چنین مشکلاتی در شما شده‌اند. همان طور که می‌دانید نخوابیدن کافی باعث ضعیف شدن بدن می‌شود و در نتیجه بدنتان انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه را از دست می‌دهد، از این رو با خستگی زیاد روبه‌رو می‌شوید. اگر احساس می‌کنید که کمبود خواب حاصل از اختلالات خواب توازن زندگی شما را بر هم می‌زند، حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا با ریشه یابی مشکل شما، بهترین تجویز را در اختیارتان قرار دهد.

تنگ شدن نفس

تنگی نفس در فصل بهار نسبت به دیگر فصول سال بیشتر شایع است. این مورد خاص بیشتر روی افرادی اتفاق می‌افتد که پیشنه تنفسی دارند. از آن‌جایی که آلرژی می‌تواند روی نفس کشیدن شما نیز تاثیرات نامطلوب داشته باشد، از این رو برخی افراد که به آلرژی مبتلا هستند؛ در فصل بهار با ایجاد برونشیت ریه به تنگی نفس نیز دچار می‌شوند. این گونه افراد حتما باید زیر نظر یک متخصص باشند؛ چرا که تنگی نفس می‌تواند مشکلاتی قلبی و حتی مغزی در دراز مدت ایجاد کند. از این رو اگر شما در فصل بهار با تنگی نفس روبه‌رو می‌شوید، سعی کنید به فکر درمان آن باشید؛ چرا که با جمع شدن یک مشکل، مشکلات دیگر نیز به سراغ‌تان خواهند آمد.

فردا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار