تاریخ مصرف محمود عباس هم تمام شد؟!
کد خبر: ۱۰۴۰۶۷
تاریخ انتشار: 2018 March 23    -    ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین، در اسفند ۹۶ به آمریکا سفر کرد.

به گفته مقامات فلسطینی در این سفر، محمود عباس برای انجام «چکاب» معمولی به این یک بیمارستان آمریکایی رفت و پس از پایان کارش از آن مرخص شد.

بعداز گذشت یک ماه، حالا حال محمود عباس وخیم شده تا جایی که یک پزشک آلمانی و یک متخصص قلب در مقر تشکیلات خودگردان در رام الله به معاینه و درمان او مشغول هستند.

این اتفاق در زمانی رخ داده است که به رغم مخالفت شدید فلسطینی‌ها به خصوص شخص محمود عباس، آمریکایی‌ها قصد دارند به زودی سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کنند و بی شک این اتفاق می‌تواند تاثیر بسیاری در کاهش این مخالفت‌ها داشته باشد.

اتفاقی که مرگ مشکوک یاسر عرفات، رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطینی را در ذهن‌ها متبادر می‌کند.

عرفات در آغاز دهه ۱۹۹۰ میلادی، دولت اسرائیل را به رسمیت شناخت و به مذاکره با نخست وزیر وقت اسرائیل اسحاق رابین پرداخت. مذاکراتی که به عقد پیمان اسلو میان اسرائیل و فلسطین منجر شد.

پس از ترور رابین، عرفات به مذاکره با دولت دولت بنیامین نتانیاهو در ۱۹۹۷ پرداخت که موفقیتی نداشت. در سال ۲۰۰۰ با دولت آیهود باراک مذاکره کرد و با اسرائیل پیمان کمپ دیوید ۲ را بست، اما نهایتاً این مذاکرات هم شکست خوردند.

در این دوران بود که ناامیدى فلسطینیان از تشکیلات خودگردان براى بازگرداندن حقوق پایمال شده‏ آنان و مخالفت آن‌ها با ادامه‏ مذاکرات "عرفات" با رژیم صهیونیستى و نیز هماهنگی هاى امنیتى تشکیلات با صهیونیست‌هاعلیه نیروهاى مبارز فلسطینى، موجب شکل‌گیری دور دوم قیام فلسطینیان تحت عنوان " انتفاضه الاقصی" شد.

فلسطینیان پس از پشت سر گذاشتن همه تجربه‏ هاى گذشته و راه‏ حل‏ هاى سازش با رژیم صهیونیستى بر این مسئله تأکید کردند که تنها راه ‏حل، "مبارزه" با رژیم صهیونیستی است. به همین دلیل وقتی ارزش‌های دینى و مذهبی آنان با دیدار "آریل شارون" از مسجدالاقصى نادیده گرفته شد، دور دوم انتفاضه و قیام مردمی فلسطینیان در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۰ آغاز شد.

ده ماه بعد از آغاز انتفاضه الاقصی مقر "عرفات" در رام‌الله تحت محاصره صهیونیست‌ها قرار گرفت و "عرفات" عملا در این ساختمان زندانی شد تا آمریکا نیز از ژوئن ۲۰۰۲ "عرفات" را بایکوت و از ارتباط با وی خودداری کند.

روز ۱۲ اکتبر ۲۰۰۴ بود که رسانه‌ها از بیماری "عرفات" خبر دادند. منابع رسمی فلسطینی در آن زمان، بیماری او را ابتلای به آنفلوانزای شدید اعلام کردند، اما با شدت گرفتن بیماری، عرفات که دچار حالت تهوع، درد شدید در ناحیه شکم، اسهال و کاهش غیرعادی سلول‌های قرمز شده بود، برای درمان به بیمارستان نظامی" پرسی" در حومه پاریس انتقال یافت.

"عرفات" مدت کوتاهی پس از ورود به این بیمارستان به کما رفت و در ١١ نوامبر درگذشت، در حالی‌که به گفته منابع رسمی، پزشکان با وجود انجام انواع آزمایش‌ها نتوانسته بودند علت اصلی بیماری او را تشخیص دهند.

بنا به یافته‌های تحقیقات آزمایشگاهی در سویس یاسر عرفات با پلونیوم، مسموم شده بود. فرانسوا بشود، رئیس مؤسسه فیزیک پرتوی در دانشگاه لوزان، گفت: تحقیقات بر نمونه‌های بیولوژیکی متمرکز بود که از وسایل شخصی و لباس‌های عرفات در بیمارستان نظامی پاریس گرفته شده و به همسر او سهی عرفات، تحویل داده شده بود. آقای بشود به الجزیره گفته است: «نتیجه آن شد که آثار پلونیوم روی این نمونه‌ها یافته شد».

در نوامبر ۲۰۱۲ گروهی از بازپرسان بین المللی بنابر درخواست سهی عرفات، همسر یاسر عرفات، مأمور شدند تا با نبش قبر وی و نمونه‌برداری از پیکر وی، مجدداً احتمال مرگ وی با موارد رادیواکتیو را بررسی نمایند. اینکار در تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و متخصصانی از کشور‌های فرانسه، روسیه و سوئیس مأمور آنالیز نمونه گرفته شده شدند.

متخصصان سوییسی پس از آزمایش جسد یاسر عرفات اعلام کردند که در استخوان رهبر فلسطینی‌ها ۱۸ برابر اندازه معمول رادیواکتیو یافته‌اند.

یک سال پس از کالبد شکافی جسد یاسر عرفات، کارشناسان سوییسی اعلام کردند که در دنده و لگن خاصره عرفات ۱۸ برابر حد معمول ماده رادیواکتیو پولونیوم وجود دارد. آن‌ها همچنین تأکید کردند که حتی در آن قسمت از خاک پیرامون جسد، که مایعات پیکر عرفات را به خود جذب کرده، به همین مقدار ماده رادیواکتیو وجود داشته‌است.

بیماری نابهنگام و مرگ سریع "عرفات" باعث شد، بسیاری از فلسطینیان با اشاره به ناخرسندی مقامات صهیونیستی از خودداری عرفات از مقابله موثر با گروه‌های مبارز فلسطینی، سرویس‌های اطلاعاتی این رژیم را به قتل وی متهم کنند.

جام نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار