منطقه شگفتی ساز و کشف نشده مازندران
کد خبر: ۱۰۳۸۶۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 March 22    -    ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
اگر معنای باداب سورت را از محلی های این چشمه بپرسید، برایتان خواهند گفت که باداب به معنی آب گاز دار است و سورت به معنای شدت اثر و این کلمه روی هم رفته معنای اثر آب گازدار را خواهد داد. با این حال، این چشمه ها در ایران به چشمه های طلایی یا قصر طلایی معروف شده اند که نامشان را از رنگ زرد و نارنجی شان وام گرفته اند.

باداب سورت، شگفتی زیبا و کشف نشده مازندران

باداب سورت، شگفتی زیبا و کشف نشده مازندرانبه گزارش «تاباک با تو»؛ فکر کنید روی صخره های نارنجی رنگی قدم میزنید که لایه لایه زمین را بالا رفته اند و آب از بلورهای سنگی شان چکه می کند… رو که برمی گردانید، پشت سرتان زمین لایه لایه سبزآبی است… کمی آن طرف تر، لایه لایه زرد… فکر کنید مشتتان را زیر یکی از قندیل های سنگی گرفته اید و آب صخره ها را مزه مزه می کنید؛ ترش، خنک، متفاوت!
بعد یکی پیدا شود و از جادویی بودن این معجون زرد رنگ بگوید که شفای بیماری هاست و دوای دو هزار درد! برای سفر به چنین سرزمین شگفت انگیزی حاضرید چه بهایی را بپردازید؟ مشابه این چشمه ها تنها در سه کشور ترکیه، امریکا و نیوزلند وجود دارد که اتفاقا برخلاف باداب سورت که در کشور ما در حد یک چشمه محلی باقی مانده،از توریستی ترین جاذبه های طبیعی این کشورها محسوب می شوند.


باداب سورت، شگفتی زیبا و کشف نشده مازندران یک بلیت به مقصد ساری کفایت می کند تا اسرارآمیزترین نقطه زمین را ببینید. اینجا سرزمین عجایب است. جایی که طبیعت، بازی رنگ ها و سنگ ها را بهانه چند قرن شگفت زدگی انسان ها قرار داده است. کافی است پایتان به چشمه های آب معدنی باداب سورت برسد تا این تابلوی اسرارآمیز را مقابل چشمانتان ببینید.
پدیده حیرت آوری که در 68 کیلومتری شمال دامغان و 7 کیلومتری غرب روستای بادله قرار گرفته و دومین اثر میراث طبیعی ثبت شده ایران به شمار می رود. باداب سورت دو چشمه دارد… با آب هایی که هر کدام رنگ، بو و مزه خودشان را دارند. یکی شور شور و دیگری ترش و شیرین!


باداب سورت، شگفتی زیبا و کشف نشده مازندرانچشمه شور باداب سورت استخر آبی کوچکی است که معمولا در تابستان برای آب تنی استفاده می شود و درمان دردهای کمر، پا، روماتیسم، میگرن و امراض پوستی را به میهمانانش هدیه می دهد. روستائیان سنگ های این صخره ها را داخل آتش می گذارند و وقتی خوب داغ شدند، آنها را در آب گوگردی قرار می دهند و از آن برای التیام پوست و دردهای مختلف استفاده می کنند.

اما چشمه دیگر باداب سورت که در نزدیکی این چشمه قرار گرفته، با آب زرد و نارنجی رنگش که از صخره ها نشت می کند، اکسید آهن را قعر صخره ها به زمین می آورد. ایران ناز، آب های رسوبی این دو چشمه هزاران سال است که از کوه سرازیر می شوند و ده ها حوضچه کوچک رنگین را در دل صخره ها پر می کنند.حوضچه هایی که تماشای سرخی و زردی و سبزی آنها سر ذوقتان می آورد و باور طبیعی بودن منطقه را برایتان دشوار می کند. اما اگر خوش شانس باشید و بتوانید طلوع و غروب خورشید را هم در باداب سورت ببینید، از این هم شگفت زده تر می شوید!
تلالو خورشید در حوضچه ها و انعکاس نور آنها در سایه روشن طبیعت شاید زیباترین صحنه ای باشد که در عمرتان دیده اید. یک بلیط به مقصد ساری کفایت می کند تا اسرارآمیزترین نقطه زمین را ببینید. اینجا سرزمین عجایب است. جایی که طبیعت بازی رنگ ها و سنگ ها را بهانه چند قرن شگفت زدگی انسان ها قرار داده است.

باداب سورت، شگفتی زیبا و کشف نشده مازندران

چشمه های کهنسال
چشمه آب معدنی بادآب سورت نوعی ژئو پارک است که در ارتفاع 1841 متری از سطح دریا قرار گرفته است. برای دیدن این چشمه، باید به شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه سفر کنید یا از جاده شهمیرزاد (سمنان)- ساری به سمت کیاسر حرکت کنید و در 35 کیلومتری کیاسر به سمت روستای اورست و مالخاست بروید.
از اینجا به بعد، 25 کیلومتر جاده فرعی پیش روی شماست که ظاهرا آسفالت چندان مناسبی هم ندارد. هر چند که جاده های استان سمنان مسافت کمتری دارد و ایمن تر هستند اما در مقابل، جاده های استان مازندران (محور کیاسر) به مراتب زیباترند و به عنوان طولانی ترین جاده جنگلی کشور لقب گرفته اند که گذر از آن خالی از لطف نیست.


باداب سورت، شگفتی زیبا و کشف نشده مازندراناین چشمه که همزمان با آخرین چین خوردگی های البرز در دوران چهارم زمین شناسی شکل گرفته، از شمال با ارتفاعات و تپه های پوشیده از جنگلهای سوزنی برگ، از جنوب با دره، از شرق با ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته ای و درختچه و از غرب با معدن سنگ های تزئینی احاطه شده است. اما باداب سورت به همین جا ختم نمی شود.
اگر در امتداد این چشمه ها صدها متر به سمت شمال بروید، در ارتفاعات به باداب سورت قدیمی می رسید که البته از سال ها پیش خشک شده است اما آثار شگفت انگیز آن هنوز هم پابرجاست. غیر از این، باداب سورت دیگری هم وجود دارد که به باداب سورت کوچک یا شورسر معروف است. این چشمه بسیار کوچک که در روستای اروست قرار گرفته، خواص درمانی بسیار بیشتری دارد و یکی از گردشگر پذیرترین نواحی روستای اروست به حساب می آید.

باداب سورت، شگفتی زیبا و کشف نشده مازندران

اسم و رسم چشمه ها
اگر معنای باداب سورت را از محلی های این چشمه بپرسید، برایتان خواهند گفت که باداب به معنی آب گاز دار است و سورت به معنای شدت اثر و این کلمه روی هم رفته معنای اثر آب گازدار را خواهد داد. با این حال، این چشمه ها در ایران به چشمه های طلایی یا قصر طلایی معروف شده اند که نامشان را از رنگ زرد و نارنجی شان وام گرفته اند.
شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که مشابه این چشمه ها تنها در سه کشور ترکیه، امریکا و نیوزلند وجود دارد که اتفاقا برخلاف باداب سورت که در کشور ما در حد یک چشمه محلی باقی مانده، از توریستی ترین جاذبه های طبیعی این کشورها به شمار می روند.

منبع: ایران ناز

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
16
خدا رحمتشون کنه. دیگه توسط مردم محترم با فرهنگ هزاران ساله کشف شدند و فاتحه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
7
کشف نشده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟10 سال پیش تور میبردیم اون منطقه...
مازیار پیدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
13
لطفا قبل از معرفی جاذبه های طبیعی فکری به حال حفظ و نگهداری آن بشود.
زیبایی های باداب سورت کی طی هزاران سال شکل گرفته زیر پای گردشگران در حال تخریب است و بزودی چیزی از حوضچه های زیبای آن باقی نخواهد ماند و لیوان کاغذی و کیسه چیپس و پفک همه جا پراکنده .لطفا معرفی نکنید!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
17
الان دیگه کشف شد و در عرص یکسال به فنا خواهد رفت...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
5
اتفاقا خیلی وقته کشف شده من خودم شاهد بودم ملت غیور میان اونجا داخل چشمه وانت نیسان میشورن!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
2
معلومه نویسنده چیزی از جاذبه های گردشگری کشور نمیدونه. کشف نشده چییه. سالهاست در حد تور ادم میبرند اونجا و دیگه داره خراب میشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
5
آقا شمارو به خدا مطلب رو پاک کنید ، یزارید همین قدرش که باقیمونده ، چند سالی دیگه بمونه ، 3 سال پیش رفتم اونجا ، هنوز وقتی صحنه بدو بدو بازی خانواده هارو تو اونجا یادم میاد ، مخم سوت میکشه .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
2
آقا زمین متری چند همه را خریدارم البته اگر کسی هنوز از آقازاده ها یا زمین خوارها یا کوه خوارها نخریده باشند و یا اینکه منطقه ممنوعه شده باشه
Dj morteza24
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
0
1
افسوس و صد افسوس...
تقریبا دو سوم چشمه از بین رفته و هیچ ارگان یا سازمانی نیس به داد این چشمه منحصربفرد برسه....یه سری هم واسه چند تا سلفی میرن رو چشمه،،،،همه رو تخریب کردن...دیگه چیزی نمونده بره تو زباله دون تاریخ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
1
0
روحش شاد دیگه با معرفی ملت با فرهنگ هجوم میبرند و با تخریب و ... تبدیلش میکنند به یک زباله دان تاریخی و طبیعی
رامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
0
0
ما یک روز تمام برای دیدن این مکان وقت گذاشتیم،اصلا به زیبایی عکسهایی که در اینترنت دیده میشود نیست ،یا حداقل حالا دیگه نیست ،کل چیزی که حالت پله پله داره و آب به عمق سه چهار سانتیمتر توی حوضچه ها جمع شده شاید صد متر مربع نشه ،در واقع فقط خوراک عکسه اونهم موقع طلوع یا غروب آفتاب ،و احتمالا باعث پشیمانی به خاطر اتلاف وقت تون بشه، اگه همچنان کنجکاو به رفتن هستید،بدلیل امکانات رفاهی صفر منطقه توصیه میکنم خوانواده رو همراه نبرید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار