بالاخره شب عید مصرف ماهی تیلاپیلا خوب است یا بد؟!
کد خبر: ۱۰۳۶۷۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: 2018 March 19    -    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
علی ‌رغم محبوبیت این ماهی، جالب است بدانیم که این ماهی از ارزش غذایی کمتری نسبت به ماهیان دیگر و حتی غذاهای ناسالمی مثل دونات، همبرگر گوشت و کالباس خوک برخوردار است؛ گوشت تیلاپیا میزان نسبی اسید چرب امگا ۶ بیشتری نسبت امگا ۳ دارد (۱۱ برابر) که موجب تشدید بیماریهای قلبی، آسم و آلرژی خواهد شد.

مصرف ماهی تیلاپیلا چه مضراتی دارد؟

مصرف ماهی تیلاپیلا چه مضراتی دارد؟به گزارش «تابناک با تو»؛ بر اساس آمار سازمان شیلات و اقیانوس‌شناسی کانادا، ماهی تیلاپیا دومین ماهی پرورشی جهان است که در کشورهای اسیایی نظیر چین، مالزی، اندونزی، بنگلادش، فیلیپین و میانمار... پرورش داده شده و از محبوبیت نسبی بالایی برخوردار است؛ فیله این ماهی در کشورهای امریکایی هم مورد مصرف واقع می‌شود اما پرورش داده نمی‌شود بلکه از کشورهای آسیایی خصوصا چین وارد می‌شود.

علی ‌رغم محبوبیت این ماهی، جالب است بدانیم که این ماهی از ارزش غذایی کمتری نسبت به ماهیان دیگر و حتی غذاهای ناسالمی مثل دونات، همبرگر گوشت و کالباس خوک برخوردار است؛ گوشت تیلاپیا میزان نسبی اسید چرب امگا ۶ بیشتری نسبت امگا ۳ دارد (۱۱ برابر) که موجب تشدید بیماریهای قلبی، آسم و آلرژی خواهد شد. (این میزان امگا ۶ دو برابر میزان آن در دونات و همبرگر است)

میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی گوشت تیلاپیا نیز نسبت به سایر ماهیان کمتر بوده و فاقد کلسیم و ویتامین C است.
از طرفی پرورش این ماهی در قفس توام با آلودگی شدید محیط زیست بوده و موجب ورود مواد سرطان‌زا به چرخه طبیعت می‌شود؛ فرار حتی یک ماهی تیلاپیا از قفس می‌تواند موجب ورود این ماهی به آبهای بومی منطقه شده و منجر به بهم خوردن تعادل بیولوژیکی منطقه شود چرا که این ماهی به علت تحمل‌پذیری بالا نسبت به تغییرات زیست محیطی و سرعت رشد بالا می‌تواند به سرعت تکثیر شده و تبدیل به قدرتمندترین رقیب غذایی و مکانی ماهیان بومی شده و مانع رشد سایر ماهیان و نابودی ذخایر طبیعی شود.

مصرف ماهی تیلاپیلا چه مضراتی دارد؟

همچنین از دیگر عواقب ورود ناخواسته تیلاپیا به آبهای داخلی منطقه، شکار تخم و لارو ماهیان بومی، تخریب گیاهان آبی و افزایش کدورت آب است به عنوان مثال ماهی تیلاپیا در سال ۱۹۷۰ به عنوان یک ماهی آکواریومی به کشور استرالیا وارد شده اما متاسفانه به آبهای داخلی راه پیدا کرده، طی ۴ سال حدود ۳۰۰۰ کیلومتر در حوضه آبی این کشور گسترش پیدا کرده و موجب کاهش کیفیت آب، ورود بیماریهای جدید و کاهش بقای ماهیان بومی شده است، به طوری که این ماهی در لیست گونه‌های مزاحم قرار داده شده و برای حذف آن از منابع آبی، تمهیدات زیست محیطی جدی اتخاذ شده و هزینه‌های هنگفتی صرف شده است.

در حال حاضر برای خرید و فروش یا وارد کردن تیلاپیا به استرالیا ۵۵۰۰۰ دلار جریمه نقدی در نظر گرفته شده است.
با توجه به ذخایر ارزشمند ماهیان در آبهای داخلی ایران و دریای خزر و خلیج فارس به نظر می‌رسد پرورش تیلاپیا حتی در محیط بسته امری است که نیاز به مطالعات زیست محیطی گسترده دارد چرا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ مطمئنا جلوگیری از بروز صدمات اکولوژیک و بیولوژیکی بسیار کم هزینه‌تر و آسان‌تر از مواجه با تهدیدات و صدمات زیست محیطی است.
تجربه ورود جانور دریایی مزاحم (Jellyfish ) به آبهای دریای خزر نمونه‌ای از آسیب‌های جدی زیست محیطی است که در سالهای گذشته هزینه و زمان زیادی برای مقابله با آن صرف شده است؛ به قول بزرگان ادبیات ایران زمین «آزموده را آزمودن خطاست!».

در نتیجه در صورت ورود ناخواسته ماهی تیلاپیا به منابع آبی ایران به‌زودی پیشگیری، کنترل و حذف این ماهی از اکوسیستم آبی تبدیل به بزرگترین دغدغه زیست محیطی کشور خواهد شد که نیازمند صرف هزینه‌های هنگفتی خواهد بود.
این در حالیست که می‌توان به جای پرورش این ماهی غیربومی که بخشی از مخاطرات آن در این مطلب بیان شد، وقت کارشناسان مربوطه و سرمایه ملی را صرف رسیدگی به گونه‌های آبزی ارزشمند ایران خصوصا ماهیان خاویاری، ماهی سفید یا ماهی آزاد کرد با توجه به اینکه هم‌اکنون ۲۳۰ گونه جانوری در دریای خزر و خلیج فارس در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار داشته و در معرض خطر انقراض قرار دارد.

تسنیم

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
0
2
آموزنده بود
سپاس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
2
2
سلام عزیزان دیگر بعد از تولید 130 کشور و صادرات آن به کشورهای پیشرفته ای مانند اروپا و آمریکا طرح این سوال که خوب است یا بد خیلی زشت است موضوع کیفیت نیست موضوع این است که ما که توان تولید این ماهی را با افزایش بهره وری آب داریم چرا وارد کنیم . من شخصا تیلاپیا نمی خورم تا به تولید کننده قزل آلا و کپور ماهیان و صیادان کشورم احترام گذاشته باشم نه اینکه این ماهی بد باشد و سخت طرفدار تولید آن در داخل هستم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
0
3
اگر واقعأ اینقدر ضرر دارد چرا هیچ مسئولی جلوی تکثیر و توزیع آن در مراکز پرورش ماهی و فروشگاه های معتبر نمی گیرد؟؟؟
امین مینویی
|
Malaysia
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
1
1
با سلام.
خدمت شما باید عرض کنم که این ماهی ای که در داخل ایران به صورت فیله ماهی بفروش میرسه در حقیقت فیله ی کوسه ماهی از خانواده گربه ماهی هستش که در کشور مالزی هم دقیقا به همین صورت و شکل فروخته میشه و برای اهل تشیع حرام هستش. ماهی تیلاپیا هم اینجا هست ولی هیچ وقت به صورت فیله به صورت فیله بفروش نمیرسه و ماهی کامل هستش.
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
0
1
من تابحال سه مرتبه ماهی تیلاپیلا مصرف کردم که هرسه بار دچار مسمومیت غذایی به صورت استفراغ واسهال شدم درصورتیکه بامصرف ماهیهای دیگه مشکلی ندارم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
0
3
چین اگر روزی هیولای آدم خوار هم برای فروش عرضه کند، ایران آن را وارد خواهد کرد، حتی اگر فروش چنین هیولایی در خود چین ممنوع باشد!!! اینها همه از برکت سیاستی است که سبب شده است دوستان ما محدود به چین و روسیه باشد و باید با هست و نیست خودمان مجیزشان را بگوییم تا هر از چند سال یکبار ادای دوستانمان را در بیاورند، آن هم فقط برای اینکه بیشتر ما را بدوشند.
ناشناس
|
Canada
|
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
0
0
ماهی تیلاپیا که در چین پرورش داده میشود آلوده به مواد شیمیایی است. این ماهی در حوضچه پرورش داده میشودو خوراک آنها مدفوع حیوانات است. بنابراین احتمال زیاد آلودگی میکروبی وجود دارد. این ماهی پرورشی از چین بسیار ارزان قیمت استو مقدار امگا شش بالای ان التهاب و تورم در بدنایجاد میکند.
سياوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
1
0
يك بام و دو هوا
تبليغ منفي براي آسودگي خاطر وارد كنندگان تيلا پيا
اگه واقعا بده وارداتش ممنوع بشه نه اينكه درصدي از سبد خريد مصرف كننده و سهم بازار رو رو پر كنه ولي كشاورز داخلي نتونه اونو حتي تو محيط بسته توليد كنه
ناشناس
|
Canada
|
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۱
0
1
ماهی پرورشی تولید چین نباید خورده شوند. این ماهیها آلودگی میکروبی دارند. و باعث مسمومیت میشوند. خوراک ماهی های بیچاره فضولات و مدفوع دام است.ماهی پرورشی چین بسیار ارزاناست. همانند ماهی خاک خور که از تایلند میاورندبا قیمت بسیار ارزان.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
1
0
ماهی تیلاپیا در چین در کنار مزارع پرورش خوک و با مدفوع خوک تغذیه داده می شود. از نظر شرع اسلام هم خوردن حیوان نجاست خوار حرام است. حالا چرا در ایران مراجع تقلید عکس العملی به واردات و فروش گوشت آن نشان نمی دهند جای سوال است؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
0
0
تجربه شخصی خودم را میگم هربار از این نوع ماهی خوردم بشدم حالم بد شد با کامنت اون خواننده موافقم منم تمام اون علائم را بعد خوردن تیلا پیلا داشتم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
0
0
جالب هستش که من الان دو سال هست که دیگه ماهی نمیخورم.چون چند بار اخری که ماهی خوردم کارم به بیمارستان کشید در حالی که قبلا میخوردم.الان که نوشته دوستان رو خوندم دیدم من هم سرخ شده همین ماهی رو خورده بودم.چه جالب!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار