نشانه های رایج سرطان در مردان
کد خبر: ۱۰۳۲۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 March 15    -    ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳
بسیاری از علائم سرطان در مردان ممکن است با بیماری ها و مشکلات جسمی دیگر اشتباه گرفته شود. در عین حال، مردان به تأخیر در مراجعه به پزشک مشهور هستند و آسان ترین راه برای آن ها نادیده گرفتن علائم بیماری ها است.

13 نشانه سرطان در مردان

13 نشانه سرطان در مردان  به گزارش «تابناک باتو»؛ بسیاری از نشانه های سرطان در مردان ممکن است با بیماری ها و مشکلات جسمی دیگر اشتباه گرفته شود. در عین حال، مردان به تأخیر در مراجعه به پزشک مشهور هستند و آسان ترین راه برای آن ها نادیده گرفتن علائم بیماری ها است. اما لازم است که از بدن خود شناخت داشته باشید و در رابطه با این علائم یا هر گونه احساس درد غیر طبیعی و یا دیگر تغییرات جسمی به پزشک مراجعه کنید.

۱-دشواری در دفع ادرار

اگر مداوم دچار مشکل دفع ادرار هستید یا در ادرار یا منی شما خون وجود دارد، و یا بی دلیل دچار اختلال در نعوظ آلت تناسلی هستید، به یک پزشک مراجعه کنید چون ممکن است از علائم سرطان پروستات باشند. متأسفانه علائم سرطان پروستات تا پیش از مراحل پیشرفته ی آن مورد غفلت قرار می گیرد. اغلب بیماران تا شش ماه پیش از مراجعه به پزشک این علائم را نادیده می گیرند، اما هر چه زودتر وجود علائم را در خود بررسی کنید بهتر خواهد بود.

۲-تغییرات بیضه ها

همانطور که زنان به دلیل خطر ابتلا به سرطان سینه باید به سینه های خود توجه داشته باشند، مردان هم باید به وضعیت بیضه های خود توجه کنند. اگر متوجه تغییراتی در اندازه ی بیضه ها شدید (یکی از بیضه ها یا هر دوی آن ها)، احساس تورم یا سنگینی بیش از اندازه در بیضه ها می کنید، یا متوجه وجود غده ای در این قسمت شدید، ممکن است این علائم نشان دهنده ی سرطان بیضه باشد. سرطان بیضه شایع ترین بیماری در مردان جوان و میانسال است.

13 نشانه سرطان در مردان

۳-تغییرات قابل توجه در پوست

احتمال مرگ بر اثر سرطان پوست در مردان بالای ۵۰ سال دو برابر بیشتر از زنان است. ۴۰ درصد از موارد ابتلا به بیماری ملانوما (نوعی سرطان پوست) را مردان تشکیل می دهند، اما ۶۰ درصد مرگ هایی که بر اثر این بیماری رخ می دهد مربوط به مردان است. در پژوهشی معلوم شد مردان در مقایسه با زنان زمان بیشتری را در معرض نور خورشید سپری کرده و کمتر از زنان از کرم ضدآفتاب استفاده می کنند. به علاوه، در ناحیه ی کف سر و گوش های مردان موهای کمتری برای پوشاندن این قسمت ها وجود دارد؛ نقاطی که در آن ها احتمال ابتلا به سرطان پوست وجود دارد. همچنین مردان در مقایسه با زنان کمتر به پزشک مراجعه می کنند، بنابراین سرطان پوست آن ها در مراحل اولیه تشخیص داده نمی شود. علائم اولیه و هشدار دهنده ی سرطان مردان به راحتی مورد غفلت قرار می گیرد. بسیاری از مردم تصور می کنند لکه ها، خال ها و یا لکه های پیری تیره رنگ مثل دیگر تغییرات ظاهری بدن مسأله ای طبیعی هستند. اگر متوجه وجود خالی روی بدن تان شدید که تیره تر، بزرگ تر یا متورم می شود، لازم است که آن را به پزشک نشان دهید. در بیماری ملانوما، لکه های پوستی اغلب شکل نامنظمی دارند (گرد نیستند)، رنگ آن ها به طور قابل توجهی تیره تر است و یا حتی در یک لکه دو رنگ کاملا متفاوت دیده می شود. احتمال ابتلا به بیماری ملانوما از دیگر انواع سرطان پوست بسیار کمتر است، اما احتمال مرگ بر اثر آن بیشتر است. با این حال، بسیاری از موارد ملانوما دوره ای طولانی دارند و اگر به موقع تشخیص داده نشود جلوگیری از پیشرفت آن ممکن نبوده و به راحتی قابل درمان نیستند.

۴-احساس سوزش و درد در دهان

آفت دهان یا دندان درد احتمالا نگران کننده نیستند. اما اگر متوجه شدید آفت های دهانی شما بهبود پیدا نمی کنند، همیشه در دهان خود احساس درد دارید، نقاط قرمز یا سفید رنگی روی لثه ها یا زبان شما وجود دارد و یا در ناحیه ی فک خود احساس تورم یا بی حسی می کنید، این موارد می تواند از علائم سرطان های دهان باشد. خطر ابتلای به سرطان دهان در مردانی که سیگار یا تنباکوی جویدنی مصرف می کنند بیشتر است. مردان بیشتر از زنان سیگار می کشند. کسانی که سیگار یا تنباکوی جویدنی مصرف می کنند می بایست بیشتر از افراد غیر سیگاری به آفت های دهانی خود توجه داشته باشند.

نشانه های رایج سرطان در مردان

۵-سرفه های مزمن

سرفه ای که بیشتر از ۳ هفته یا بیشتر طول بکشد و با علائم دیگری مثل سرماخوردگی یا انواع آلرژی همراه نباشد، ممکن است از علائم اولیه ی سرطان ریه باشد. سرطان خون هم می تواند منجر به بروز علائمی شبیه به بیماری برونشیت شود. اگر سرفه هایتان شدیدتر از معمول و همیشگی است یا در سرفه هایتان خون وجود دارد، این مسأله را باید جدی بگیرید. بعضی از افراد مبتلا به سرطان ریه در ناحیه ی قفسه سینه دچار دردی می شوند که تا شانه ها یا پایین بازوها ادامه پیدا می کند.

۶-مدفوع خونی

این مسأله می تواند ناشی از مشکلی در بواسیر یا موردی بی خطر باشد اما در عین حال ممکن است از علائم سرطان روده ی بزرگ باشد. انجام آزمایش های غربالگری معمول از سن ۵۰ سالگی آغاز می شود، اما این بیماری در میان افراد جوان تر شایع تر است، به همین دلیل است که مراجعه به پزشک اهمیت زیادی دارد و هر گونه نشانه ی مشکوکی ممکن است از علائم سرطان در مردان باشد. این علائم به راحتی با مشکلات ناشی از بواسیر یا یبوست اشتباه گرفته می شود. اگر بروز این نشانه همیشگی نباشد افراد، به ویژه جوان تر ها خود را متقاعد می کنند مشکلی وجود ندارد. اما وجود خون در فعالیت های روده هرگز مسأله ای طبیعی نیست.

۷-معده درد یا حالت تهوع

مشکلات گوارشی روزمره به ندرت از علائم سرطان هستند اما اگر متوجه شدید همیشه دچار کرامپ معده یا حالت تهوع هستید لازم است به پزشک مراجعه کنید. ممکن است این مسأله تنها یک زخم معده ی ساده باشد اما در عین حال می تواند از علائم سرطان های خون، مری، ریه، لوز المعده و روده ی بزرگ باشد.

13 نشانه سرطان در مردان

۸-تب ها و عفونت های مکرر

اگر معمولا سالم هستید اما متوجه شدید بیش از معمول دچار بیماری یا تب می شوید، این مسأله ممکن است از نشانه های اولیه ی سرطان خون باشد. سرطان خون باعث می شود بدن شروع به تولید گلبول های سفید به میزانی غیر طبیعی کند؛ مسأله ای که توان بدن برای مقابله با عفونت ها را کاهش می دهد. به علائمی شبیه به آنفولانزا که بهبود نمی یابند توجه داشته باشید چون ممکن از نشانه های سرطان در مردان باشد.

۹-دشواری در بلع

اگر دچار گلودردی هستید که با درمان های معمول بهبود نمی یابد، چندین هفته به طول انجامیده و شدیدتر می شود، این مسأله می تواند از علائم سرطان های گلو، معده و یا ریه باشد.

۱۰-کبودی بیش از اندازه

کبودی گاه و بیگاه بدن مسأله ی نگران کننده ای نیست. با این وجود، اگر متوجه شدید همیشه دچار کبودی هستید، به ویژه در قسمت هایی از بدن مثل انگشتان و دست ها که کبودی آن ها معمول نیست، می بایست به پزشک مراجعه کنید. کبودی های غیر معمول می توانند از علائم سرطان خون باشند. سرطان خون در طول زمان باعث اختلال در توانایی خون برای انتقال اکسیژن و لخته شدن خون می شوند.

13 نشانه سرطان در مردان

۱۱-کاهش وزن بی دلیل

کاهش وزن برای بسیاری از مردم اتفاق خوشحال کننده ای است اما اگر با وجود اشتهای خوبی که معمولا داشتید، حالا کم اشتها شده اید و تغییری در سبک زندگی تان رخ نداده یا دچار مشکلی نشده اید، باید به پزشک مراجعه کنید. کاهش وزن می تواند از عوارض بسیاری از سرطان ها مثل مری، لوزالمعده، ریه و روده ی بزرگ باشد اما این مسأله به ویژه شایع ترین نشانه ی سرطان خون یا غدد لنفاوی است.

۱۲-خستگی مداوم

همه ی ما گاهی روزهایی را تجربه می کنیم که چندان پر انرژی نیستیم. با این حال، اگر هر روز و به مدت بیش از یک ماه احساس خستگی می کنید یا دچار تنگی نفس شده اید در حالی که پیش ازاین چنین مشکلی نداشتید، لازم است به پزشک مراجعه کنید. ابتلا به سرطان های خون و غدد لنفاوی باعث ایجاد خستگی مداوم می شود. در اغلب مواقع احساس خستگی ناشی از سرطان نیست، اما بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا از سلامت خود اطمینان یابید.

۱۳-سردردهای مزمن

اگر مبتلا به میگرن نیستید یا هرگز دچار سردرد نمی شدید اما حالا مجبور هستید برای تسکین سردردهایتان به طور مداوم از مسکن استفاده کنید، ممکن است این مسأله از علائم تومور مغزی باشد. فشار تومورهای مغزی به رشته های عصبی ایجاد درد می کند.

منبع: روزیاتو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خان محمدعلی آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
0
0
من نصفشونو دارم پس خدا منو بیامرزه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار