۴ نظریه در مورد تاریخچه حاجی فیروز
کد خبر: ۱۰۳۲۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 March 15    -    ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰

در فرهنگ ایرانی، حاجی فیروز، آواز سنتی ویژه نوروز را میخواند.به نقل از مشروح حاجی فیروز با آرایشی سیاه و لباسی قرمز، در خیابان‌ها آواز میخواند و میرقصد.او خبر فرار رسیدن نوروز را به مردم میدهد و در قبال آن انعام میگیرد، این باور وجود دارد که قبلا حاجی فیروز با یک یا دو نفر دیگر همراه می‌شده، اما الان دیگر اینطور نیست. به مناسبت فرا رسیدن نوروز ۹۷، نظریه‌هایی در مورد ریشه‌ی پیدایش حاجی فیروز را برایتان آماده کرده‌ایم.

 

صدای آوازی که او میخواند مشابه ترانه‌هایی است که در کریسمس در پاساژ‌ها پخش میشود، و پیام آن، تبریک نوروز به همه است.
سیاهی پوست او به بحث‌های روشنفکرانه‌ی نژادی در ایران اشاره دارد، حاجی همیشه چهره‌ای شاد و بشاش دارد، و به همین خاطر مورد علاقه‌ی مردم نیز قرار گرفته است.

 

۱-نظریه اول. عده‌ی نیز بر این باورند که رفتار‌های حاجی فیروز برای ایجاد فضای شاد بین مردم است، زیرا در رسوم ایرانی، اعتقاد بر این است که همه باید با روی خندان و خوشحال به استقبال نوروز بروند تا بقیه سال خود را در آسایش و فراوانی سپری کنند، اگر خانواده‌ای در این روز خوشحال نباشند، الهه فروهر که نماد فراوانی و آسایش است، آن خانه را ترک خواهد کرد که این باعث وقوع اتفاقات ناخوشایند خواهد شد. به همین دلیل است که در طی این روز‌ها افرادی در خیابان‌ها و مغازه ها، با چهره‌هایی با مزه و آواز‌هایی شاد و حرکاتی خنده دار سعی در آوردن خنده به لبان مردم دارند.

۲- نظریه دوم. عنصر آتش، نقش مهمی را در آیین زرتشتیان دارد. به همین دلیل است که حاجی فیروز با لباس قرمز در این روز ظاهر میشود، تا نمادی از نگهبان آتش باشد. نگهبان آتش کسی است که در روز سه شنبه آخر سال، توسط کشیشان زرتشتی (مغ)‌ها بر روی زمین فرستاده میشدند تا فرارسیدن سال نو را به مردم اطلاع دهند.

وظیفه دیگر نگهبانان آتش این بوده که به مردم خبر دهند، که وسائل قدیمی خود را در آتش بسوزانند و از انرژی موجود در شعله‌های آتش سلامتی خود را باز یابند و زندگی خود را تازه کنند.
به نظر میرسد که رنگ سیاه صورت حاجی فیروز نیز از چهره‌ی آتش بانان که به وسیله‌ی دود آتش سیاه شده است، الهام گرفته شده است. نگهبانان آتش از ترکیبات متضاد در طبیعت برای خنداندن مردم استفاده میکردند.

۳- نظریه‌ی سوم. نظریه دیگر درباره ریشه‌ی به وجود آمدن حاجی فیروز این است که او از مراسم و افسانه‌های مرتبط به حماسه شاهزاده سیاوش باز مانده و نماد تولد دوباره خدای سومری‌ها (دوموزی) است، دوموزی کسی است که در پایان هر سال میمیرد و در آغاز سال، تولد دوباره میابد، وچهره‌ی سیاه حاجی فیروز نماد برگشتن او از جهان مردگان، و لباس قرمز او نشان از خون قرمز سیاوش است، خوشحالی و جشن گرفتن او به دلیل تولد دوباره است به همین دلیل او را سنبل برکت و خوش یمنی نیز میدانند.

۴- نظریه چهارم. اما نظریه‌ی دیگری در رابطه با ریشه‌ی حاجی فیروز وجود دارد و آن در مورد" پیروز نهاوندی" است.

سرباز ایرانی که تحت فرمان فرمانده‌ی بزرگ ایرانی "رستم فرخزاد" بود، که به دست اعراب به اسارت گرفته شد، اما خوشبختانه او توانست اعتماد اعراب را جلب کند و آنقدر به امر نزدیک شود تا بتواند او را بکشد، همچنین نام "حاجی " را از اسارت در عربستان به دست آورده است، اما به دلیل نبودن حرف "پ" در زبان عربی، اسم او از پیروز به فیروز تغییر یافت. او در آواز هایش مکررا به ارباب خود اشاره میکند که چرا نمیخندی؟ که این عبارت به پیروزی و انتقام ایرانیان از اعراب اشاره دارد.

فردا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
0
1
نظریه چهارم باور پذیر تره
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار