۸ درمان فوری سوختگی چهارشنبه سوری
کد خبر: ۱۰۳۱۵۹
تاریخ انتشار: 2018 March 13    -    ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲

سوختگی یکی از شایع‌ترین آسیب‌ها در محل کار، بیرون یا داخل خانه و مخصوصا در چهارشنبه سوری است.

سوختگی درجات مختلفی دارد. سوختگی درجه اول حداقل صدمه را وارد می‌کند، زیرا در این نوع سوختگی تنها لایه بیرونی پوست در معرض آتش قرار می‌گیرد و معمولا باعث درد خفیف، قرمزی و تورم پوست می‌شود. سوختگی درجه دوم بر لایه‌های عمیق‌تر پوست تاثیر می‌گذارد و باعث تاول، سفید شدن، مرطوب و براق‌تر شدن پوست می‌شود. سوختگی درجه سوم شامل سوخته شدن همه لایه‌های پوست می‌شود در حالی که سوختگی درجه چهارم ممکن است حتی مفاصل و استخوان‌ها را نیز در بر گیرد. توجه داشته باشید که سوختگی درجه سوم و چهارم فقط باید در شرایط اورژانسی و در بیمارستان درمان شود.

شما می‌تواند با راهکار‌های ساده سوختگی‌های درجه اول و دوم کمتر از ۳ اینچ را درمان کنید.

سوختگی‌های خفیف معمولا حدود یک یا دو هفته طول می‌کشد تا به طور کامل بهبود یابند و معمولا زخم و جای سوختگی ایجاد نمی‌کنند. هدف از درمان سوختگی، کاهش درد، جلوگیری از عفونت و بهبود سریع‌تر پوست است.

۱- آب سرد


اولین کاری که باید هنگام سوختگی جزئی انجام دهید ریختن آب سرد (نه خنک) بر روی سوختگی به مدت ۲۰ دقیقه است. سپس محل سوختگی را با صابون معمولی و آب بشویید.

۲- کمپرس سرد


کمپرس سرد یا پارچه مرطوب تمیز که در محل سوزش قرار دارد، باعث کاهش درد و تورم می‌شود. شما می‌توانید این کار را در فواصل ۵ تا ۱۵ دقیقه‌ای انجام دهید. سعی کنید از کمپرس‌های معمولی (نه زیاد سرد) استفاده کنید، زیرا ممکن است سوختگی را بیشتر تحریک کند.

۳- پماد آنتی بیوتیک و ضد سوختگی


پماد و کرم‌های آنتی بیوتیک به جلوگیری از عفونت کمک می‌کنند. یک پماد ضد باکتری مانند باسیتراسین یا نئوسپورین را به سوختگی خود بمالید و با یک پانسمان استریل، لباس پشمی یا پارچه بپوشانید.

۴- آلوئه ورا


مطالعات نشان می‌دهد که آلوئه ورا در درمان سوختگی‌های درجه اول و دوم موثر است. آلوئه ورا ضد التهاب، ترویج دهنده گردش خون و مهار کننده رشد باکتری‌ها است.

۵- عسل


عسل به غیر از طعم شیرین و خوشمزه‌اش، اگر به صورت موضعی استفاده شود، برای بهبود زخم‌ها و سوختگی‌های جزئی بسیار موثر است. عسل یک ماده ضد التهابی و به طور طبیعی ضد باکتری و ضد قارچ است.

۶- در معرض نور آفتاب نباشید


سعی کنید حتی الامکان قسمت سوخته پوست خود را از نور آفتاب دور کنید. پوست سوخته به نور خورشید بسیار حساس است. آن را با یک پارچه یا لباس بپوشانید.

۷- به تاول‌ها دست نزنید


به تاول‌ها دست نزنید و آن‌ها را نترکانید. ترکاندن آن‌ها موجب عفونت و بهبود کند‌تر می‌شود. اگر تاول شما بزرگ و دردناک است بهتر است نزد یک پزشک متخصص بروید.

۸- اگر درد زیادی دارید مسکن بخورید‌


می‌توانید بستگی به شدت درد از استامینوفن‌ها یا ایبوپروفن استفاده کنید.

نکته مهم: از کره، روغن، سفیده تخم مرغ، خمیر دندان و یخ برای مداوای سوختگی استفاده نکنید. هیچ شواهد علمی وجود ندارد که این مواد می‌توانند سوختگی را بهتر کنند بلکه حتی برعکس ممکن است سوختگی شما را بدتر کنند و باعث آلودگی و عفونت در محل سوختگی نیز شوند.

چه زمانی باید به بیمارستان رفت؟


بسیار مهم است که تشخیص دهیم کدام سوختگی‌ها را می‌تواند به صورت خانگی درمان کرد و کدام سوختگی‌ها نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند. اگر موارد زیر را احساس کردید باید نزد یک دکتر بروید:

سوختگی یک ناحیه وسیع و بیشتر از قطر ۳ اینچ را دربرگرفته باشد.
سوختگی شامل صورت، دستها، باسن یا کشاله ران باشد
زخم دردناک یا بودار شود.
احساس کردید سوختگی شما از نوع درجه ۳ است.

فردا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار