عاداتی که مخفیانه سلامتی ما را از بین می‌برند+عکس
کد خبر: ۱۰۳۱۱۸
تاریخ انتشار: 2018 March 13    -    ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
بیشتر ما معمولا مطمئنیم که همه چیز را درست انجام می‌دهیم. از خشک کن برای خشک کردن دستمان استفاده می‌کنیم، ظرف‌ها را در سینک خیس می‌کنیم، و نمی‌توانیم بدون حداقل یک فنجان قهوه در روز کار کنیم. اما حقیقت این است که خشک کن‌ها عفونت را پخش می‌کند، سینک خیس از توالت فرنگی خطرناک‌تر است و یک فنجان تمیز شما را از میکروب‌های قهوه ساز در امان نگه نمی‌دارد. در اینجا با خطرات عادت‌های معمولمان آشنا می‌شوید.

خیس کردن ظرف‌ها در سینک

سینک محیط مناسبی برای رشد باکتری هاست و می‌توانید سالمونلا، کولون باسیلوس و استافیلوکوکوس را در آن پیدا کنید. برای پیشگیری از بیماری‌های روده و معده، نه تنها باید سینک را بعد از هربار ظرف شستن بشویید بلکه بعد از تماس با غذا‌هایی مثل ماهی، گوشت خام، لبنیات و سبزیجات هم باید آن را بشویید. خیس کردن ظرف‌ها در سینک ظرفشویی کار آسان، اما خطرناکی است.

عاداتی که مخفیانه سلامتی ما را از بین می برند
 


شستن دست‌ها با آب داغ

برخی محققان می‌گویند که دمای آب روی کشتن میکروب‌ها تاثیری ندارد. بلکه زمانی که صرف شستن دست‌ها می‌شود مهم‌تر است. در ۵ ثانیه هیچ چیز تمیز نمی‌شود، اما در ۳۰ ثانیه همه باکتری‌های دست کشته می‌شوند. علاوه بر این شستن دست‌ها با آب داغ عملکرد حفاظتی پوست را کاهش می‌دهد و ممکن است باعث تحریک یا آماس پوست شود.
 
عاداتی که مخفیانه سلامتی ما را از بین می‌برند
 


ورزش کردن با آرایش

گاهی ما با عجله از محل کار به باشگاه می‌رویم و فکر می‌کنیم زمان گذاشتن برای پاک کردن آرایش اهمیتی ندارد، چون به هر حال بعد از تمرین دوش می‌گیریم. اما در طول ورزش پوست ما نیاز به نفس کشیدن و پاکسازی خودش را دارد. آرایش منافذ پوست را می‌بندد. در نتیجه مستعد ابتلا مشکلات پوستی خواهید شد. پس قبل از ورزش آرایشتان را پاک کنید.

عاداتی که مخفیانه سلامتی ما را از بین می‌برند
 


استفاده از خشک کن دست

اینکه ما خشک کن را با دست هایمان لمس نمی‌کنیم فقط توهم تمیزی است. در واقع خشک کن‌های برقی بسیار غیربهداشتی هستند. آن‌ها باکتری‌های زیادی دارند و آن‌ها را با جریان هوا پخش می‌کنند و وارد ریه، پوست یا بدن فرد می‌کنند. دستمال توالت موثرتر و تمیزتر از خشک کن‌های برقی دست است.

عاداتی که مخفیانه سلامتی ما را از بین می‌برند
 


استفاده از کیسه‌های چندبار مصرف

کیسه‌ای که بیش از یک بار مصرف شود ۹۹.۹ درصد از مواقع میکروب‌ زیادی دارد. اگر گوشت خام را در یک کیسه بخرید (حتی اگر خودش در یک کیسه دیگر باشد) احتمال دارد که باکتری به سایر محصولات به خصوص میوه‌ها و سبزیجات سرایت کند؛ بنابراین یا باید از کیسه یکبار مصرف استفاده کنید یا یک کیسه پارچه‌ای که بتوانید هربار بشویید.
 
عاداتی که مخفیانه سلامتی ما را از بین می‌برند
 


بریدن گوشت و سبزیجات روی یک تخته

تخته برش ۲۰۰ برابر بیشتر از توالت فرنگی باکتری دارد به همین دلیل درست نیست روی آن ترکیبات سالاد را خرد کنید. بعد از بریدن گوشت خام، تخته گوشت حاوی سالمونا و کامپیلوباکتر، دو عامل شایع مسمومیت غذایی می‌شود. به همین دلیل باید دو تخته مجزا برای برش گوشت و سبزیجات داشته باشید و به جای تخته‌های چوبی از شیشه‌ای استفاده کنید.

عاداتی که مخفیانه سلامتی ما را از بین می‌برند
 


قهوه ساز اداره

مخزن قهوه ساز یک محیط مناسب برای انواع مختلف باکتری هاست. میکروب‌های قهوه ساز اداره از میکروب‌های دستگیره در سرویس بهداشتی خانه بیشتر است. برای حفظ سلامتی، هرچند بار که ممکن است مخزن قهوه ساز را با آب بسیار داغ و مایع ظرفشویی بشویید.
 
عاداتی که مخفیانه سلامتی ما را از بین می‌برند
 


گذاشتن تلفن همراه داخل کیف دستی

شاید فکر کنید کیف دستی یا کوله پشتی محیط خوب و تمیزی است که می‌تواند گوشیتان را کاملا از محیط اطراف حفظ کند، اما این طور نیست. بهتر است گوشی را در جیبتان بگذارید تا کمتر آغشته به میکروب شود. یک گوشی معمولی ۱۰ برابر کثیف‌تر از توالت است. بهتر است گوشی خود را هر روز با دستمال مرطوب تمیز کنید.

عاداتی که مخفیانه سلامتی ما را از بین می‌برند
 


شستن لباس‌های زمستانی در بهار

چند بار تصمیم گرفته اید دستکش‌ها و شال خود را در لباسشویی بیندازید؟ متخصصصان توصیه می‌کنند هر یکی دو هفته کلاه، شال و دستکش خود را بشویید. این لباس‌ها اغلب با دهان و بینی ما تماس دارند. آن‌ها میکروب‌ها جمع می‌کنند و می‌توانند سیستم ایمنی ما را تضعیف کنند.

عاداتی که مخفیانه سلامتی ما را از بین می‌برند
 


ذوب کردن یخ گوشت در دمای اتاق

ما به ندرت به دمای محیط و تاثیر سرعت آب شدن یخ روی کیفیت مواد غذایی فکر می‌کنیم. گذاشتن گوشت و ماهی مستقیما روی میز آشپزخانه مضر است. برای پیشگیری از تکثیر میکروب‌ها بهتر است یخ گوشت و ماهی را در یخچال آب کنیم.
 
عاداتی که مخفیانه سلامتی ما را از بین می‌برند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار