«دره عشق» قربانگاه دختران ثروتمند ترکیه‌ای
کد خبر: ۱۰۳۰۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2018 March 13    -    ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
عملیات جست و جو برای یافتن پیکر‌های جانباختگان سانحه سقوط جت شخصی دخترثروتمند ترکیه‌ای در منطقه «دره عشق» واقع در ارتفاعات چهارمحال و بختیاری، پس از ۱۵ ساعت با کشف همه اجساد و شناسایی هویت هشت نفر از آن‌ها به پایان رسید. این در حالی است که هر دو جعبه سیاه نیز پیدا شده و در دست بررسی قرار دارد. دیروز تعدادی از خانواده‌های قربانیان و نمایندگان صلیب سرخ ترکیه نیز خود را به محل حادثه رسانده و از نزدیک روند عملیات را پیگیری کردند.

 
عصر یکشنبه هواپیمای «جت» بمباردیه سی ۶۰، ساخت کانادا متعلق به شرکت هلدینگ «باشاران» ترکیه، در حالی که حامل هشت دختر و زن جوان و سه خدمه پرواز بود مدتی پس از ترک فرودگاه شهر «شارجه» امارات بر فراز ارتفاعات منطقه «هلن» از توابع شهرستان کیار استان چهار محال و بختیاری دچار سانحه شد و در حال انفجار سقوط کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد مسافران این پرواز به دعوت «مینا باشاران» دختر میلیاردر معروف، برای جشن پایان دوران مجردی‌اش به امارات رفته بودند و پس از چند روز تفریح در مسیر بازگشت به ترکیه، هواپیما با یک میهماندار و دو خلبان زن، در منطقه دره‌عشق دچار نقص فنی شد و همه سرنشینان آن پس ازسقوط، در برخورد با کوه جان باختند.

پایان عملیات جست و جو
سید احمد مرتضوی فرد- مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان چهارمحال و بختیاری- گفت: پیکر‌های سوخته و متلاشی هر ۱۱ سرنشین هواپیمای ترکیه‌ای در ارتفاعات هلن چهارمحال و بختیاری پیدا شد. اما پیکر سه نفر از آنان به دلیل سوختگی، غیرقابل شناسایی بود که نیازمند بررسی‌های پزشکی قانونی است. ضمن اینکه به محض اعلام این خبر، ۱۲ تیم امداد و جست‌و‌جو، تجسس و شناسایی همراه با گروه‌های بررسی علل سوانح کشور، نیرو‌های انتظامی و مردم محلی در منطقه حادثه سقوط هواپیما حضور یافتند و شبانه به عملیات اطفای حریق، کشف پیکر‌ها وجعبه سیاه پرداختند.
انتقال زمینی اجساد
‌مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به سراشیبی محل سقوط هواپیما، امکان فرود بالگرد در کنار لاشه وجود نداشت. به همین دلیل بالگرد به دامنه کوه بازگشت و اجساد توسط نیرو‌های امدادی زمینی به دامنه کوه انتقال یافتند.
شناسایی جسد دختر ثروتمند
حسین درخشان- مدیر مرکز هماهنگی و کنترل عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر- نیزاظهار داشت: از میان ۱۱ پیکر کشف شده، هشت جسد از جمله پیکر «مینا باشاران» دختر میلیاردر ترک تبار که میزبان این سفر تفریحی بود، قابل شناسایی است. به گفته وی، نیرو‌های هلال احمر از نخستین ساعات صبح دیروز با بالگرد به محل سقوط هواپیما در ارتفاعات چهارمحال و بختیاری اعزام شدند و جست و جو‌های خود را آغاز کردند. سرانجام نیز همه اجساد به پایین انتقال یافتند.
وی افزود: پیکر‌های کشف شده برای انجام مراحل قانونی به پزشکی قانونی منتقل شدند و جعبه سیاه هواپیما نیز به مأموران انتظامی حاضر در محل حادثه تحویل داده شد.
عملیات نفسگیر برای کشف پیکر‌ها
رضا ظاهری- معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری- نیز بیان کرد: ۳۰ نفر از امدادگران کوهستان جمعیت هلال احمر استان پس از پنج ساعت پیاده روی، ساعت ۳ بامداد دوشنبه به محل وقوع حادثه رسیدند و هشت جسد را سالم پیدا کردند، اما دو جسد به علت شدت جراحت‌ها و سوختگی قابل شناسایی نبود. همچنین تلاش‌ها برای جست و جوی یک جانباخته دیگر هواپیما ادامه یافت تا اینکه نزدیک ظهر کشف شد. اجساد قربانی‌ها نیز با بالگرد اعزامی از یاسوج انتقال داده شد.
اعزام بیش از ۱۰۰ نیرو به محل حادثه
از ابتدای وقوع این حادثه، نیرو‌های امدادی وعملیاتی اورژانس، هلال احمر، راهداری، آتش‌نشانی، ناجا و سایردستگاه‌ها و ارگان‌های مربوطه به منطقه اعزام شدند. این در حالی بود که وجود رودخانه خروشان و قرار گرفتن لاشه هوایپما در منطقه‌ای صعب العبور، تاریکی شب و سنگلاخی بودن مسیر تردد، رسیدن به محل سقوط هواپیما را با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو کرده بود. با این حال تلاش‌های لازم صورت گرفت. نیرو‌های امدادی نیز ادامه عملیات جست‌و‌جوی اجساد را از بامداد دیروز آغاز کردند. بیش از ۱۰۰ نیرو از ارگان‌های مختلف، برای جست‌و‌جوی اجساد سرنشینان هواپیما اعزام شدند. ۱۵ تیم هلال احمر، تیم‌های امدادی اورژانس، نیرو‌های مردمی و... نیز در عملیات جست‌و‌جو حاضر بودند.
حضورنمایندگان هلال احمر ترکیه وخانواده جانباختگان در شهرکرد
ازنخستین ساعات صبح دیروز، خانواده‌های تعدادی از جانباختگان و نیرو‌های امدادی هلال احمر ترکیه به همراه کارشناس‌های فنی به چهارمحال و بختیاری اعزام شدند و عملیات را از نزدیک پیگیری کردند.
زمان تعیین قطعی هویت جانباختگان
منصور فیروز بخت- مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری - نیز دیروز گفت: آزمایش‌ها و عملیات انجام تشخیص هویت اجساد قربانیان سقوط هواپیما در شهرکرد انجام خواهد شد و نیازی به ارسال آن‌ها به تهران نیست. ضمن اینکه به‌طور میانگین آزمایش‌های تشخیص هویت حدود یک هفته به‌طول می‌انجامد. هنوز اجساد به شهرکرد منتقل نشده‌اند، ولی در صورت سوختگی و متلاشی شدن اجساد، آزمایش‌های تشخیص هویت تنها راه شناسایی اجساد است.
تحویل جعبه سیاه به پلیس
عبدالرضا علیمحمدی، دادستان عمومی و انقلاب چهارمحال وبختیاری هم دیروز اظهار داشت: دو جعبه سیاه کشف شده از هواپیمای ترکیه که روز یکشنبه در منطقه «دورک اناری کیار» سقوط کرده بود، تحویل مسئولان نیروی انتظامی مستقر در محل حادثه شد تا پس از طی مراحل لازم به دادگستری بخش ناغان تحویل گردد. این دو جعبه سیاه پس از انجام مراحل قانونی تحویل سازمان هواپیمایی کشور می‌شوند.
حضور سریع مأموران انتظامی در محل سقوط
سردار «غلامعباس غلامزاده»، فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری نیز دیروز گفت: ساعت ۱۸:۳۵ یکشنبه یکی از ساکنان محلی در تماس تلفنی با ۱۱۰، سقوط هواپیمایی در ارتفاعات کوهستانی شهرستان کیار را اعلام کرد. پس از دریافت این گزارش، نیرو‌های پاسگاه انتظامی «دو پلان» با وجود صعب العبور و کوهستانی بودن منطقه و تاریکی هوا با تلاش فراوان ساعت ۲۲:۵۰ به محل حادثه سقوط هواپیمای کشور ترکیه رسیدند.

در این عملیات شش گروه از پلیس استان متشکل از تیم‌های فرماندهی انتظامی شهرستان کیار، پلیس‌های راه و راهور، آگاهی و یک دسته از نیرو‌های یگان ویژه استان به محل حادثه اعزام شدند.

جزئیات تازه از مسافران هواپیما
براساس اعلام رسانه‌های خبری ترکیه سرنشینان هواپیمای سقوط کرده جت شخصی بمباردیه سی ۶۰ متعلق به هلدینگ باشاران، علاوه بر «ملکه قوّت» خلبان زن، «بریل گبش» کمک خلبان و «ادا اوصلو» میهماندار این هواپیمای ترکیه‌ای، مینا باشاران، زینب جُوشکون، عایشه‌اند، بورجو گون دُوغار اورفالی، آصلی ایزمیرلی، لیانا هانانل، جاسمین بورا و صنم آکای بودند.

بنا به گزارش شبکه خبری خبر ۷ ترکیه، خلبان زن این هواپیما در آخرین تماس خود با برج مراقبت، مدتی پس از پرواز «درخواست فرود» داده بود و این درخواست در برج مراقبت ثبت شده است. این رسانه همچنین اعلام کرد که پس از این تماس، ارتباط وی با برج مراقبت قطع شده و احتمال می‌رود که پس از درخواست فرود و کاهش ارتفاع توسط خلبان، مشکل فنی یا برخورد با پرنده اتفاق افتاده باشد. حال آنکه این زن خلبان، از نخستین خلبانان زن خطوط هوایی ترکیه محسوب می‌شود که پس از اتمام خدمت رسمی، به استخدام هلدینگ باشاران درآمده بود و خلبانی هواپیمای شخصی این شرکت را بر عهده داشت. «بریل گبش» کمک خلبان این هواپیما نیز که دانش آموخته مرکز آموزش خلبانی بوده و مدتی در استخدام سازمان هواپیمایی ترکیه بود، از شغل خود استعفا کرده و به‌عنوان کمک خلبان در هلدینگ سرمایه دار ترکیه‌ای کار می‌کرد. «وجاهت گبش» پدر این کمک خلبان نیز به‌عنوان خلبان ارشد در خطوط هوایی ترکیه مشغول به کار است.

دو مسافراین هواپیما به نام‌های «بورجو اورفالی» و «جاسمین بورا» باردار بودند که «بورجو» اهل اسپانیا بود.
بنا به اعلام وزارت ارتباطات و دریانوردی ترکیه، این هواپیما در ساعت ۱۴ و ۴۰ دقیقه به وقت محلی از صفحه رادار ناپدید شد و سقوط کرد.

روزنامه ایران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
0
2
کجاش دره عشقه؟؟؟؟؟
زیبا احمدپور از تبریز
|
United States
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
0
1
مراقب اعمالمون باشیم مرگ نزدیکه پول هم کمکی نمیکنه . دل بشکنی تاوان میدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار