تنها بازمانده «درنای سیبری» ایران را ترک کرد +عکس
کد خبر: ۱۰۲۴۳۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2018 March 06    -    ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰

تنها بازمانده نژاد غربی درناى سیبری پس از ۱۰۸ روز زمستانگذرانى در فریدونکنار، سیزدهم اسفند ۹۶ ساعت ۱۰ و ۵۰ دقیقه رهسپار سیبرى شد.

به این ترتیب سمبل مظلومیت پرندگان مهاجر، دهمین مهاجرتش را به تنهایى انجام داد.

گفتنی است، آخرین بازمانده جمعیت غربی درنای سیبری، صبح روز چهارم آذر ماه امسال در فریدونکنار فرود آمد؛ این دهمین سال متوالی بود که این درنای سیبری که جنسیت آن نر است مهاجرت زمستانه خود را به تنهایی انجام داد و وارد ایران شد.

در زمستان سال ۱۳۸۶ سه درنای سیبری وارد تالاب‌های منطقه فریدونکنار شدند که متاسفانه یکی از درنا‌ها بر اثر شلیک گلوله شکارچیان از بین رفت.

یک سال بعد در زمستان سال ۱۳۸۷ دو درنای سیبری باقیمانده که یکی از آن‌ها امید و دیگری یک درنای ماده "آرزو" بود مجدداً به فریدونکنار مهاجرت کردند که در آن سال نیز درنای ماده به دلیل نامعلومی از بین رفته و ناپدید شد.

درنای سیبری دارای سه جمعیت شرقی، مرکزی و غربی بوده است. جمعیت مرکزی که از سیبری به هندوستان مهاجرت می‌کردند، مدتهاست که کاملا از بین رفته و جمعیت شرقی و غربی درنای سیبری نیز سالهاست که از یکدیگر جدا شده و مسیر‌های مهاجرت کاملا متفاوتی را انتخاب کرده‌اند.

جمعیت شرقی درنای سیبری با جمعیتی بیش از سه هزار عدد در فصل زمستان به شرق آسیا مهاجرت می‌کنند و جمعیت غربی درنای سیبری در گذشته وارد ایران می‌شدند.

این درنای نر (امید) در واقع آخرین بازمانده جمعیت غربی درنای سیبری به شمار می‌رود که پس از مرگ درنای ماده از زمستان سال ۱۳۸۷، ده سال پیاپی است که به تنهایی مهاجرت زمستانه خود را انجام داده و وارد دتالاب‌های فریدونکنار می‌شود.

تنها بازمانده «درنای سیبری» ایران را ترک کرد +عکس

تسنیم

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
1
میادین مشهور اروپا پر از پرندگانی مثل نجشک و کبوتر هست که میان از دست آدم غذا میخورند. اینجا اگر پرنده یا جانوری انسانی ببینید 100 کیلومتر از آن فاصله میگیرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
0
ما مثل کشورهای هند و پاکستان عین بربرها می مانیم درست مثل قوم یاجوج و ماجوج اصلا همه چیز خواریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
3
اخ دلم سوخت برای تنهاییش.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
1
داخل ایران اصلاً حیات وحش معنی نداره یک عده آدم ها خود را طرفدار محیط زیست می دانند در صورتی داخل ماشین اینها همیشه تفنگ شکاری است .منتظر یک موقعیت هستند که شکار کنند. و خوش بگذرونند.وای به حال ما....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
1
خدا از این شکارچیای نامرد که واسه تفریح به این زبون بسته ها ظلم می کنن نگذره. نمی دونم چرا نمی ترسن از اینکه خون این بیچاره های مظلوم یه روزی به خاک سیاه بنشونتشون
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار