بیماری شایع چشم
کد خبر: ۱۰۲۱
تاریخ انتشار: 2015 May 25    -    ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم است که معمولاً شفاف است. افرادی که دچار آب مروارید هستند و عدسی چشم آن ها کدر است، این احساس را دارند که از از پشت شیشه ای مه گرفته یا بخارآلود به اطراف نگاه می کنند.
بینایی تار ناشی از آب مروارید باعث بروز مشکل در مطالعه، رانندگی (به ویژه در شب) و یا مشاهده ی حالات صورت اطرافیان می شود.
در اغلب موارد آب مروارید به آرامی ایجاد می شود و در ابتدا برای بینایی مشکل ایجاد نمی کند. اما با گذشت زمان، آب مروارید با بینایی هم تداخل پیدا می کند.
ابتدا، نور بیشتر و عینک می تواند به شما کمک کند تا با این مشکل کنار بیایید. اما اگر اختلال در دید با فعالیت های معمول شما تداخل ایجاد می کند، به جراحی آب مروارید نیاز دارید. خوشبختانه، عمل جراحی آب مروارید معمولاٌ عملی بی خطر و موثر است.
علائم و نشانه های آب مروارید شامل این موارد می شود:

•    دید تار، تیره یا کدر
•    کاهش دید در شب
•    حساسیت به نور یا تابش آن
•    دیدن "هاله”ای  اطراف چراغ ها
•    تغییرات مکرر در شماره عینک یا لنز تماسی چشم
•    محو یا زرد شدن رنگ ها
•    دو بینی در یک چشم

ابتدا، کدر شدن بینایی ناشی از آب مروارید ممکن است تنها بر قسمت کوچکی از عدسی چشم تاثیر بگذارد و شما متوجه از دست رفتن دید خود نشوید.
هرچه آب مروارید بزرگتر می شود، بخش بیشتری از عدسی را کدر می کند و و نوری را که از عدسی عبور میکند می  شکند. این حالت، علائمی را ایجاد می کند که باعث جلب توجه فرد می شود.
آب مروارید چگونه تشکیل می شود؟

عدسی، جایی که آب مروارید تشکیل می شود، پشت قسمت رنگی چشم (عنبیه) قرار دارد. عدسی بر نوری که به داخل چشم عبور می کند تمرکز می کند و تصویری دقیق و واضح بر روی شبکیه ایجاد می کند. شبکیه، غشای حساس به نور است که پشت دیواره کره ی چشم قرار دارد و عملکردی شبیه به فیلم دوربین دارد.
آب مروارید، نور عبوری از عدسی را پراکنده می کند و این گونه مانع این می شود که تصویری دقیق به شبکیه برسد. در نتیجه بینایی شما تار می شود.

با افزایش سن، انعطاف پذیری و شفافیت عدسی چشم کاهش پیدا می کند و ضخیم تر می شود. تغییرات مرتبط با افزایش سن باعث می شوند بافت داخل عدسی پاره شود و بافت های آن جمع و قسمت های کوچکی از آن تیره شود. هرچه آب مروارید پیشرفت می کند، تیرگی عمیق تر می شود و بخش بیشتری از عدسی را شامل می شود.

آب مروارید ممکن است فقط در یک چشم ایجاد شود اما معمولاً در دو چشم ایجاد می شود. با این حال، آب مروارید در دو چشم کاملاً متقارن با هم نیست و ممکن است آب مروارید یک چشم از چشم دیگر پیشرفته تر باشد.

آب مروارید اغلب در مواردی ایجاد می شود که به دلیل افزایش سن یا آسیب، بافت تشکیل دهنده ی عدسی چشم تغییر می کند.

بعضی از موارد آب مروارید به اختلالات ژنتیکی ارثی که باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری برای سلامتی می شوند و خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می دهند، مرتبط می شوند. آب مروارید همچنین به دلیل دیگر مشکلات چشمی و پزشکی مانند دیابت، تروما یا عمل های جراحی در گذشته ایجاد می شود. استفاده ی طولانی مدت از داروهای استروئیدی هم می تواند باعث ابتلا به آب مروارید شود.

برای درمان آب مروارید، به پزشک مراجعه کنیم؟


اگر متوجه تغییراتی در بینایی خود شدید، به پزشک مراجعه کنید. اگر بینایی و دید شما ناگهانی تغییر کرد، مثلاً دچار دوبینی یا تاری دید شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

منبع:baghdaroo

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار