قرارداد میلیونی برای حمل بار با الاغ در شیراز
کد خبر: ۱۰۲۰۶۷
تاریخ انتشار: 2018 March 02    -    ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳

یک عضو شورای اسلامی شهر شیراز با انتشار تصویری در کانال تلگرامی خود، از قرارداد‌هایی خاص پرده برداشت که براساس آن شهرداری این شهر برای حمل مصالح و خاک با چهارپا (الاغ) خود را موظف به پرداخت حدود ۲۵۰ میلیون تومان کرده است.

مهدی حاجتی، عضو شورای شیراز، تصویری از ۲ قرارداد را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد که طی تفاهمی بین شهرداری شیراز و ۲ پیمانکار، برای حمل مصالح و خاک با استفاده از الاغ متعهد به پرداخت عددی حدود ۲۵۰ میلیون تومان شده است.

در برگی از این قرارداد که مربوط به اسفند سال ۹۵ بود، آمده است که شهرداری به پیمانکار مربوطه، بابت حمل مصالح با الاغ، موظف به پرداخت ۴۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال خواهد بود.

براساس برگ دوم قرارداد نیز پیمانکار باید خاک غنی شده را از محل دپو در پارک دراک شیراز با استفاده از چهارپا (الاغ) به نقاطی مشخص در ارتفاعات مد نظر حمل کند.

براساس این قرارداد، پیمانکار برای ۲ هزار بار تردد چهارپا به ارتفاعات طی ۲ ماه و انتقال خاک غنی شده، حدود ۱۹۵ میلیون تومان پول دریافت خواهد کرد.

با آنالیز این قرارداد‌ها مشخص می‌شود که هزینه حمل بار توسط چهارپا (الاغ) به ازای هر یک بار، حدود ۱۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

این درحالی است که قرارداد نیرو‌های شرکتی شاغل در شهرداری که بعضا دارای مدارک دانشگاهی نیز هستند، به ازای هر روز کار به‌طور میانگین ۳۰ هزار تومان است!

این در حالی است که تکنولوژی‌های متعددی برای انتقال مصالح یا خاک به ارتفاعات وجود دارد؛ از طرفی اینکه در کلانشهری نظیر شیراز آیا امکان به‌کارگیری یک تکنولوژی کم‌هزینه و مدرن، وجود ندارد.

استفاده از ابتدایی‌ترین روش برای انتقال مصالح و خاک در حالی به‌عنوان بهترین راه برای شهرداری شیراز مد نظر قرار گرفته که این اقدام برای پرکردن چاله‌هایی به عمق ۲۰ تا ۳۰ سانت عملیاتی شده است.

توجه به این نکته که هزینه پرداختی شهرداری شیراز برای اجاره یک خودروی پژو پارس به میزان ۳۰۰ ساعت در ماه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، از طرفی با یک بررسی ساده مشخص می‌شود که قیمت یک الاغ بارکش جوان! حداکثر ۲ میلیون تومان است و با توجه به هزینه غذا و نگهداری و یک چوپان این عدد بسیار کمتر از هزینه‌ای است که شهرداری شیراز متحمل شده است.

برآورد‌ها نشان می‌دهد حقوق ماهیانه یک چوپان حداکثر ۷۰۰ هزار تومان و هزینه‌ی غذای یک الاغ ماهیانه حداکثر ۳۵۰ هزار تومان، با توجه به شرایط خشکسالی، است.

کافی است اعداد و ارقام بیان شده را با هزینه‌ی ۲۵۰ میلیون تومانی شهرداری شیراز برای چند ماه مقایسه کنیم.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار