کوچ علم از دانشگاه
کد خبر: ۱۰۰۷۳۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2018 February 16    -    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
در سنت های اصیل علمی، تولید مقاله هیچ گاه نشان دهنده تولید علم نبوده است. راجرز کتابی نوشته به نام اشاعه نوآوری. تا به حال 2500 مقاله در خصوص این کتاب منتشر شده است. این مقالات تولید علم نیست، یک مناقشه علمی است. این نبردهای علمی زمینه ساز تولید علم است نه الزاما خود علم.
 کوچ علم از دانشگاه
 
کوچ علم از دانشگاه به گزارش «تابناک باتو»؛ چرا کانادا، فرانسه، استرالیا، انگلستان، ژاپن و ... همانند ایران آمار تولید علم خود را منتشر نمی کنند؟ محال است آمار تعداد مقالات منتشر شده ژاپن را بیابید. چرا؟ چرا فقط کشورهایی مانند پاکستان، برزیل و هند عطش آمار مقالات دارند؟

جالب است بدانیم ما تنها کشوری هستیم که رشته علم سنجی در ان دایر است، چون فقط ما سرگرم علم سنجی خودمان هستیم. ما بالاترین انتشار مقالات در این حوزه را داریم.

هدف علم سنجی که از حوزه کتابداری آمده است، در واقع مجله سنجی است نه حقیقت علم. علم سنجی قدرت تحلیل محتوای علم را ندارد. مبدع این اصطلاح اصلاً چنین منظوری  نداشته است. علم سنجی صرفاً بیانگر شاخص های کمّی است نه کیفی.

در سنت های اصیل علمی، تولید مقاله هیچ گاه نشان دهنده تولید علم نبوده است. راجرز کتابی نوشته به نام اشاعه نوآوری. تا به حال 2500 مقاله در خصوص این کتاب منتشر شده است. این مقالات تولید علم نیست، یک مناقشه علمی است. این نبردهای علمی زمینه ساز تولید علم است نه الزاما خود علم.

اگر آیین نامه ارتقا تا ده سال دیگر همین باشد، ما علاوه بر سرآمدی در تولید مقاله، بیشترین استاد تمام دنیا را نیز خواهیم داشت!

کشوری مثل انگلستان بیش از سی سال است که از سنت publish or perish گذشته است. حدود چهارصد جایزه علمی در دنیا وجود دارد که هیچ یک از شاخص های ISI استفاده نمی کنند.

در سنت پژوهشی انگلستان اصلاً به شاخص های ISI، ضریب تأثیر و مانند آن توجهی نمی شود. آنها مجدد به ارزیابی مقالات به شیوه خودشان مبادرت می کنند و به پرداخت پژوهانه و مانند آن اقدام می کنند.

نظام رتبه بندی دانشگاه های ایران بر اساس نظامی است که خارج از ایران برنامه ریزی می شود و ما بین المللی کار کردن را با اعمال این شاخص ها اشتباه گرفته ایم، در حالی که خود آمریکا که واضع ISI است، به طور ناچیز از این نظام استفاده می کند.

ایران از بیانیه سانفرانسیسکو که هشداری به همه بود درس نگرفت. در این بیانیه بیش از چند هزار دانشمند و پژوهشگر و حدود 800 مجله علمی معتبر دنیا اعلام کردند که مبنا را در ارزیابی ها بر اساس مجلات قرار ندهید.

از یکی از اساتیدی که 400 مقاله بین المللی داشتند سوال کردم فقط یکی از مشکلاتی را که در کشور حل کرده اید نام ببرید؟ پاسخ سکوت بود.

از مدیران کشور 97% از مقالات ISI استفاده نمی کنند، 93% نیز مجلات داخلی را نه می شناسند و نه از آنها استفاده می کنند؟! برای چه کسی می نویسیم؟

وقتی شاخص ارزیابی اچ اندیکس شد، پژوهشگر با چه انگیزه ای روی پروژه ملی کار کند!؟

دلیل عمده این اتفاق این است که وزارت علوم ارزیابی ها را به سیاست گره زده است و افراد تنها به فکر ارتقای خویش هستند نه کشور.
دکتر چشمه سهرابی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
وحید نادر شاگرد اتوبوس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
1
1
انتشار مقاله و تالیف (گرد آوری ناقص همراه با دزدی) و ترجمه و درس گفتن بیانگر تولید علم یا عالم بودن کسی نیست ولی در ایران تعدادی استاد دانشگاه با هماهنمگی همدیگر معیارها و شاخص هایی را تعریف کردن و با آن شتخص ها هی به خود امتیاز و رتبه دادند و ادعاهایی را آغاز نمودند که حتی یک هزارم آنرا انشتین نداشت ؛ اگر کسی واقع بینانه بخواهد کشور را در بیست ساله به اوج برساند چاره نخواهد داشت هفت کار دیل را انجام دهد ا) اصلاح سازمان مدیریت و پاسخگو کردن آن 2) اصلاح سازمان بازرسی کل کشور و پاسخگو کردن آن 3) اعلام پاکسازی ادارت و دانشگاهها از پرسنل و اساتید و مدیران فشل(اعلام نه اقدام فوری) 4) برقراری سیستم ارزیابی عملکرد ارتقا محور 5) اموزش اجباری توانمند سازی عمومی کلیه کارمندان و کارگران 6) اصلاح قانون انتخابات بطوریکه دوره ریاست جمهوری به شش سال افزایش و انتخاب بیش از دو دور پشت متولی برای مجلس شورای اسلامی ممنوع شود 7) توقف خصوصی سازی فعلی و واگذاری امور تصدی(آموزش و پرورش و دانشگاهها ؛ و درمانی ؛ امور انتظامی محلی؛ و ...) صرفا به شوراهای محلی شهرداریها و انتقال کلیه شرکتهای دولتی سود ده به بیمه های اجتماعی
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
1
بله آیا این ممقاله ها ارزش علمی بالای دارند . آیا جزء مقالات پر بازدید و استناد هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار