اسکن های مغز که می‌گویند چه آهنگی گوش کرده‌اید!
کد خبر: ۱۰۰۵۵۳
تاریخ انتشار: 2018 February 14    -    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
در این تحقیق، شش داوطلب آهنگ‌هایی در سبک‌های مختلف کلاسیک، جاز، راک، پاپ و ... گوش کردند. در مجموع، هر فرد چهل قطعه آهنگ گوش می‌کند. یک نرم‌افزار متصل به اسکن fMRI در هنگام گوش کردن آهنگ‌ها، مشغول جمع‌آوری اطلاعاتی از فعالیت مغز داوطلبین است.
اسکن های مغز که می‌گویند چه آهنگی گوش کرده‌اید!
 
اسکن های مغز که می‌گویند چه آهنگی گوش کرده‌اید!  به گزارش «تابناک باتو»؛ دانشمندان می‌توانند پی به آهنگ‌هایی ببرند که مردم گوش می‌کنند. برای این کار تنها یک اسکن  fMRI از مغز افراد نیاز دارند. این اسکن می‌تواند میزان گردش خون و فعالیت مغز را اندازه‌گیری کند. این کشف به معنای ذهن‌خوانی نیست ولی بسیار شبیه به آن است.

این تحقیق بر پایه یک مدل رمزنگاری ـ رمزگشایی است. یک سیستم کامپیوتری سعی می‌کند به الگوهایی از مغز دست یابد که با گوش دادن به یک موسیقی کدام بخش‌ها فعال یا غیرفعال شده‌اند. سپس، با یک اسکن fMRI و دریافت اطلاعات آن می‌توانند نوع آهنگی که فرد موردنظر گوش داده است را شناسایی کنند.

در این تحقیق، شش داوطلب آهنگ‌هایی در سبک‌های مختلف کلاسیک، جاز، راک، پاپ و ... گوش کردند. در مجموع، هر فرد چهل قطعه آهنگ گوش می‌کند. یک نرم‌افزار متصل به اسکن fMRI در هنگام گوش کردن آهنگ‌ها، مشغول جمع‌آوری اطلاعاتی از فعالیت مغز داوطلبین است. این نرم‌افزار سعی می‌کند واکنش‌های مغزی به تونالیته، پویایی، ریتم و لحن موسیقی را اندازه‌گیری کند.
اسکن های مغز که می‌گویند چه آهنگی گوش کرده‌اید! 

هنگامی که تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی کامل می‌شود، برخی از آهنگ‌ها تکرار شده و سیستم کامپیوتری باید حدس بزند که کدام آهنگ پخش شده است. هنگامی که کامپیوتر بتواند تشخیص بدهد آهنگ A یا B پخش شده، دیگر می‌تواند با قطعیت ۸۵ درصدی آهنگ صحیح را انتخاب کند.

در مرحله بعدی، این آزمایش گسترش پیدا کرده و سیستم کامپیوتری باید بتواند از میان ده آهنگ انتخاب کند. سیستم کامپیوتری فقط از روی داده‌های به دست آمده از فعالیت مغزی داوطلبان، باید آهنگ پخش شده را انتخاب کند. دقت سیستم کامپیوتری در این مرحله حدود ۷۴ درصد است.

آینده روشن، فاصله تا رویاپردازی

این تحقیق برای اولین بار در جهان انجام نشده است و تا کنون چندین تحقیق مشابه دیگر هم اجرا شده، ولی در تحقیق اخیر از تعداد و تنوع آهنگ و قطعات موسیقی بیشتری سود برده شده است. در واقع، این تحقیق از عمق و اصالت بیشتری برخوردار است و قدرت تشخیص دقیق‌تری دارد.

این تحقیق به ما وعده می‌دهد در آینده می‌توان واکنش‌های ذهن به موسیقی را دریافت و به پاسخ‌های ذهنی در برابر هر نوع موسیقی و آهنگی پی برد. به علاوه، این تحقیق می‌تواند رابطی برای درمان یا حداقل بهبود بیماران ناتوان ذهنی مانند افراد سندروم قفل‌شده (locked-in syndrome) باشد.
 
اسکن های مغز که می‌گویند چه آهنگی گوش کرده‌اید! 

این تحقیق می‌تواند آثار و نتایجی متنوع و بزرگی برای جامعه بشری داشته باشد. مثلا، هر ملودی و ریتم دقیقا چه تأثیری روی ذهن افراد می‌گذارد و چگونه می‌توان با موسیقی به افزایش بهره‌وری افراد کمک کرد.

محققان این تحقیق اذعان دارند که هنوز فاصله زیادی با آن‌چه انتظار می‌رود، وجود دارد و باید اطلاعات بیشتری جمع‌آوری و ارزیابی‌های گسترده‌ای انجام شود.

بهبود بیماری‌های مرتبط با ذهن از طریق این روش و موسیقی؛ نیازمند تحقیقات بیشتر و دقیق‌تری است اما حداقل این امیدواری به وجود آمده است که می‌توان با ردگیری فعالیت‌های ذهن در قبال یک موسیقی؛ برخی رفتارهای آن را پیش‌بینی و شبیه‌سازی کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار